El CAC critica 'Espejo público' per no haver contrastat les denúncies contra la UAB

L'organisme creu que 'Tot es mou' no va vulnerar la intimitat del jutge Llarena

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC) creu que el programa d'Antena 3 'Espejo público' "podria no haver actuat amb la diligència deguda conforme al principi de veracitat" en les informacions que va difondre entre el 13 i el 26 d'octubre "relatives a la denúncia d’eventuals situacions de violència i assetjament" a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) que haurien patit estudiants del centre.

El programa va recollir les queixes d'aquests alumnes el dia 13 i va seguir el tema en set peces més que es van emetre durant els dies posteriors, però no va recollir el punt de vista de la UAB fins al dia 26, en què es va entrevistar la rectora. "Entre el 13 i el 26 d'octubre el programa dona veu al posicionament que dona suport a la denúncia exposada pels estudiants de la UAB el 13 d'octubre i, per contra, únicament a les emissions dels dies 24 i 26 d'octubre es dona veu a un posicionament diferent", assenyala el Consell. 

Per això l'organisme conclou que el programa no va "contrastar la notícia", perquè no va "utilitzar fonts diverses", va "assumir el discurs de les persones entrevistades" i en alguns casos fins i tot el va "reforçar". El CAC ha analitzat el cas arran d'una queixa de la universitat, que va denunciar que al programa del 13 d'octubre s'hi havien fet "afirmacions falses" i que la cadena "en cap moment es va posar en contacte amb la universitat per documentar-se de cara a la realització del reportatge".

L'acord s'ha adoptat per cinc vots a favor i l'oposició de Daniel Sirera, que ha emès un vot particular en què argumenta, d'entrada, que el CAC no té competències per analitzar Antena 3, ja que es tracta d'una cadena d'àmbit estatal. A més, creu que "el CAC no ha pogut acreditar que els periodistes del programa no comprovessin diligentment els fets abans d'emetre l'entrevista a un grup d'estudiants de la UAB el 13 d'octubre", i assenyala que 'Espejo público' va parlar "tres vegades" amb persones que contradiuen les opinions d'aquests alumnes. 

La intimitat de Llarena

El CAC ha fet públics avui tres acords més referits altres programes. Un d'aquests té a veure amb la secció 'Qui és el jutge Llarena', que va emetre el magazín de TV3 'Tot es mou' el 26 de març. En aquest espai, el periodista Genís Sinca "va fer referència a les poblacions catalanes on hi ha els dos habitatges del jutge, però sense donar cap dada sobre les adreces"; "va aportar dades sobre la seva trajectòria professional i sobre el fet que els seus progenitors van ser advocats"; "va esmentar el nom i cognom de la seva esposa, associat al càrrec públic que ostenta", i "va destacar alguns trets de caràcter definidors de la personalitat del jutge". 

En aquest cas, l'organisme ha actuat d'ofici i ha conclòs que no hi ha "cap contingut susceptible de vulnerar la privacitat" de Llarena. Sobre els habitatges, per exemple, destaca que no se'n va revelar "la ubicació concreta", i pel que fa a la seva dona recorda que ocupa un càrrec públic i que les seves dades "són fàcilment accessibles mitjançant qualsevol cercador d'internet". 

Aquest acord s'ha aprovat gràcies al vot de qualitat del president, Roger Loppacher, ja que tres dels consellers (Daniel Sirera, Eva Parera i Carme Figueras) hi han votat en contra i han emès un vot particular. 

El Consell també ha analitzat el debat sobre els mitjans públics que va oferir 'El suplement' de Catalunya Ràdio el 22 d'octubre, quan semblava que l'aplicació de l'article 155 afectaria directament TV3 i Catalunya Ràdio. El Grup de Periodistes Pi i Margall es va queixar davant del CAC perquè "tots els tertulians presents en el debat tenien la mateixa posició i tots van criticar la possible actuació del govern espanyol". L'acord, adoptat per unanimitat, indica que el programa va convidar "veus representatives del sector audiovisual a Catalunya amb un punt de vista rellevant en relació amb el tema tractat", però adverteix que el debat "no va incloure altres veus que podrien haver aportat altres posicionaments contraris". 

Finalment, el CAC ha aprovat també per unanimitat un acord segons el qual el programa 'Herrera en COPE' del 2 de gener no va vulnerar cap normativa amb l'emissió d'una secció [minut 25.40 de l'àudio] que va motivar una queixa de la Confederación LGBT España. Alhora, però, recorda a la COPE l'existència d'unes 'Recomanacions sobre el tractament de les persones lesbianes, gais, bisexuals, transgènere i intersexuals als mitjans audiovisuals'.

Més continguts de