Mèdia 15/11/2016

‘Youtubers’ per caçar el públic jove

Atresmedia i Mediaset intenten acostar-se als ‘millennials’ a través de plataformes de vídeo ‘online’

Albert Castellví Roca
3 min
01. Pelayo Díaz, estilista de Cámbiame, té un videoblog a Mtmad. 02. La websèrie Paquita Salasés el gran èxit de Flooxer.

BarcelonaEl grup Mediaset va posar en marxa la setmana passada Mtmad, una plataforma de vídeos exclusius per a internet i amb formats i continguts orientats específicament al públic jove. La idea no és nova: demà farà un any que Atresmedia va llançar Flooxer,Flooxer, un servei amb unes característiques molt similars i que també té com a objectiu cridar l’atenció dels millennials.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

No és casualitat que els dos grans grups audiovisuals espanyols hagin recorregut a internet per despertar l’interès de l’audiència de menys de 30 anys. Aquests espectadors són els que tenen més tirada pels youtubers que distribueixen els seus continguts a través de la xarxa, i en canvi consumeixen menys televisió que la població de més edat. Un estudi elaborat per la consultora Barlovento Comunicación concloïa que entre el gener i l’octubre havien vist la televisió un 63,4% dels espanyols d’entre 21 i 36 anys, la qual cosa representa 10 punts menys que el conjunt de la població, i que, a més, la mitjana diària de consum, que en global és de 227 minuts, se situa entre els millennials en 157, i no arriba als 140 minuts en cap grup d’edat entre els 21 i els 26 anys.

Volem arribar a més gent, i ens sembla que ampliant més l’oferta podem arribar a persones que fins ara no consumien els nostres continguts”, explica a l’ARA la directora multiplataforma de Mediaset, Ana Bueno. Tot i així, subratlla que el grup ja té “moltíssim públic jove”, tant a través dels canals de televisió com del portal Mitele, que fins ara oferia els continguts que s’havien emès pels canals convencionals i que des del naixement de Mtmad ha incorporat també els formats específics produïts per a la xarxa. “El que estem fent és ampliar el catàleg de vídeos que tenim a internet. Volem que la nostra oferta digital no es nodreixi només de la televisió, sinó obrir-nos també a noves tipologies de continguts”, diu Bueno.

Mtmad inclou actualment una quarantena de formats diferents, sobre temàtiques com la moda, el cinema, els viatges, la bellesa, el sexe o els videojocs, i sovint inclouen publicitat en forma de branded content, és a dir, continguts vinculats directament a una marca. Youtubers com Aless Gibaja, Ruben Errebeene o Sara Ramírez ofereixen els seus vídeos a través d’aquesta plataforma, però a més Mediaset vol aprofitar la seva nova finestra per donar a conèixer alguns dels rostres habituals dels seus canals de televisió a un públic nou. Així, per exemple, un dels estilistes del programa de Telecinco Cámbiame, Pelayo Díaz, hi té el seu propi videoblog amb tot tipus de consells, la presentadora Tania Llasera mostrarà com és el seu dia a dia des de casa, en pijama i sense maquillar, i dues protagonistes del reality de Cuatro realityLos gipsy kings revelaran els seus trucs de maquillatge. “Molts dels talents que treballen amb nosaltres són autèntics influencers. Ara poden treballar amb formats molt diferents dels que fan a la televisió i arribar a altres públics”, reflexiona Bueno.

Amb aquesta mateixa intenció de difondre els continguts televisius del grup entre un públic més avesat als vídeos d’internet, Mtmad també ha creat el videoblog Que no salga de aquí, a través del qual la periodista Mireya Marrón mostra com es preparen els programes de Mediaset i què passa darrere de les càmeres durant l’emissió.

La directora multiplataforma de Mediaset no descarta que, amb el temps, algun dels formats nascuts a Mtmad pugui acabar fent el salt a una graella de televisió, tot i que subratlla que aquest “no és l’objectiu de la plataforma”.

L’origen de ‘Paquita Salas’

Precisament aquest camí de la web a la televisió és el que va seguir la sèrie Paquita Salas, nascuda a Flooxer i que, en vista de l’èxit que estava obtenint, va debutar a Neox a l’agost, tot i que només s’hi va poder veure el primer episodi. A diferència de Mtmad, el portal de vídeos d’Atresmedia ofereix -al costat dels videoblogs de creadors com Mister Jägger, Vengamonjas o JPelirrojo- continguts de ficció produïts específicament per a aquesta plataforma. També s’hi poden trobar alguns fragments de programes d’Antena 3 i La Sexta com El intermedio o El hormiguero, tot i que el director de continguts de la plataforma, Emilio Sánchez Zaballos, assegura que entre els seus objectius no hi ha el de derivar nous espectadors cap als canals del grup. “No és una línia d’estratègia, però si això acaba fidelitzant la gent, benvingut sigui”, subratlla, en declaracions a l’ARA.

Segons ell, Flooxer va néixer perquè hi ha “nous espectadors joves que volen continguts diferents, nous creadors que només tenien visibilitat a través de YouTube i noves demandes dels anunciants que volien arribar a aquest públic”. Un any després, Sánchez Zaballos està “molt satisfet” del funcionament del portal, sobretot per la “varietat de continguts” i perquè ha aconseguit “un bon nivell d’acceptació entre els usuaris i els creadors”.

stats