Estats Units

Biden reapareix per carregar contra Trump: "En menys de cent dies, han fet molt de mal i molta destrucció"

L'expresident adverteix que el nou govern vol aprimar la Seguretat Social per sufragar la rebaixa d'impostos

L'expresident dels Estats Units Joe Biden fa el seu primer discurs important des que va deixar el càrrec, a Chicago, Illinois, els Estats Units.
3 min

WashingtonL'expresident estatunidenc Joe Biden ha reaparegut quan encara no fa ni cent dies des que va abandonar el càrrec per deixar pas al seu successor (i predecessor), Donald Trump. Dotze setmanes en les quals el president republicà ha aplicat de manera implacable la seva agenda ultra i ha continuat carregant contra el llegat del demòcrata. Sense anar més lluny, dilluns mateix, Trump tornava a culpar Biden de la guerra d'Ucraïna en un post a Truth Social. Biden ha tornat a l'arena política per defensar la Seguretat Social, un programa que ja ha patit les retallades liderades per Elon Musk amb les conseqüències que comporta: caigudes de la pàgina web, errors tècnics i línies telefòniques sense resposta, entre altres problemes.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

"Ara, en menys de cent dies, aquesta nova administració ja ha fet molt: molt de mal i molta destrucció. Podria passar que, ben aviat, carreguessin contra l’administració de la Seguretat Social", ha dit Biden durant un acte a Chicago organitzat per la conferència nacional d'Advocates, Counselors and Representatives for the Disabled (ACRD). Als Estats Units, la Seguretat Social ofereix suport financer a persones i a famílies en àmbits que van des de prestacions per a la jubilació, per a la discapacitat o per a ajudes escolars, a més d'inscriure les persones al Medicare. És un programa que cobreix a 73 milions de ciutadans i que Trump ha acusat sense proves de ser un forat de malbaratament i frau.

A finals de març, el president va signar una ordre executiva que suspenia els pagaments de la Seguretat Social mitjançant xecs físics. "Durant noranta anys, des que Franklin Roosevelt va crear la Seguretat Social, la gent sempre ha rebut els xecs de la Seguretat Social. Els han rebut durant la guerra, en temps de crisis, durant la pandèmia. No importava el què. Però ara per primer cop a la història, això podria canviar", ha alertat l'expresident en referència a la decisió d'acabar amb els pagaments físics, un canvi que pot comportar interrupcions i retards en els pagaments al mig milió de ciutadans que es veuran afectats per la mesura.

Poc abans que Biden parlés a Chicago, Trump també havia signat una altra ordre executiva per "impedir que els estrangers il·legals i altres persones no elegibles obtinguin” prestacions de la Seguretat Social. La realitat és que la majoria de les persones sense papers no poden acollir-se a les prestacions del programa. Una de les poques excepcions són els infants, a qui se'ls ha de garantir l'accés a una educació gratuïta des de preescolar fins a secundària independentment del seu estatus migratori, segons una històrica decisió del Tribunal Suprem l’any 1982.

"La Seguretat Social és molt més que un programa de govern. És la promesa sagrada que vam fer a 73 milions d'americans que han rebut el pagament de la Seguretat Social tota la seva vida", ha defensat l'expresident, de 82 anys, amb molta més energia que en alguns moments de la campanya electoral. Biden ha tornat a carregar contra els multimilionaris que hi ha dins de la nova administració –"Per cert, el secretari de Comerç és un multimilionari"– i ha posat el focus en la Seguretat Social en un moment en què els republicans plantegen una reforma integral del programa.

"Per què aquesta gent està anant contra la Seguretat Social ara? Bé, ells estan seguint aquesta vella premissa de les start-ups tecnològiques. La frase és: Move fast and break things", ha exposat Biden, que assegura que volen reduir la mida de la Seguretat Social per materialitzar la gran retallada d'impostos que Trump va prometre durant la campanya i renovar la rebaixa tributària del seu primer mandat. "Volen fer permanent la retallada d'impostos del 2017, que beneficia exageradament els ciutadans més rics i les grans corporacions. Això costarà 5 bilions de dòlars. D'on els trauran? [...] Quins són els dos grans sacs de diners que hi ha, en xifres pures? La Seguretat Social i el Medicaid", va assegurar Biden.

La gran retallada d'impostos en la qual està treballat el partit republicà al Congrés amenaça molts programes federals, que podrien acabar patint retallades amb l'objectiu de mantenir la despesa de l'administració en un nivell baix. Entre aquests programes hi ha la Seguretat Social. La setmana passada, el president de la Cambra de Representants, Mike Johnson, va aconseguir tramitar amb èxit el marc pressupostari des d'on fer la gran retallada d'impostos que pregona Trump. En la campanya dels demòcrates per reconnectar amb els votants de cara a les eleccions de mig mandat de l'any que ve, la defensa de la Seguretat Social davant de Trump s'està convertint en una de les grans banderes.

stats