El Suprem multarà el ministeri d'Indústria si no es tanquen nou canals de la TDT abans del 6 de maig
Atresmedia perdrà tres llicències, i Mediaset, Veo TV i Net TV, dues cadascuna
MadridLa sala contenciosa administrativa del Tribunal Suprem ha requerit aquest dijous al ministeri d'Indústria que indiqui l'òrgan concret que s'haurà de fer càrrec del compliment "íntegre i efectiu" del cessament de les emissions de nou canals de TDT (tres d'Atresmedia, dos de Mediaset, dos de Veo TV i dos de Net TV) i l'ha advertit que, en cas que no compleixi la sentència, aquest òrgan serà multat i podria incórrer en responsabilitats penals.
En aquesta nova resolució, el Suprem recorda al govern espanyol que el termini per complir la sentència s'acaba el 6 de maig. "Si passat aquest temps no s'ha procedit al cessament de les emissions, la sala indica que actuarà en els termes inclosos en l'article 112 de la llei de la jurisdicció contenciosa administrativa", ha advertit el tribunal. En aquest sentit, el Suprem ha recordat que la sentència del mes de desembre va ser notificada al ministeri el dia 6 de març, i que, segons la llei, disposa d'un termini de dos mesos per instar a "l'execució forçosa" de la decisió.
La normativa també preveu que, un cop transcorreguts els terminis indicats per al total compliment de la resolució, el jutge o tribunal adoptarà, prèvia audiència de les parts, "les mesures necessàries per aconseguir l'efectivitat del que s'ha manat", entre les quals hi ha l'opció de sancionar l'infractor (siguin autoritats, funcionaris o agents) amb multes que poden anar dels 150 als 1.500 euros i que es poden reiterar fins que la sentència s'hagi executat de forma completa.
El procés no és complex
El Suprem va sentenciar per primer cop que calia tancar aquests nou canals de la TDT el novembre del 2012, argumentant que no van ser atorgats per concurs, i el 18 de desembre de l'any passat va ordenar que la sentència s'executés. En aquest sentit, el tribunal recorda que "la hipotètica complexitat" de l'execució no és una raó per aquest retard en l'execució de la sentència, tal com defensen alguns grups de comunicació. "L'aplicació en si mateixa no planteja problemes tècnics o jurídics. Les parts demandades (Atresmedia, Net TV, Mediaset i Vocento) es refereixen més aviat a les conseqüències jurídiques i econòmiques per a les empreses afectades, però les consideracions són alienes a l'estricte compliment de la sentència", ha explicat el tribunal en referència a les al·legacions del canals.
Igualment, la resolució d'aquest dijous puntualitza que la reordenació de l'espectre radioelèctric que preveu el govern espanyol "no té res a veure" amb el cessament d'uns canals sense títol habilitant vàlid, ni constitueix un prerequisit per al compliment de la sentència, "com semblen sostenir algunes de les parts demandades".