Premi europeu de disseny per a l’ARA

El diari ha sigut distingit com la capçalera d’àmbit regional més ben dissenyada del continent

El diari ARA ha sigut reconegut amb el premi European Newspaper of the Year, que anualment distingeix els rotatius més ben dissenyats del continent europeu. En concret, ha sigut premiat com la millor capçalera en la categoria de publicacions regionals, reservada als diaris d’àmbit subestatal, segons va fer públic ahir a la nit l’Oficina per al Disseny de Diaris, una entitat amb seu a Alemanya que organitza els premis des de fa 17 anys.

El jurat, format per una dotzena de periodistes i dissenyadors de diversos països europeus, ha reconegut l’ARA per “la seva excel·lència en el periodisme visual”, i destaca que “moltes de les històries no estan escrites segons el model de reporterisme tradicional, sinó que són una combinació de textos, fotografies i infografies”, la qual cosa dóna al diari un “estil semblant al d’una revista”. El jurat considera “especialment remarcable” la “potència” de les portades de l’ARA, que molt sovint estan “centrades en un únic tema”, i es converteixen així en “pòsters que anuncien el contingut” d’aquella edició del diari.

El president de l’Oficina per al Disseny de Diaris, Norbert Küpper, hi afegeix encara un altre element, en aquest cas vinculat a l’edició digital, com els interactius especials dedicats a analitzar a fons alguns temes destacats de l’actualitat.

Segons els organitzadors dels premis, en aquesta edició s’hi van presentar 196 diaris de 26 països diferents, la qual cosa representa un lleuger increment en relació amb els últims anys. Els guardons es lliuraran la primera setmana de maig a Viena, en el marc del Congrés Europeu de Diaris, que se celebrarà aquells dies a la capital austríaca.

Küpper subratlla la rellevància que té per a una publicació el fet d’estar ben dissenyada: “És molt important, perquè fa més funcional el contingut i ajuda el lector a entendre millor el que se li vol explicar”, assenyala, en declaracions a l’ARA. En aquest sentit, considera que cal apostar per “una nova manera d’explicar històries”, més visual, en què “les imatges juguin un paper més important”, un element que, en la seva opinió, és fonamental especialment en un moment en què el periodisme s’està traslladant des del paper cap a internet. Malgrat tot, Küpper alerta que hi ha molts diaris que no han adaptat el disseny a les noves formes de consum. “A Europa hi ha uns 1.800 diaris, i d’aquests uns 200 s’han presentat al premi. Però això vol dir que n’hi ha 1.600 que no hi són, i que encara fan el mateix que fa 50 anys”. “És una mica perillós per a ells”, adverteix.

Abans de rebre el premi European Newspaper of the Year, el disseny de l’ARA -incloent-hi els suplements i la web- ja havia sigut reconegut en altres ocasions: la filial ibèrica de la Society for News Design li ha atorgat 12 premis entre les edicions del 2012, el 2014 i el 2015, i els dos últims anys també ha sigut distingit pels premis Laus en diverses categories. Al marge d’això, la setmana passada el director del diari, Carles Capdevila, va rebre el guardó Marta Mata per la seva contribució al món educatiu, i la crítica de televisió Mònica Planas va ser distingida amb un dels premis de comunicació no sexista de l’Associació de Dones Periodistes.