Rússia

Putin declara la guerra a Telegram i indigna els seus soldats

El bloqueig parcial de la plataforma deixa incomunicades diverses unitats de l’exèrcit rus

Foto del president rus, Vladimir Putin, feta amb un telèfon mòbil, en una imatge d'arxiu.
15/02/2026
4 min

MoscouVladímir Putin feia temps que tenia Telegram entre cella i cella, però no ha estat fins aquesta setmana que li ha declarat formalment la guerra. Les autoritats russes han alentit tant l’aplicació que gairebé no funciona per als més de 60 milions d’usuaris que té al país. El Kremlin acusa el seu fundador, Pàvel Dúrov, de saltar-se la llei, però ell assegura que el veritable objectiu del govern rus és empènyer els ciutadans cap a un servei de missatgeria nacional de nova creació i supervisat pels serveis secrets. La jugada no només ha generat malestar al carrer, sinó també a l’exèrcit, on molts soldats s’han queixat que la plataforma és vital per a les comunicacions al front i per a la defensa antidrons.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

El caos va començar sense preavís entre dilluns i dimarts, i va obligar l’òrgan que té la potestat de bloquejar internet, el Roskomnadzor, a pronunciar-se. En un comunicat lamenta que Telegram incompleixi de manera “sistemàtica” la legislació russa, no protegeixi les dades dels usuaris, no combati el frau i permeti que s’utilitzi amb finalitats “delictives i terroristes”. És a dir, li retreu que no cooperi prou amb els cossos de seguretat i no limiti els continguts crítics amb el règim. En paral·lel, la justícia russa es va afegir a la campanya de pressió anunciant diverses multes contra la companyia per valor de centenars de milers d’euros.

Dúrov va respondre en una publicació a les xarxes socials acusant el Kremlin d’intentar “forçar els ciutadans a traslladar-se a una aplicació controlada per l’estat, dissenyada per a la vigilància i la censura política”, en referència a Max, el nou servei de missatgeria impulsat pel govern rus. L’amo de Telegram va recordar a Putin que l’Iran havia seguit la mateixa estratègia el 2018 i no se n’havia sortit perquè molts iranians havien continuat utilitzant la plataforma esquivant el bloqueig. I l’advertia: “Restringir la llibertat dels ciutadans mai és la resposta correcta”.

També aquell any les autoritats russes van provar de capar Telegram, en vigílies d’unes eleccions presidencials que semblava que podien comptar amb la candidatura d’Aleksei Navalni, el principal opositor de Putin. L’aplicació va aconseguir burlar el veto i, dos anys després, el Roskomnadzor li va aixecar la prohibició sense donar gaire més explicacions que el fet que Dúrov s’havia avingut a col·laborar en el “combat contra el terrorisme i l’extremisme”. Això va desencadenar el rumor que Telegram havia optat per compartir dades dels seus clients amb els serveis secrets russos; uns temors que mai s’han acabat d’esvair.

Sigui com sigui, tot indica que la treva s’ha acabat i que ara el Kremlin disposa de més i millors eines per imposar la mà de ferro digital. Actualment, els russos només es poden connectar a Telegram i WhatsApp, bloquejat definitivament aquesta setmana, a través d’una VPN, una xarxa generalment de pagament que ajuda a esquivar el tallafoc. Però l’impacte social del bloqueig de Telegram ha estat molt superior al del seu competidor. Per als russos, és molt més que un servei de xat; actua també com un gran vehicle d’informació. Tots els mitjans hi tenen els seus canals, inclosos el Kremlin, els funcionaris públics o el mateix Roskomnadzor.

Els soldats, a les fosques

A més, Telegram ha estat la plataforma que ha encimbellat els bloguers probèl·lics durant els últims quatre anys d’invasió. La decisió del govern rus els ha posat, també a ells, en peu de guerra pels greus perjudicis que, a parer seu, poden provocar a les tropes. Molts d’ells han compartit vídeos de soldats queixant-se. Els militars lamenten, per exemple, que aquesta aplicació permet transmetre vídeo a temps real i designar objectius a abatre. “Algú del Roskomnadzor ens va preguntar si això seria útil?”, es qüestiona un soldat. Un altre afirma que tota la comunicació dels sistemes d’ambulància es fa per Telegram: “El meu comandant ha dit que qui bloquegi l’aplicació cremarà a l’infern”.

També a la rereguarda, a les unitats que combaten els drons, estan patint per culpa de la croada contra la plataforma. Per als analistes és habitual que aquests esquadrons no tinguin equips de comunicació militars perquè es reserven per al front. “Estem lluitant contra drons enemics per evitar que arribin a la nostra pàtria i Telegram és el nostre únic canal de comunicació. No ens el prengueu”, suplica un dels membres d’aquestes unitats. El Kremlin, però, fa com si sentís ploure i nega el problema. El seu portaveu, Dmitri Peskov, considera “impossible imaginar comunicacions per Telegram a la primera línia”.

Al front rus, però, plou sobre mullat. La setmana passada Elon Musk ja va desconnectar-los de la xarxa satèl·lit Starlink, que el Kremlin portava anys piratejant. La comunitat militar va posar el crit al cel perquè molts batallons d’assalt van quedar a les fosques. Segons l’OTAN, Ucraïna ja ho ha aprofitat per avançar a la regió de Zaporíjia. El pànic ha estat tal que Rússia fins i tot s’ha adreçat a l’ONU per demanar que es desactivi tota la xarxa de satèl·lits de SpaceX perquè viola el dret internacional i la fan servir terroristes.

stats