Identifiquen la primera víctima mortal de l'avió accidentat a Indonèsia

L'avió hauria fet un ascens brusc just abans de caure al mar, segons dades del vol filtrades a la premsa local, però encara no confirmades oficialment

Les autoritats indonèsies han identificat avui la primera víctima mortal de l'avió d'AirAsia sinistrat diumenge amb 162 persones a bord a l'oest d'Indonèsia, mentre continua la recerca de les caixes negres.

Es tracta de l'hostessa Khairunisa Haidar Fauzi, un dels set cadàvers recuperats pels serveis de rescat, que s'enfronten al fort onatge i les inclemències del temps al mar de Java, on es va estavellar l'aeronau.

Khairunisa, de 22 anys, va ser trobada amb l'uniforme vermell de l'aerolínia de baix cost, filial del grup malaisi AirAsia. Cinc cossos més són a l'hospital de Surabaya, a l'illa indonèsia de Java, on s'esperen familiars de les víctimes per fer les proves d'ADN.

Desenes de vaixells i avions dels Estats Units, Austràlia, Malàisia, Singapur, la Xina, Rússia i Indonèsia participen en les tasques de recerca de l'avió i de la resta de les víctimes del sinistre de l'Airbus 300-220 d'AirAsia.

Toos Sanitiyoso, investigador del Comitè Nacional per a la Seguretat del Transport indonesi, ha indicat que la seva estimació és que es tardarà una setmana a localitzar les caixes negres de l'aparell a causa de les condicions meteorològiques adverses, segons el diari 'Strait Times'.

"El més important és trobar la principal àrea del sinistre, i llavors les caixes negres", ha assenyalat Toos, que ha afegit que encara no han detectat els senyals de localització dels dispositius. Les caixes, una de les quals recull les converses de la cabina i l'altra, les dades del vol, són determinants per saber què va passar.

Els equips encara no han trobat el cos principal de l'Airbus 320-200 sinistrat, encara que sí que han recuperat restes de l'aparell i set cadàvers, de tres dones i quatre homes.

Es creu que l'aeronau està enfonsada a una profunditat marina d'entre 30 i 50 metres, al sud de l'illa de Borneo.

Fernando Marián, controlador aeri i vocal tècnic de l'Associació Professional de Controladors de Trànsit Aeri (Aprocta) d'Espanya, ha explicat que la capacitat d'emissió de senyals de les caixes negres "està al voltant dels 30 dies i la potència del seu senyal no en permet la localització, per exemple, a través de satèl·lits". També ha precisat que el temps que es trigui a trobar l'avió dependrà de l'accessibilitat de la zona del sinistre, que en aquest cas és escassa pel fort onatge i el mal temps. "En l'accident de l'Air France 447 es van trigar 4 anys, i en el de Swiftair, tan sols unes hores", ha recordat. També ha indicat que els avions també compten amb un sistema ELT (Emergency Locator Transmitter), que són balises de localització que, en entrar en contacte amb l'aigua, emeten senyals que indiquen la seva posició.

Segons Marián, les caixes negres aclariran els dubtes sobre les causes de l'accident, per la qual cosa de moment no es pot excloure cap hipòtesi, "des d'un possible atemptat fins a erros mecànics i/o humans".

L'Airbus d'AirAsia es va enlairar diumenge des de la ciutat indonèsia de Surabaya i tenia previst aterrar dues hores després a Singapur, però es va estavellar uns quaranta minuts després d'aixecar el vol al mar de Java. Entre els passatgers hi havia 155 indonesis, tres sud-coreans, un britànic, un francès, un malaisi i un ciutadà de Singapur, a més d'una tripulació de 7 persones.

El pilot va trucar a la torre de control a Indonèsia a mig camí i va sol·licitar permís per virar a l'esquerra i pujar des dels 32.000 peus d'altitud (9,76 quilòmetres) fins als 38.000 peus (11,59 quilòmetres) per esquivar una tempesta.

La torre de control va aprovar el viratge de seguida, però quan uns minuts després va trucar al pilot per aprovar l'ascens demanat –que limitava als 34.000 peus– ja no va poder establir-hi contacte.

Segons dades del vol filtrades a la premsa, l'Airbus va fer una ascensió agressiva d'entre 3.000 i 6.000 peus per minut i a escassa velocitat de creuer i després va caure al mar, cosa que encara no ha estat confirmada per les autoritats.

El pilot, el capità Iriyanto, era un experimentat professional amb 23.000 hores de vol, 6.000 amb AirAsia, i l'aeronau havia passat el seu últim test de manteniment al novembre.

La tragèdia marca un 'annus horribilis' per a l'aviació malàisia, que l'any passat també va perdre un altre avió, un Boeing 777 de Malaysian Airlines, en circumstàncies encara no aclarides i va veure com un MH17 de la mateixa companyia era abatut per un míssil a Ucraïna.

Més continguts de