Cancel·lat l'enviament d'acer des del port de Barcelona al principal fabricant d'armes d'Israel

Les 122 tones de material de la siderúrgica basca Sidenor destinades a Israel Military Industries no es van embarcar l'1 de juliol ni s'han tornat a consignar

Contenidors a la coberta de Zulu Luanda, al Port de Barcelona
11/07/2025
2 min

BarcelonaEl carregament de 122 tones d'acer que s'havia d'enviar des del port de Barcelona al principal fabricant d'armes d'Israel ha quedat finalment cancel·lat, segons han confirmat a l'ARA fonts del port. La partida, amb material de la siderúrgica basca Sidenor, destinada a Israel Military Industries (IMI) que s'havia d'embarcar l'1 de juliol en un vaixell amb destinació al port israelià de Haifa, no va arribar a carregar-se i tampoc ho farà la setmana que ve, asseguren les mateixes fonts. La cancel·lació arriba després de les protestes de sindicats i moviments solidaris amb el poble palestí i de la presentació d'una querella de la Comunitat Palestina de Catalunya contra la siderúrgica i el transportista davant l'Audiència Nacional per dos suposats delictes de contraban i complicitat amb el genocidi.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

Consultada per l'ARA, Sidenor ha declinat fer cap comentari i no ha confirmat ni desmentit la cancel·lació de l'enviament ni si es farà a través d'un altre port. La siderúrgica va anunciar l'1 de juliol que "suspenia la venda d'acer" a Israel després de la polèmica. IMI és una filial d'Elbit Systems, l’empresa propietat del govern d’Israel que és el principal fabricant d’armament per al seu exèrcit segons la documentació aportada a la querella. Des de l'agost del 2024 (vuit mesos després que el Tribunal Internacional de Justícia de l’ONU obrís el procés contra l’estat d’Israel, acusat d’un delicte de genocidi), la siderúrgica hauria enviat 1.207 tones d’acer al fabricant d’armes israelià.

La querella recorda que per comercialitzar l’acer d’ús militar cal una autorització administrativa del govern espanyol. L’executiu de Pedro Sánchez ha assegurat sovint que no ha autoritzat cap nova operació d’exportació de material de defensa a Israel des del 7 d’octubre del 2023. És en aquest sentit que els denunciants, que reclamaven la paralització i la inspecció, veien també un possible delicte de contraban.

La Comunitat Palestina i la campanya Fi al Comerç d'Armes amb Israel reclamen a les autoritats espanyoles que inspeccionin un altre vaixell lligat a la mateixa naviliera, el Zim Iberia, que té previst salpar de Barcelona el 15 de juliol amb destinació a Haifa, passant per València. També volen que el govern " prengui les mesures necessàries per garantir que aquest acer ni cap altra càrrega militar o de doble ús procedent dels ports espanyols arriben a Israel". I reclamen al govern Sánchez un embargament formal integral d'armes a Israel.

Quan va esclatar la polèmica, l'Ajuntament de Barcelona va recordar al president del port de Barcelona, José Alberto Carbonell, que el ple municipal va aprovar al maig una declaració institucional en la qual instava a impedir que vaixells implicats en el tràfic d'armes amb Israel atraquin a la capital catalana.

stats