Què sabem de la tragèdia de l'avió rus al Sinaí?

Un atemptat de l'Estat Islàmic (EI) al Sinaí, causa més probable de la tragèdia de l'Airbus que va costar la vida a 224 persones

En un gir inesperat, el govern britànic ha decidit aquest dimecres suspendre tots els vols que sortien del seu país amb destinació a l'aeroport de Xarm al-Xeikh, d'on va sortir l'avió que dissabte es va estavellar al Sinaí.

La decisió s'ha pres ja que no es pot "afirmar categòricament perquè l'avió rus es va estavellar" i perquè hi ha informacions d'intel·ligència que apunten a la hipòtesi de "l'artefacte explosiu", explica l'executiu de Londres en un comunicat.

Poc després, han estat els EUA els que han apuntat la idea d'un atemptat quan la CNN ha assegurat que hi havia una "sensació", al servei d'intel·ligència nord-americà, que havia estat una bomba a l'interior de l'avió el que havia causat la tragèdia.

L'avió es va partir en dos a l'aire

S'allunya la hipòtesi de l'accident

Les autoritats russes van informar diumenge que l'avió es va partir en dos a l’aire. La hipòtesi l'avalava que els fragments de l'Airbus es van escampar per una superfície de 20 quilòmetres quadrats al Sinaí.

Confirmar aquest fet va obrir la porta a diferents possibles causes.

La primera que es va posar sobre la taula va ser una fallada tècnica, una explosió del fuel que l'aparell portava per fer la ruta entre Egipte i Rússia.

De fet, segons alguns mitjans russos, un familiar va explicar que el copilot va lamentar l'estat de l'aparell, un Airbus 321 amb 18 anys de vida, en una conversa telefònica abans de l'enlairament.

Se sap que aquest aparell va patir un incident –un cop a la cua– quan aterrava al Caire l'any 2001 i va estar tres mesos fora de servei mentre es completava la reparació.

Però la companyia russa Metrojet, que operava l'avió, assegura que l'Airbus estava perfectament operatiu i en condicions de volar. I que el pilot era experimentat, tenia més de 12.000 hores de vol, 3.860 de les quals en el mateix model que es va estavellar, i no va alertar en cap moment que res anés malament abord.

La reinvidicació de l'Estat Islàmic

La filial del grup jihadista al Sinaí ha reivindicat dos cops l'acció

L' Estat Islàmic –la filial que opera al Sinaí– va reivindicar dissabte mateix que havia atemptat contra l'avió –sense aclarir com ho havia fet– però el mateix president egipci, Abdelfatah Al-Sissi, va dir que era " propaganda".

Dimecres, el mateix grup jihadista ha reivindicat de nou l'acció en aquest cas en una enregistrament de veu on promet que "aviat" farà públic com ho va fer.

Els experts militars asseguren que la filial jihadista de l'EI al Sinaí no té capacitat operativa per llançar un míssil a l'alçada a la qual volava l'avió sinistrat.

Que l'avió es partís en dos en l'aire –com van informar les autoritats russes– podria ser fruit d'una explosió originada a l'interior de l'aparell per una bomba, que és la hipòtesi que pren força després que la intel·ligència nord-americana hagi reconegut obertament que hi treballa.

Què passa al Sinaí?

Una filial de l'EI, en guerra contra l'exèrcit rus

La península del Sinaí ha estat la base d’operacions d’organitzacions jihadistes ja abans de la caiguda del règim de Hosni Mubàrak el 2011 amb la revolució popular inscrita en les Primaveres Àrabs.

Ara bé, no va ser fins al cop d’estat militar que va derrocar el president islamista Mohammed Mursi, l’estiu del 2013, que el Sinaí es va convertir en un autèntic polvorí.

La zona, muntanyosa i inhòspita, ha estat tradicionalment marginada pel govern central, un dels motius que expliquen la capacitat de reclutament dels grups jihadistes entre els seus habitants beduïns.

ONGs defensores dels drets humans han criticat la política de “terra cremada” que aplica l’exèrcit egipci al Sinaí, adduint que provoca la radicalització dels seus habitants.

Però la premsa estrangera té prohibit l’accés a la zona. De fet, ni tan sols arran de l’accident, es va autoritzar els mitjans a anar-hi. Les úniques fotografies disponibles del sinistre són del govern.