Plataforma

La CCMA llança el 3Cat per lluitar contra el magre 2% de consum digital en català

L'ens públic viu l'estrena com una fita històrica

3 min
Rosa Romà, presidenta de 3cat

BarcelonaAndreu Buenafuente. Laura Escanes. Carles Porta. Són les tres cares de presentació que apareixen a la primera pantalla quan l’usuari obre la nova aplicació 3Cat, que substitueix la de TV3. El missatge és clar: una persona que torna a casa, una persona famosa a l’Estat però que no havia treballat encara en català i a la pública, i una persona que és mascaró de proa de la casa des de fa anys. La plataforma, presentada en societat aquest dilluns, suposa l’intent més decidit de la Corporació per recuperar vells públics i captar-ne de nous amb una eina que vol tornar a situar l’ens públic com a capdavanter en l’àmbit digital, després d’uns anys en què el TV3 a la Carta, ara ja desaparegut, havia caigut en una acusada obsolescència.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

La presidenta de la CCMA, Rosa Romà, va aportar una dada sagnant: només el 2% dels consums digitals són en català. És una xifra molt baixa comparada amb el vora 20% de quota que aquesta llengua té en el camp de la televisió. “Veiem com retrocedeix la presència de la llengua catalana, sobretot en els més joves. Correm el risc que el català sigui residual –va explicar–. El 3Cat ens ha de permetre impulsar la llengua i arribar als 10 milions de parlants, amb noves eines que ens permetin ser a qualsevol lloc, en qualsevol moment i en qualsevol dispositiu”. De moment, aquesta plataforma neix amb 200.000 hores de continguts, que s’ampliaran fins a les 280.000 en les pròximes setmanes. Alhora, tindrà accés a tots els directes, tant de TV3 com de Catalunya Ràdio.

“Anirem construint el camí de futur, canviant el que calgui”, ha explicat Sigfrid Gras, director de TV3, que ha reivindicat l’esforç per captar gent jove, però “sense abandonar la gent gran, que ens ha acompanyat tots aquests moments”. El periodista va considerar que aquest era “el dia més important de transformació des del dia que es va crear aquesta casa”. El seu homòleg a Catalunya Ràdio, Jordi Borda, va reivindicar la seva participació en una eina que no vol ser només de vídeo sinó també d’àudio: “Ens sentim experts i capdavanters en pòdcast i videopòdcast. I ens sentim part activa de la plataforma”.

S’aixeca el teló

Un compte enrere ha anat marcant els minuts i segons que faltaven per oficialitzar la posada en marxa de 3Cat. L’hora ha arribat finalment a dos quarts de tres del migdia. L’aplicació està disponible tant a Android com a iOS, però en el cas de l’App Store d’Apple, si es busca per “3Cat” encara no la troba. Si és el cas, cal posar al cercador “TV3” i descarregar aquella aplicació, que ja mostra el logotip de 3Cat. Per als usuaris que ja tinguessin l’app de TV3 i ara l’actualitzin, si no observen cap canvi és recomanable esborrar-la i tornar-la a descarregar.

La nova aparença de 3Cat l’assimila molt més a les interfícies de plataformes com Netflix o HBO. A la primera pantalla es destaquen alguns dels continguts que són estrella, en aquell moment. Després hi ha uns accessos directes a determinades temàtiques: entreteniment, sèries, pòdcasts, actualitat, esports o SX3, entre d’altres. Seguidament, hi ha les emissions que s’estan fent en aquell moment als diferents canals televisius i radiofònics. I, just a sota, hi ha uns blocs amb temàtiques diverses.

Els usuaris que es registrin podran gaudir de funcionalitats com afegir continguts a una llista per veure més tard sense haver-los de tornar a buscar, o reprendre un vídeo que estiguessin mirant des del punt on el van deixar, a banda de rebre recomanacions personalitzades.

L’aplicació 3Cat presentada avui és només la primera fase d’un projecte que ha de culminar la tardor que ve, quan es posi en marxa una aplicació creada de nou, amb una tecnologia nova. És el que s’anomena plataforma de país perquè, a banda de mostrar els continguts de la Corporació, es vol que l’aplicació sigui també el lloc on productores externes o institucions culturals tinguin una finestra per mostrar els seus catàlegs de continguts. En aquest sentit, Romà ha esmentat Filmin i el Festival Cruïlla. Segons ha pogut saber l’ARA, també s’han començat a explorar aliances amb el Liceu, entre d’altres.

La ronda d’intervencions s’ha tancat amb Anna Erra, presidenta del Parlament, i el president de la Generalitat, Pere Aragonès, que ha volgut marcar la fita d’aquesta estrena com a històrica: “Ho hem tornat a fer. Hem tornat a situar els mitjans públics catalans en posicions capdavanteres. En la història dels mitjans de comunicació del nostre país, aquest 30 d’octubre s’inscriurà al costat d’aquell dia de les primeres emissions de TV3 o quan es van sentir les primeres veus de Catalunya Ràdio. L’audiovisual és avui la porta oberta a la cultura, al talent i la creativitat de les arts escèniques, la música o les arts digitals. És el lloc on les societats s’expliquen a si mateixes i s’expliquen al món”.

stats