Unió Europea

Detinguda per corrupció Federica Mogherini, excap de la diplomàcia europea

La policia belga escorcolla el Col·legi d'Europa de la ciutat belga de Bruges

L'ex alta representant de la UE per a Política Exterior i de Seguretat Federica Mogherini, en nla reunió del Cercle d'Economia 2024.
ARA
02/12/2025
2 min

BarcelonaFederica Mogherini, excap de la diplomàcia europea i exvicepresidenta de la Comissió, ha estat detinguda aquest dimarts en el marc d'una investigació sobre frau en l'ús de fons europeus al Col·legi d'Europa de Bruges, del qual és rectora. Els agents han escorcollat el Servei Europeu d’Acció Exterior (SEAE) a Brussel·les i diversos edificis del Col·legi d’Europa a Bruges, segons ha informat la Fiscalia Europea.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

Segons el diari belga Le Soir, a més de l'ex alta representant de política exterior de la UE han estat detinguts per ser interrogats un directiu del Col·legi d'Europa i l’exsecretari general del Servei d'Acció Exterior de la UE i actual director general per al Pròxim Orient i el Nord d'Àfrica de la Comissió Europea, Stefano Sannino, que havia estat ambaixador d'Itàlia a Espanya.

La investigació apunta a possibles pràctiques de favoritisme i competència deslleial en l’adjudicació per part del Servei d'Acció d'Exterior d’un programa de formació de nou mesos destinat als futurs diplomàtics europeus i assignat al prestigiós Col·legi d’Europa. Els fets investigats es remunten al període 2021-2022. La Fiscalia Europea investiga els delictes de “frau en l’adjudicació de contractes públics, corrupció, conflicte d’interessos i vulneració del secret professional”.

El Col·legi d’Europa és un centre de formació superior on estudien funcionaris europeus. Els investigadors volen determinar si la institució o alguns dels seus representants van ser informats prèviament dels criteris de selecció durant el procés de licitació del programa de formació impulsat pel servei diplomàtic europeu.

La Fiscalia Europea, operativa des del 2021, és un organisme independent encarregat de combatre el frau en les finances de la UE, ja sigui corrupció, blanqueig de capitals o frau transfronterer de l’IVA. A diferència de l’Oficina Europea de Lluita Antifrau (Olaf), té la capacitat d’investigar i perseguir penalment els responsables.

Pèrdua de la immunitat

La investigació està codirigida per un jutge d’instrucció de Flandes Occidental, la província on es troba Bruges. Els escorcolls els ha efectuat la policia federal belga.

Abans de l’operació policial, la Fiscalia Europea havia sol·licitat l'aixecament de la immunitat de diversos sospitosos, una petició que va ser acceptada, tot i que no se n’han fet públics els noms ni les funcions.

Un responsable de la UE ha confirmat a l'Agència France-Presse que el servei diplomàtic de Brussel·les és una de les institucions investigades per “activitats de mandats anteriors” prèvies a l’arribada de Kaja Kallas, que va assumir el càrrec a l’Alt Representant d’Afers Exteriors a finals del 2024.

Sannino és la mà dreta de la nova comissària per a la Mediterrània, la croata Dubravka Suica, un càrrec que es va crear fa nou mesos i sobre el qual pivota el nou Pacte per a la Mediterrània, encarregat de la política de la UE a la regió i que va ser ratificat divendres passat a Barcelona pels països de la ribera sud.

stats