L'hivern dels descontents
Internacional Europa 11/12/2022

Nadal a Londres? Només si les vagues ho permeten

Trens, ambulàncies, infermeres i control de fronteres: les mobilitzacions laborals arraconen el 'premier' Rishi Sunak

4 min
La propera setmana s'aturarà la majoria del transport ferroviari del Regne Unit

LondresVacances de Nadal al Regne Unit? Una escapada de cap de setmana abans de les festes, potser? El primer que cal fer és mirar el calendari de vagues previstes al país en aquest desembre, ple de mobilitzacions. I, sobretot, el de les del transport ferroviari, que pot afectar, per exemple, el desplaçament des dels aeroports de Gatwick o Stansted fins a Londres, i convertir un trajecte de no més de 25 euros en un de cent o més, per la impossibilitat de desplaçar-se en un mitjà públic.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

El pols entre el poderós National Union of Rail, Maritime and Transport Workers, el sindicat que representa més de 40.000 treballadors dels ferrocarrils i 14 companyies privades, més la pública que vetlla pel manteniment de la xarxa, continua de forma intermitent des de fa mesos. I aquesta setmana entra en una fase molt més aguda. Entre els pròxims 14 de desembre i 7 de gener hi ha previstes deu jornades de vaga, inclòs el període festiu per excel·lència, del 24 al 27 de desembre. L'anunci d'aquestes darreres dates va tenir lloc la setmana passada, després que l'última i enèsima ronda de converses acabés en no res.

Ja abans, el cap del sindicat, Mick Lynch, havia estat objecte de tota mena d'atacs per la premsa conservadora. El 23 de novembre, per exemple, The Sun l'identificava com a Mr. Scrooge, el malcarat personatge del Conte de Nadal de Charles Dickens, que no només no té ganes de celebrar les festes, sinó que les menysprea i les vol arruïnar a tothom. La caracterització de Lynch recorda l'assetjament a què la premsa tory va sotmetre als anys vuitanta del segle passat el líder dels miners que es va enfrontar a la primera ministra Margaret Thatcher, Arthur Scargill, a qui van qualificar d'enemic públic número 1.

Mick Lynch, secretari general del sindicat del Transport Marítim i Ferroviari del Regne Unit.

Els atacs contra Lynch s'han redoblat els últims dies –amb informacions reiterades sobre el seu salari–, quan va anunciar les esmentades quatre jornades de vaga extra, del 24 al 27, si bé, a la pràctica, no afectarien tant els viatgers com els treballs de manteniment de les vies i la resta de la infraestructura. La raó és que el 25 i el 26 de desembre la immensa majoria dels serveis de tren del Regne Unit se suspenen de forma tradicional.

Mick Lynch ha admès que, especialment durant el període de Nadal, la vaga causarà "danys reals" a la població ordinària. En una entrevista a BBC Radio 4, afirmava: "Sí, i això [l'afectació als viatgers] és lamentable, però hem de respondre al que estan fent les empreses de manera molt deliberada". El nucli de la discussió no només és un augment de salaris, sinó el manteniment dels llocs i les condicions de treball, així com la quantia de les pensions. Lynch també ha acusat al govern de vetar un acord entre les companyies i els treballadors, que hauria posat fi a la disputa fa un mes. I, divendres passat, preguntat al respecte en un seminari organitzat pel Financial Times, el ministre del Tresor, Jeremy Hunt, va ser incapaç de negar-ho.

Tot i la negativa del sindicat a acceptar els nous salaris, l'augment proposat està molt per sobre dels d'altres sectors. El sindicat, però, ha recomanat als seus membres refusar el 8% d'increment per part de les operadores i el 9% per part de la Network Rail, l'empresa que manté vies i estacions.

Un advent d'aturades

El resultat de l'actual disputa ha sigut el consell donat des de l'administració als usuaris perquè aquesta setmana s'abstinguin, en la mesura del possible, d'utilitzar els trens. No només perquè hi ha quatre dies de vaga efectiva –13, 14, 16 i 17–, sinó perquè la resta es veuran afectats pel conjunt de les alteracions ja programades. A més, la prohibició de fer hores extres que el sindicat ha fet als seus treballadors implica que fins a mitjans de gener s’hauran de suspendre 4.000 serveis diaris de tren

El tradicional calendari d'advent del desembre s'ha convertit al Regne Unit en un de vagues. Perquè a la ja esmentada del sector ferroviari cal afegir-hi la del personal auxiliar de la sanitat (infermers i infermeres) el 15 i el 20 de desembre –la primera vegada en la història que en faran–, la dels conductors d'ambulàncies a partir del 21 de desembre, així com correus, i les del personal del control de fronteres als aeroports de Birmingham, Cardiff, Gatwick, Glasgow, Heathrow, Manchester i al port de Newhaven els dies 23, 26 28 i 31 de desembre. La ministra de l'Interior, Suella Braverman, ha recomanat als britànics que s'ho pensin abans de viatjar fora del país els pròxims dies.

En aquest context, el primer ministre, Rishi Sunak, va anunciar dimecres passat al Parlament que en la revisió en segona lectura de la llei sobre serveis mínims dels transports hi introduirà mesures antivaga més dures "si els responsables sindicals no són molt més raonables". El govern intenta així guanyar la batalla de l'opinió pública, acusant el laborisme de situar-se del costat dels vaguistes i no dels soferts usuaris que, a més, proporcionalment, entomen els preus més alts d'Europa en relació amb la qualitat del servei.

En una nova prova que les vagues són considerades pel govern com un actiu contra el laborisme, divendres passat, el primer ministre Sunak va etzibar un missatge d'agraïment a les forces armades, que han estat parcialment mobilitzades per fer front a l'onada de mobilitzacions de serveis bàsics. "Molts d'ells es perdran el Nadal per ajudar-nos a fer front a la interrupció de les vagues, tant si es tracta de regular els controls fronterers com de conduir ambulàncies. Tots tenim un enorme deute de gratitud", va dir, durant una visita a la base aèria de la Royal Air Force de Coningsby, a 200 quilòmetres al nord-est de Londres. Els conservadors estan decidits a fer servir els vells patrons: les vagues són disrupció i caos, i per extensió ho és també el Partit Laborista, mentre que ells representen l'ordre, que s'asocia a l'exèrcit, que al seu torn s'associa, tanmateix, a la idea de patriotisme.

stats