Medi ambient

El govern espanyol marca de prop Badalona per haver-se rebel·lat contra la zona de baixes emissions

El ministeri de Transports adverteix a Albiol que si endarrereix l'entrada en vigor de la mesura contra la contaminació haurà de tornar els dos milions d'euros d'ajudes públiques

ARA
3 min
Un cartell que avisa de l'entrada a la Zona de Baixes Emissions, a la ronda de Dalt de Barcelona.

BarcelonaRevolta de Badalona contra la llei que obliga totes les ciutats de més de 50.000 habitants a implementar abans del 2024 una ZBE, les zones de baixes emissions planificades per reduir els índexs de contaminació i que restringeixen el pas dels vehicles més contaminants. L'alcalde de la ciutat, Xavier García Albiol, ha anunciat que portarà al pròxim ple municipal la proposta d'ajornar tres anys la mesura per no perjudicar l'economia de les famílies que no es podrien canviar el cotxe per un de més sostenible que pogués circular per l'àrea d'exclusió. Segons un estudi d'ISGlobal, només a Barcelona la contaminació causa 500 morts prematures i 2.000 casos d'asma infantil.

Inscriu-te a la newsletter de peus a Terra Una mirada al futur ecològic del planeta
Inscriu-t’hi

L'advertència del popular badaloní s'afegeix a la rebel·lia d'altres alcaldes de la dreta i extrema dreta espanyols que també s'han plantat davant d'aquestes polítiques restrictives al trànsit rodat, en compliment de la directiva de la Unió Europea que ordena els països socis a reduir la pol·lució per reduir les morts prematures a causa de la contaminació i millorar la salut de la població. A Valladolid o Gijón, per exemple, han suavitzat les condicions que permeten als vehicles la circulació i l'aparcament en aquestes àrees d'especial protecció, segons apunta El País. Per contrarestar la insurrecció d'alcaldes, el ministeri de Transports ha enviat una carta a les 196 ciutats que ja han rebut ajudes públiques per a les ZBE i la transformació de la mobilitat recordant-los que la llei és molt clara a l'hora d'exigir el compliment dels plans subscrits i subvencionats. Així, Badalona haurà de tornar els prop de dos milions d'euros que va cobrar l'any passat dels fons europeus Next Generation si finalment el ple del 25 de setembre aprova la moratòria de tres anys. L'objectiu és abordar també la remodelació de diversos eixos de la ciutat per afavorir el transport urbà i una nova terminal d'autobusos a l'Hospital Germans Trias i Pujol.

El text, que Transports insisteix que no es tracta de cap amenaça sinó més aviat d'un recordatori o un avís, subratlla que els ajuntaments que hagin rebut els ajuts vulguin modificar els projectes pactats han de fer una sol·licitud formal raonant bé els motius, "sempre que els canvis no alterin la naturalesa dels objectius de la subvenció ni suposin un canvi substancial en el conjunt de les actuacions subvencionades". En tot cas, haurà de ser la secretaria d'estat de Transports qui validi les modificacions dels projectes.

Albiol, el primer alcalde català que es revolta públicament menys de tres mesos abans de l'obligatorietat de la ZBE a la seva ciutat, insisteix que la negativa a aplicar les restriccions al trànsit respon a la seva voluntat de "defensar les famílies amb menys recursos" i que afirma que no disposen de "30.000 o 40.000 euros" per canviar-se el cotxe per un de menys contaminant que sí que pugui circular per l'àrea protegida. Així i tot, el popular ha enviat una carta al ministeri per programar una reunió pròximament.

Ara per ara, a l'àrea metropolitana de Barcelona (Barcelona, l'Hospitalet, Cornellà, Esplugues i Sant Joan Despí) té en vigència una ZBE que ocupa una superfície de 102 quilòmetres quadrats, la majoria dels quals corresponen a les dues rondes que envolten la capital catalana. Tot i que des del 2020 hi ha restriccions als vehicles contaminants, amb algunes moratòries i exclusions pel mig, la seva implementació està qüestionada per una sentència que va dictar el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya perquè considerava que els informes tècnics que avalen la mesura eren insuficients, tenint en compte la gran àrea que abasta i l'enorme quantitat de vehicles vetats.

La meitat dels conductors, a favor de les restriccions

La polèmica de Badalona coincideix amb una enquesta que ha presentat el RACC aquest dimecres sobre els efectes de la implementació de la ZBE a Barcelona. Segons les dades, la meitat dels conductors estan d'acord amb les restriccions al trànsit que planteja la mesura, en especial els residents a Barcelona. Amb tot, el director de l’àrea de mobilitat de l'entitat, Cristian Bardají, ha dit que la zona de protecció “necessita millorar” i s'ha queixat que la normativa vigent no és prou clara ni tampoc hi ha incentius “més directes” per renovar el parc de vehicles.

stats