Estats Units

Elon Musk anuncia que crea un nou partit polític als Estats Units

El magnat compleix la seva amenaça contra Trump i impulsa una nova formació "per retornar la llibertat" als estatunidencs

Elon Musk al Despatx Oval de la Casa Blanca, el 30 de maig.
ARA
05/07/2025
2 min

BarcelonaElon Musk ha complert la seva amenaça contra Donald Trump i ha anunciat que ha creat un nou partit polític que ha batejat com a Partit Amèrica. El magnat sud-africà, que fins fa poques setmanes era un dels aliats més propers al president dels Estats Units, ja va avisar a principis d'aquesta setmana que si el Congrés aprovava el pla fiscal defensat per Trump –l'anomenada Big Beautiful Bill– crearia un nou partit, en un nou capítol de la crisi sorgida a principis de juny entre tots dos, que va suposar que Musk abandonés les seves tasques polítiques a la Casa Blanca.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

"El nostre país necessita una alternativa a l'unipartit demòcrata-republicà perquè el poble realment tingui VEU", va escriure dimarts a la plataforma X, de la qual és propietari. Dijous, finalment la Cambra de Representants va aprovar el projecte de llei, que suposa un augment molt significatiu del dèficit i el deute públics amb una gran rebaixa d'impostos, i l'endemà, 4 de juliol, Musk va publicar una enquesta a la xarxa social per demanar l'opinió dels seus seguidors: "El Dia de la Independència és un moment perfecte per preguntar-vos si voleu la independència respecte al sistema de dos partits (alguns dirien d'un sol partit). Hauríem de crear el Partit Amèrica?".

Va afegir que una manera d'aconseguir-ho seria "centrar-se només en dos o tres escons del Senat i entre vuit i deu districtes de la Cambra de Representants". "Donats els marges legislatius estrets, això seria suficient per fer servir com a vot decisiu sobre les lleis controvertides i ja garantiria que servissin a la veritable voluntat del poble", va argumentar, fent referència a la majoria ajustada que tenen els republicans a totes dues cambres legislatives.

El resultat de l'enquesta, en què han participat més d'1,2 milions de persones, ha estat favorable, amb un 65,4% dels vots a favor. Musk hi ha reaccionat aquest dissabte a la nit: "Voleu un nou partit polític i el tindreu! Quan es tracta d'arruïnar el nostre país amb malbaratament i suborns, vivim en un sistema de partit únic, no en una democràcia. Avui, el Partit Amèrica s'ha format per retornar-vos la llibertat".

L’antic aliat del president, que dirigia el departament d’Eficiència (DOGE, per les sigles en anglès) des del gener i que ha estat el responsable de centenars d’acomiadaments improcedents a funcionaris, va mostrar la seva oposició frontal a un augment de despesa pública que considera excessiva i una “abominació repugnant”.

Quan dimarts va suggerir que podria fundar un nou partit per enfrontar-se a Trump, el president li va respondre amenaçant-lo d'aplicar-li tota la força de les retallades públiques, una amenaça velada a les seves empreses que reben diners de l'administració, com SpaceX. L'enfrontament entre Trump i Musk, que fa només mig any semblaven inseparables, s'ha convertit en una guerra oberta, i ara caldrà veure com reaccionen certes figures de l'entorn republicà i si l'empresari sud-africà aconsegueix prou suport per tirar endavant el seu nou projecte polític.

stats