Una caiguda informàtica bloqueja British Airways

Milers d’afectats en vols amb sortida o arribada a Londres

“Catastròfic”. Així va descriure ahir un comandant de British Airways citat pels passatgers d’un vol de la companyia que s’havia d’enlairar al migdia des de Heathrow, a l’oest de Londres, l’efecte de la caiguda total del sistema informàtic de l’operador. Com a conseqüència d’això, es van quedar a terra centenars d’avions tant a l’esmentat aeroport de Heathrow com també a Gatwick, els dos amb més trànsit aeri del país. Milers de passatgers s’han vist afectats pel problema en un cap de setmana de tres dies de festa al Regne Unit, en plena setmana de vacances escolars.

El problema informàtic va tenir abast global i la incidència va afectar nombrosos vols de la companyia programats des de la resta del món en ruta cap al Regne Unit. La caiguda del sistema també va provocar que l’aerolínia cancel·lés tots els vols de la companyia a Madrid i tres a l’aeroport del Prat.

Malson en plenes vacances

“És un malson. Hi ha centenars i milers de persones que s’acumulen als mostradors de sortides”, declarava a l’agència Reuters Roshni Burt, que havia de volar de Heathrow a Bahrain amb el seu fill petit. Havia arribat a l’aeroport a quarts de vuit del matí i quan feia cua per facturar l’equipatge el sistema va deixar de funcionar.

Les emissores de ràdio i televisió del país van recollir desenes de testimonis com el seu. El caos absolut regnava als aeroports. Al mateix temps que l’alarma saltava als aeroports, els clients que pretenien obtenir a través de la pàgina web les targetes d’embarcament -British les facilita només amb 24 hores d’antelació- es veien impossibilitats per fer-ho. Caos virtual i caos real, doncs.

British Airways va emetre un comunicat cap al migdia anunciant que suspenia tots els vols des de Heathrow i Gatwick fins a les sis de la tarda, hora local, una més a Catalunya. Poc abans que vencés el termini, però, en va difondre un altre admetent el que ja molts preveien: que no podria fer cap operació al llarg del dia.

A les 18.30, hora local, el president i director executiu de British, Álex Cruz, s’adreçava als usuaris a través d’una piulada en què els demanava: “Sisplau, si han de volar amb nosaltres aquest vespre, no vinguin als aeroports [afectats]”. Cruz assegurava, tanmateix: “Creiem que l’arrel del problema és un problema amb la font d’alimentació”. En el mateix vídeo penjat a Twitter, Cruz va descartar un ciberatac. Aquesta possibilitat va aparèixer en els primers instants després que es registressin les incidències inicials, entre altres raons perquè és recent el cop informàtic d’abast global del 12 de maig passat. L’atac d’aquell divendres va afectar amb especial gravetat el sistema de salut pública britànic (NHS, en les sigles en anglès).