Periodisme

Crític, un nou portal de periodisme d'investigació, comença a buscar fons a Verkami

El mitjà, editat per una cooperativa de periodistes, es posarà en marxa al setembre i pretén treure a la llum els "silencis mediàtics"

A les 10.00 d'aquest dimarts s'ha obert el termini per col·laborar econòmicament amb Crític, un nou mitjà digital en català especialitzat en el periodisme d'investigació que preveu començar a funcionar al setembre. Els impulsors del projecte, els periodistes Roger Palà, Sergi Picazo i Joan Vila, esperen recaptar a través del portal de micromecenatge Verkami els 25.000 euros que necessiten per posar en marxa la iniciativa. Tothom que col·labori en aquesta campanya es convertirà automàticament en subscriptor de la publicació, que espera arribar, com a mínim, als mil subscriptors per ser viable.

De moment, però, Crític compta amb " una cinquantena de socis col·laboradors d'àmbits plurals i diversos" que han aportat entre 1.000 i 5.000 euros "per donar solvència al projecte". D'aquesta manera, diuen els impulsors del mitjà, es vol garantir que Crític "no depengui d'un únic inversor o d'un gran grup empresarial". El mitjà serà editat per una cooperativa de periodistes i també buscarà ingressos a través de la publicitat "amb criteris ètics". 

Crític tindrà tres línies bàsiques d'actuació: "la investigació de silencis mediàtics, el periodisme reposat i en profunditat, i l'anàlisi i l'opinió amb veus crítiques". Així, cada setmana publicarà un reportatge en profunditat "sobre un tema polític, econòmic o social, de l'àmbit dels Països Catalans, que habitualment no aparegui als grans mitjans de comunicació". Aquest contingut, que inicialment serà exclusiu per als subscriptors però que al cap d'un temps "s'obrirà a tota la comunitat", es basarà, diuen els responsables del mitjà, en el "periodisme de dades, el 'fact checking' i l'anàlisi de l'activitat d'administracions i grans corporacions privades". 

Al costat d'aquest reportatge setmanal, que serà "el plat fort" del portal, també es publicaran articles d'opinió o d'anàlisi i entrevistes sobre altres matèries. Tot i així, els impulsors del projecte ja deixen clar d'entrada que el mitjà no estarà pendent de l'última hora. "Volem fugir de la dictadura de Twitter i de la infoxicació. Sobreinformació és igual a desinformació", argumenta Roger Palà. Per aquest motiu, el compromís de Crític és publicar, com a mínim, un article al dia de dilluns a divendres, però treballat "en profunditat". Pel que fa als analistes i opinadors que col·laboraran regularment amb el mitjà, hi ha noms com Joan Subirats, Joan Manuel Tresserras, Manuel Delgado, Gemma Galdon, Josep Manel Busqueta, Montse Santolino, Gemma Ubasart o Fabian Mohedano. 

A banda de l'edició digital, que és la base del projecte, Crític també tindrà una versió impresa, tot i que el plantejament inicial és que aparegui un cop a l'any. Aquesta publicació serà una "revista monogràfica de gran format" que es dedicarà a "analitzar un sol tema en profunditat". El primer número, que sortirà a l'octubre, es titularà 'El procés', i inclourà "una anàlisi de totes les derivades obertes amb la qüestió sobiranista a Catalunya mitjançant reportatges, infografia i entrevistes en profunditat". La revista serà gratuïta per als subscriptors, però també es podrà adquirir a les llibreries. 

Crític neix de l'experiència que dos dels seus impulsors, Palà i Picazo, han adquirit després d'haver coordinat, durant els últims anys, l' 'Anuari de Silencis Mediàtics' de Mèdia.cat, que impulsa el Grup de Periodistes Ramon Barnils. Tot i que la nova iniciativa està desvinculada d'aquesta entitat, Palà admet que, gràcies a l'Anuari, han "constatat que hi ha un gruix de ciutadans interessats en el periodisme d'investigació". "Amb Crític volem dedicar-nos a aquest periodisme 365 dies a l'any de forma professional", afegeix. 

Més continguts de