La ruta
Girona Oci 19/01/2023

Del Barri Vell al castell de Sant Miquel: el puja-i-baixa preferit dels gironins

És una excursió que es fa en només dues hores i mitja i permet tenir unes vistes espectaculars de la plana del Ter, l'Empordà i les Gavarres

ARA
El Castell de Sant Miquel limita emb el municipi de Girona i el de Celrà i té unes magnífiques vistes sobre l'Empordà, la plana del Ter, les Gavarres i, al fons, els Pirineus.

GironaSi hi ha una ruta que pràcticament tots els gironins han fet és la que va del Barri Vell al castell de Sant Miquel, una talaia impressionant sobre la ciutat i també les Gavarres. El camí que hi porta a través de la vall de Sant Daniel es va convertir durant el confinament –quan no es podia sortir del municipi– en una rambla.

Inscriu-te a la newsletter Girona Més enllà de la Costa Brava i la Cerdanya
Inscriu-t’hi

Es tracta d’una ruta amb un pendent moderat apta per a petits i grans. Tant si es vol fer a peu com en BTT, per als que estan més en forma o bé s’han estrenat amb una bici de muntanya elèctrica. Per fer a peu, el camí no és difícil i està ben senyalitzat i en dues hores i mitja es pot ser de nou al centre històric de Girona. És perfecte per moure’s una mica un diumenge assolellat d’hivern abans de fer el segon esmorzar o el vermut a la plaça de Sant Pere de Galligants.

Des del 2018 que el castell, una fortificació que data del segle XV, ja no és només de Girona. Finalment, la ciutat va acceptar la reivindicació de Celrà i els dos municipis en comparteixen la propietat. De fet, pujar-hi des de la carena nord és més ràpid: són 7,5 km i el desnivell és de només 175 metres. Però nosaltres us expliquem pas a pas el camí des de Girona. Només cal seguir les marques blanques i grogues.

1. Se surt de la plaça de Sant Pere de Galligants en direcció a la vall de Sant Daniel, passant pel camí empedrat que ressegueix el riu de Girona que gairebé mai porta aigua però que la tradició diu que és el que ha matat més persones. Quan hi ha pluges torrencials, s'emplena ràpidament.
  2. Fem via en direcció al monestir de Sant Pere de Galligants, que acull diferents sales d'exposició del Museu d'Arqueologia de Catalunya. El monestir és una de les mostres més notables del romànic català. No se'n coneix la data de la fundació, però ja existia durant la primera meitat del segle X. L'edifici que avui en dia podem contemplar va començar a construir-se durant la primera meitat del segle XII.
  3. Darrere del monestir, al costat de la font ornamental, hi ha un pont petit que ens porta a la riba dreta del Galligants. Resseguirem el camí pel costat del riu fins a arribar a la font del Bisbe. És una històrica font on s'acostumava a anar a buscar aigua de boca quan la corrent de Girona, fa només dues dècades, tenia molt mal gust.
  4. Ara cal travessar el pont de la font i continuar cap a la dreta per la carretera fins a trobar el monestir mil·lenari de Sant Daniel.
  5. Arribats al monestir, trenquem a l'esquerra. De seguida trenquem a la dreta per un carrer que passa entre cases i prats.
  6. El camí dona la volta al veïnat de Carme Auguet fins a arribar al cementiri de Sant Daniel.
  7. Continuem pel camí principal, que no té pèrdua, fins a trobar una esplanada de terra on alguns acostumen a deixar el cotxe si el que volen és pujar directament al castell de Sant Miquel. Trobem un senyal que ens marca una pista amunt, comença la pujada de debò.
  8. Es fa la volta a Can Lliure, una masia rehabilitada, i els senyals van indicant el sender que deixa la pista per pujar més ràpid. Es poden agafar les dues opcions.
  9. S'arriba a un encreuament. Cal continuar seguint els senyals grocs i blancs. Es puja cap a la dreta fins a arribar a l'àrea de descans sota del castell, on trobarem unes taules de pícnic.
  10. Arribar al castell ja no té pèrdua. Té un fossat que envolta la torre i una ermita en ruïnes. Es pot pujar a la torre per veure les magnífiques vistes de la plana empordanesa fins al Montgrí, tota la vall del Ter a sota, les Gavarres i al fons els Pirineus.
  11. Es torna a Girona desfent el camí.