Internacional 12/10/2014

Twitter també combat l'Estat Islàmic: la xarxa social elimina comptes jihadistes que difonen amenaces

"Ho sentim, aquest usuari està suspès" és el missatge que hi ha en comptes ara suspesos que van difondre massivament les últimes decapitacions

Europa Press
4 min

MadridTwitter ha començat a lluitar, de la seva manera, contra l'Estat Islàmic. I ho fa en un dels fronts més reeixits del grup terrorista: la propaganda a internet. La xarxa social ha eliminat comptes utilitzats pels jihadistes per difondre les seves activitats criminals i especialment la decapitació de ciutadans occidentals, així com les amenaces als respectius governs.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

Segons les dades recollides per Europa Press, Twitter ha eliminat alguns dels comptes més actius a l'hora de difondre el vídeo de l'execució del cooperant britànic David Haines aquest setembre. És el cas de comptes com @Abu1Bara2Al3dol, @511ALMQATI, @AljazrawiFaisal, @moslama_1, @alkataab88,sgtdf, @Battar1438 i @oxo4477. Ara, quan s'intenta accedir a qualsevol d'aquests perfils apareix un breu missatge de Twitter en què assenyala: "Ho sentim, aquest usuari està suspès".

Captura d'imatge del missatge que apareix quan Twitter suspèn un usuari

Segons ha confirmat un portaveu de la xarxa social a Europa Press, aquest és el missatge que utilitza sempre Twitter quan elimina un compte, tot i que mai s'especifiquen els motius de la suspensió.

Un fet semblant va passar amb els principals difusors de la campanya anomenada 'A second message to America report', en què l'Estat Islàmic va mostrar al món la decapitació del periodista nord-americà Steven Sotloff. En aquell cas també es van suspendre comptes que havien publicitat la decapitació, com ara @2000Tojik, @mhb1234 i @w_jor3.

Intenten burlar l'acció de Twitter

Experts en la supervisió d'aquests perfils radicals a les xarxes socials han detectat que els jihadistes intenten burlar aquestes restriccions creant nous comptes amb noms semblants per seguir actuant a internet difonent la propaganda del grup liderat pel 'califa Ibrahim', Abu Bakar Albagdadi.

Preguntats pels criteris que utilitza Twitter per suspendre un compte, els portaveus de la xarxa social consultats remeten a 'les regles de Twitter' i a les 'condicions de servei'. Aquí s'explica que "no es vigila de manera activa ni es censura el contingut dels usuaris, excepte en limitades circumstàncies", entre les quals hi ha "publicar o enviar amenaces de violència directa o específica contra altres".

Així mateix, Twitter deixa clar que "l'usuari no podrà utilitzar el servei per a cap propòsit il·lícit ni promoció d'activitats il·legals". "Els usuaris internacionals accepten complir amb tota llei local referent a qualsevol conducta en línia i contingut acceptable", afegeixen aquests paràmetres, que sentencien: "Qualsevol infracció de les regles de Twitter serà causa de suspensió permanent de tots els comptes", també "aquells creats per reemplaçar els comptes suspesos seran permanentment suspesos".

Segons el parer de la xarxa social

"Twitter es reserva el dret d'eliminar el teu compte immediatament sense notificació addicional en cas que, al seu parer, infringeixis aquestes regles o els termes del servei", insisteix la xarxa.

En l'estratègia llançada amb motiu de la decapitació del cooperant britànic –gravada i editada per la mateixa productora que en ocasions anteriors: Al-Furqam–, l'Estat Islàmic va introduir elements nous que van propiciar una difusió encara més efectiva en menys temps. En aquesta ocasió, van substituir la plataforma russa vk.com, que havien utilitzat en anteriors ocasions, i van usar la pàgina www.justpaste.it, molt popular a tot el món d'intercanvi d'arxius i adreces de pàgines web, segons un estudi fet per l'especialista Javier Lesaca.

Va ser al voltant de tres quarts d'onze de la nit (hora catalana) quan l'Estat Islàmic va penjar el vídeo de la decapitació a través de diversos enllaços cap a diverses pàgines web de descàrregues de vídeos, així com un codi d'encriptació MD5, per assegurar que els fitxers no estiguessin infectats de cap virus.

A l'hora de transmetre el vídeo, els missatges anaven acompanyats d'una sèrie de paraules clau per dirigir i guiar les converses a les xarxes socials. En aquest cas, la carta de presentació de l'assassinat va ser "A message to the allies of America" ('Un missatge per als aliats d'Amèrica'). Van utilitzar l'anglès i l'àrab i, pocs segons després, aquestes paraules clau es van convertir en l'etiqueta #amessagethealliesofamerica a Twitter.

1.200 piulades en dues hores

Precisament va ser en aquesta xarxa social on el conglomerat de comptes de militants i simpatitzants de l'Estat Islàmic van començar una difusió massiva i global de l'acció criminal del grup jihadista, acompanyada d'amenaces. Només en les primeres dues hores, 621 comptes van emetre en anglès 1.226 piulades amb imatges, vídeos i enllaços relacionats amb la decapitació de David Haynes. Només a través de l'etiqueta #amessagetothealliesofamerica van arribar a un milió d'usuaris únics en menys de dues hores.

A partir d'aquí, l'impacte d'aquesta última gran campanya de propaganda criminal és inabastable, en gran part per l'ús d'una altra novetat per part dels terroristes. Diversos comptes vinculats a l'Estat Islàmic van començar a suggerir a través de l'etiqueta #amessagethealliesofamerica altres etiquetes que en aquell moment eren 'trending topic' mundials, sobretot al Regne Unit, país d'origen de la seva última víctima.

Reunió de la UE amb Twitter i Facebook

L'ús de les xarxes socials per part dels grups jihadistes és una preocupació per als governs occidentals. Tots els representants de Justícia i Interior de la Unió Europea van fer dimecres un sopar de feina al qual, per primera vegada, van assistir els directius de les principals companyies d'internet, com Microsoft, Google, Facebook o Twitter.

En aquesta trobada, el secretari d'Estat de Seguretat espanyol, Francisco Martínez, va defensar la necessitat de col·laboració entre els estats i aquestes companyies privades per lluitar contra les estratègies del terrorisme jihadista a les xarxes socials i a internet.

Martínez va traslladar als seus socis europeus i als màxims responsables de la indústria tecnològica la necessitat d'impulsar una sèrie de mesures per optimitzar la col·laboració público-privada. Entre aquestes mesures va destacar el desenvolupament d'eines tecnològiques que facilitin el treball dels investigadors com programes de geolocalització o un programari que permeti la navegació encoberta i la designació de punts de contacte institucionals estables entre els dos sectors.

A més, va insistir en la necessitat de treballar conjuntament per minimitzar els accessos anònims a internet i per impulsar la realització conjunta d'activitats formatives.

stats