Internacional 20/04/2021

L'efecte rebot de la pandèmia farà créixer les emissions de CO2 un 5% aquest 2021

Els plans d'estímul encara potenciaran els combustibles fòssils per sobre de la recuperació verda: arreu del món però sobretot a la Xina i l'Índia

3 min
Les empreses d’energia ja havien de fer grans inversions per complir els exigents objectius de sostenibilitat i ara han trobat una oportunitat en els fons anticovid.

Tal com es temien tots els científics climàtics, la petita reducció en el creixement d'emissions que va deixar el confinament de l'any passat al món quedarà totalment sobrepassada per l'efecte rebot que estan generant tots els plans d'estímul econòmic. Si l'any 2020 les emissions mundials de CO2 van baixar un 5,8% respecte a l'any anterior a causa de l'aturada pel covid-19 (un descens inferior al que s'havia previst en un primer moment ), aquest 2021 es preveu que tornin a pujar un 4,8% i que se situïn a prop del pic que van assolir el 2019. És la previsió que fa l'Agència Internacional de l'Energia (IEA, en anglès) en el seu informe anual publicat aquest dimarts.

La major part del creixement vindrà de la Xina i l'Índia. La Xina, de fet, ja va ser l'any 2020 dels pocs països que van incrementar la producció energètica i, per tant, les emissions, gràcies a la seva ràpida recuperació del covid-19. L'efecte rebot de l'economia xinesa ja es va produir en el segon semestre de l'any passat i aquest 2021 s'espera que les emissions de CO2 del gegant asiàtic siguin un 6% més altes que les del 2019, abans de la pandèmia. El 70% d'aquest creixement xinès vindrà del carbó, que encara domina el seu sector energètic, malgrat la forta aposta de Pequín per fer créixer les renovables. També a l'Índia l'increment de l'energia generada pel carbó serà encara tres cops més gran que la de les renovables aquest 2021. Les emissions de CO2 de l'Índia se situen ja al nivell de les de la Unió Europea, tot i que estan molt per sota en emissions per càpita.

Per al director de Global Carbon Project, Pep Canadell, les noves dades no són cap sorpresa, ja que el sistema energètic no ha canviat en aquest últim any, sinó que, al contrari, "globalment s'ha invertit més en energies fòssils que en energies renovables". "El que més sorprèn és que tot i les segones, terceres i fins i tot quartes onades de covid-19 en algunes regions l’economia està tornant bastant a la normalitat, encara que alguns sectors no s’han recuperat gaire, com l’aviació i el turisme", explica Canadell a l'ARA.

L'ONU calcula que cal reduir almenys un 7,6% anual les emissions globals de CO2 per poder retallar un 50% el total global per al 2030 i evitar així un escalfament global de l'1,5 ºC, tal com es van comprometre a intentar els governs del món amb l'Acord de París. Però amb les previsions de l'IEA a la mà, ja sembla clar que la baixada que va deixar el covid-19 no s'aprofitarà per seguir reduint i descarbonitzant l'economia, sinó que només servirà per agafar embranzida de nou cap amunt. És el que ja va passar l'any 2010 quan amb l'inici de la recuperació de la crisi financera –que havia reduït també les emissions (tot i que no tant com el covid)– es va tornar a pujar un 6%. No s'havia tornat a baixar fins a la crisi del covid-19.

Emissions de CO2 per tipus de combustible.

Però si aquella vegada la major part de les noves emissions van venir del carbó (la meitat del total), aquesta vegada, segons l'informe de la IEA, vindran del petroli, i això malgrat que el sector només es recuperarà "parcialment" i no tornarà encara als nivells prepandèmia, a causa de les restriccions que encara es mantenen vigents en molts llocs del món. De fet, aquest 2021 les emissions de l'aviació es mantindran un terç per sota de la seva mitjana i en general les del transport per carretera i de l'aviació es quedaran un 5% per sota del nivell de 2019. "Una recuperació total de l'activitat global del transport empenyeria les emissions vinculades al petroli per sobre dels nivells del 2019 i faria créixer el total d'emissions un 1,5% per sobre del nivell de 2019", diu l'informe de la IEA.

Però les emissions del carbó també tornaran a créixer, sobretot les provinents de l'Àsia, on el 80% del nou creixement del sector energètic, de l'efecte rebot del 2021 en definitiva, vindrà encara d'aquest combustible tan contaminant. Petroli i carbó es repartiran la major part de les emissions, però encara un 22% provindran del gas natural, que s'utilitza principalment en els edificis i la indústria.

Cal tenir en compte, però, que tot i que van créixer un 6% menys que el 2019, les emissions de CO2 i altres gasos d'efecte hivernacle no es van aturar pas l'any 2020, i com que el CO2 es un gas que perdura anys i fins i tot segles en l'atmosfera, la concentració d'aquest gas nociu no ha baixat sinó que es va incrementar el 2020 fins a les 412,5 parts per milió, un 50% més que a l'inici de la Revolució Industrial.

stats