L'excursió
Girona Oci 30/11/2022

Una volta per la Girona més verda i desconeguda

Us proposem una ruta circular per les Pedreres, el Calvari i la muntanya de la O

ARA
Vistes des de la muntanya de la O, al Calvari, darrere del barri gironí de Torre Gironella

La Devesa i les hortes de Santa Eugènia no són l’únic pulmó verd de Girona. Darrere del Barri Vell s’hi amaga una vall poc urbanitzada que ens condueix fins al peu de les Gavarres. S’hi pot arribar a peu en un tancar i obrir d'ulls i ens permet trepitjar part de la història de la ciutat en un entorn verd i revitalitzat els darrers anys. Parlem de les Pedreres, la Torre de Comunicacions o Pirulí, al costat del fort dels Caputxins. També de l’antic Polvorí i l’església del Calvari, al costat de Torre Gironella, que ens condueix fins a la muntanya de la O. Una ruta fàcil i ràpida –amb dreceres per fer-la més curta– on al final albirarem la vall de Sant Daniel i Montjuïc, i també una perspectiva radicalment diferent de la catedral i l'església de Sant Feliu.

La volta que us proposem és circular i surt de l’estació de Girona. Feta amb tranquil·litat, són dues hores i un desnivell molt baix, apte per a tots els públics. A més, es poden fer diferents desviaments perquè sigui fins i tot més curta. És una ruta perfecta per no haver d'agafar el cotxe i escalfar-se una mica abans d'un segon esmorzar o vermut al Barri Vell de Girona o la zona de Galligants, on acaba el recorregut per la part més verda.

1. Sortim de l'estació pel carrer Barcelona i anem tot recte pel carrer Bisbe Lorenzana.
  2. Creuem el pont de vianants per sobre de l'Onyar i seguim tot recte fins al parc de Vistalegre, on antigament jugava el Girona.
  3. És hora de començar a pujar. Seguim el carrer que passa pel costat de l'aparcament i enfilem pel carrer Palco dels Sastres que puja cap a les Pedreres.
  4. Quan es bifurca, tirem cap a la dreta fins que la carretereta es converteixi en pista. Es tracta d'una zona on es barregen cases de luxe amb antigues barraques, algunes de les quals s'han legalitzat.
  5. Trobarem tot d'estables de cavalls en força mal estat. És una de les zones de les antigues pedreres, on encara es poden veure els forats d'on es van extreure.
  6. Continuem pujada amunt per la pista fins a arribar als peus del Pirulí, la Torre de Telecomunicacions de Girona.
  7. La carretera continua a l'esquerra per unes casetes amb vistes espectaculars de Girona. Per l'altra banda es veuen les ruïnes d'antic fortí dels Caputxins.
  8. En arribar a una font d'aigua, es continua a la dreta, i de la casa que queda al fons del carrer en surt un corriol fins a les ruïnes del polvorí de Girona.
  9. Arribats a aquest punt es pot decidir agafar el carrer de l'esquerra, per on passen els cotxes, i anar a peu fins a la Torre d'Alfons XII i el barri de les Pedreres més proper al Barri Vell. Però la ruta es fa més curta i no veuríem una de les vistes més sorprenents de la Girona més verda.
  10. Així que agafeu el corriol a l'esquerra de la casa i que passa per uns canyissars. De seguida entrareu a l'altra vall, la que connecta Sant Daniel amb els blocs de Font de la Pólvora i Vila Roja i, al fons, l'inici de les Gavarres.
  11. Es pot fer una volta pel Polvorí o directament agafar la carretera asfaltada que mena direcció Sant Daniel. Si s'anés carretera amunt a l'esquerra, es pujaria a Torre Gironella.
  12. La carretereta no té pèrdua. Vigileu no tingueu algun ensurt amb els gossos de les finques, que solen estar lligats.
  13. De seguida s'arriba a l'ermita del Calvari. És el final del viacrucis que surt de Torre Gironella i hi ha camps d'oliveres.
  14. Continuant tot recte es puja fins a la muntanya de la O. Una atalaia amb unes vistes molt diferents de la catedral i Sant Feliu, així com de Montjuïc.
  15. A partir d'aquí es pot tornar per dos camins: seguint el viacrucis en sentit contrari. Només cal anar descomptant números romans fins a arribar a la capella de la Santa Petjada de Sang, a Torre Gironella i a l'inici del passeig arqueològic.
  16. L'altra opció, la que us recomanem, és anar muntanya avall fins a la Font d'en Pericot, a la vall de Sant Daniel.
  17. Si se us ha fet tard, hi ha el restaurant El Cul del Món per fer ja parada i fonda.
  18. Si encara esteu amb energies, es pot tornar seguint el curs del Galligants fins a Sant Pere de Galligants, a tocar del centre de Girona. Quedar-se a la zona del pou rodó a fer el vermut o bé ja desfilar cap a casa i acabar la ruta circular, visquis a Girona o la visitis.
Vistes de Girona des de la Torre Alfons XII, a les Pedreres. S'hi arriba des dels Caputxins, agafant la desviació que està comentada a la ruta.