Internacional 12/02/2018

Sense supervivents a l’Antonov-148

Moren els 71 ocupants d’un avió regional rus en estavellar-se als afores de Moscou

Ivan Nechepurenko / 'the New York Times'
3 min
Equips d'emergència al lloc de l'accident.

MoscouUn avió rus amb 71 persones a bord es va estavellar ahir prop de Moscou pocs minuts després d’haver-se enlairat. No hi ha supervivents entre els 65 passatgers i sis tripulants del vol 703, operat per l’aerolínia regional Saratov. L’avió va caure prop del poble de Stepanovskoe, a uns 50 quilòmetres al sud-est de Moscou, al districte de Ramenskoe, segons un comunicat del ministeri de Situacions d’Emergència rus. La causa de l’accident no s’ha aclarit, mentre els treballs de recuperació dels cossos i la cerca de la caixa negra de l'aparell continuen.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

L’autoritat de l’aviació russa va dir que el vol havia sortit a les 2.21 del migdia de l’aeroport de Domodédovo. L’Antonov AN-148, un petit jet regional, es dirigia a la ciutat d’Orsk, a la regió d’Orenburg, a uns 1.000 quilòmetres al sud-est de Moscou, prop de la frontera amb el Kazakhstan, als Urals. El pilot era experimentat i l’aparell tenia només vuit anys.

“Alguns minuts després de l’enlairament, la comunicació de ràdio amb la tripulació es va tallar i el senyal de l’aparell va desaparèixer dels radars”, va explicar el ministeri. FlightRadar24, la web que fa un seguiment de la informació dels vols en temps real, mostrava com l’avió va començar a perdre altitud sis minuts després d’haver-se enlairat. Va arribar a 6.400 peus abans de caure a 5.800 peus, va tornar a ascendir breument i va caure de cop, tot en un minut.

La majoria dels passatgers a bord eren residents de la regió, segons informava l’agència de notícies Interfax. A la llista que van difondre les autoritats constaven almenys tres criatures a bord. Una portaveu de l’Ajuntament d’Orsk, Ielena Abramova, va dir a Interfax que un dels passatgers era un ciutadà suís. Moscou va confirmar que no hi havia espanyols entre les víctimes.

La neu dificulta la recerca

Fonts oficials van explicar a l’agència Tass que s’havien trobat molts fragments de l’aparell i molts cossos en una zona rural prop de Stepanovskoe. El ministeri va afegir que “els equips de rescat, les ambulàncies i els bombers” s’havien desplaçat ràpidament al lloc de l’impacte, un camp obert. “La neu és profunda, necessitem equipament pesant”, va dir Andrei Kulakov, cap del districte de Ramenskoe en una entrevista emesa pel canal de notícies Rossiya 24. Les imatges de vídeo del lloc mostraven els equips de rescat intentant moure’s entre camps nevats i arbustos per arribar al lloc de l’accident, i restes de l’aparell escampades a la neu. Mentrestant, a l’aeroport d’Orsk augmentava la desesperació a mesura que arribaven notícies de la tragèdia.

El president rus Vladímir Putin va expressar el seu condol i va ordenar una comissió d’investigació. Tant l’agència de transport federal com la fiscalia de la regió de la companyia han obert un expedient.

L’aerolínia havia estat requerida per les autoritats d’aviació el desembre passat per problemes relacionats amb la seguretat. Però els informes no feien referència a problemes amb els aparells, sinó a riscos de l’emmagatzematge de materials inflamables a terra. El 2015, Saratov va ser vetada per operar vols internacionals quan una inspecció va trobar persones alienes a la tripulació dins la cabina. La companyia hi va apel·lar i va fer canvis de seguretat que li van permetre reprendre l’activitat internacional un any més tard, i ara té algunes destinacions a Armènia i Geòrgia.

Millora en la seguretat

Després de la caiguda de la Unió Soviètica el 1991 es van produir diversos accidents aeris greus a Rússia a causa de la falta de supervisió del govern i la precarietat dels aparells, que no eren actualitzats. Però els últims anys el nivell de seguretat aèria ha millorat notablement, perquè les companyies han invertit en noves flotes.

L’últim accident greu es va produir el 25 de desembre del 2016 quan un Tupolev TU-154 del ministeri de Defensa va caure al mar Negre poc després d’enlairar-se des de l’estació d’esquí de Sotxi. Les 92 persones que hi viatjaven van morir, entre les quals els membres d’un cor que viatjava a Síria per visitar les tropes russes que combaten al costat de Baixar al-Assad. El març del mateix any 62 persones van morir quan un Boeing 737 de FlyDubai es va estavellar a Rostov del Don en un aterratge avortat pel mal temps. El tercer desastre de l’aviació russa es va atribuir a un atac terrorista: l’octubre del 2015 un vol xàrter que connectava Sant Petersburg i el ressort turístic de Xarm el-Xeikh, a Egipte, es va estavellar amb 224 persones a bord.

stats