DRAMA HISTÒRIC

Txernòbil, nou destí turístic

L’èxit de la sèrie televisiva sobre aquest desastre nuclear incrementa un 40% les visites a la zona

Fa poc més d’un mes que es va estrenar Chernobyl, la minisèrie de televisió basada en la pitjor catàstrofe nuclear de la història. Coproduïda per les cadenes HBO, dels Estats Units, i Sky, del Regne Unit, el seu èxit ha sigut rotund: cada dia es continua multiplicant el nombre d’usuaris d’arreu del món que comencen a mirar-la. Però hi ha una conseqüència concreta que ajuda a entendre la magnitud del fenomen. Des que se’n va iniciar l’emissió, les visites turístiques a la planta i a la ciutat que hi ha al costat de la zona contaminada -i que poden ser visitades- s’han disparat. La dada de les principals agències de viatges de la zona és significativa: aproximadament les reserves de clients han incrementat un 40%.

Rutes temàtiques

L’objectiu compartit és conèixer des de ben a prop els detalls de l’accident que, el 1986, va fer saltar pels aires una de les plantes de la central nuclear de Txernòbil, a l’Ucraïna soviètica, i va convertir aquesta zona en inhabitable. L’impacte va ser tan potent que els núvols de radioactivitat van arribar a bona part d’Europa.

En general, els turistes fan el mateix tipus de ruta. Un autobús els sol portar des del centre de Kíev fins a Txernòbil, a uns 110 quilòmetres de distància. Un cop a l’àrea, visiten monuments a les víctimes, objectes d’aquells dies, i pobles abandonats. També es pot accedir al reactor explotat -el número quatre-, que des de fa dos anys està cobert per una cúpula de metall. La jornada sol acabar amb un passeig guiat per la localitat fantasma de Prípiat, on vivien unes 50.000 persones, la majoria de les quals treballaven a la central nuclear. Al llarg de la visita, el rastre de devastació és constant: edificis destrossats i coberts de vegetació, cotxes calcinats, o un parc d’atraccions abandonat.

Paral·lelament, les empreses de la zona han aprofitat aquesta afluència de visites, i l’oferta turística també està creixent. Moltes de les agències ja ofereixen una ruta temàtica per visitar aquells indrets que apareixen en els capítols de la sèrie. Només cal fer una cerca ràpida a internet per adonar-se que les propostes són diverses. A les xarxes socials, tampoc és difícil trobar fotos i vídeos de persones que comparteixen les seves impressions després d’haver visitat Txernòbil.

Visites polèmiques

Aquestes imatges, però, han sigut motiu de polèmica en els últims dies. Alguns dels forasters han compartit fotos inapropiades si es té en compte la gravetat de la catàstrofe. Davant això, el mateix creador de la sèrie, Craig Mazin, va llançar una advertència a través de Twitter: “És meravellós que Chernobyl hagi inspirat una onada de turisme cap a la zona d’exclusió. He vist les fotos. Si la visiteu, sisplau, recordeu que allí hi va haver una tragèdia terrible. Comporteu-vos amb respecte per tots aquells que ho van patir”.

Un altre dels aspectes controvertits és fins a quin punt l’excés de turisme pot transformar Txernòbil. En declaracions a l’agència de notícies Reuters, Thieme Bosman, un estudiant holandès, es mostrava preocupat per aquesta circumstància: “Hi ha massa turistes, i això fa difícil tenir l’experiència d’estar en un lloc abandonat. Si això no s’atura, es perdrà l’essència d’aquest drama històric”.