22/11/2023

L’espot més sensual de 'La Marató'

2 min
L'anunci de 'La Marató' d'enguany, sobre salut sexual i reproductiva.

Ja tenim La Marató de TV3 a tocar i l’espot que la promociona és d’una bellesa excepcional. Enguany, el programa solidari se centra en la salut sexual i reproductiva. Una temàtica que intenta obrir el pla de l’enfocament estrictament patològic d’altres anys per abordar una qüestió més transversal vinculada també a aspectes socials i culturals que tenen a veure amb el benestar de les persones. És possible que aquesta aproximació més global afecti el desenvolupament i el plantejament dels continguts televisius de La Marató. Això ho veurem el 17 de desembre.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Els anuncis que promocionen el programa gairebé sempre han tingut la capacitat de commoure i impactar l’espectador, procurant estovar l’ànima dels catalans amb anticipació per preparar-los emocionalment per al gran dia. És una manera de predisposar els sentiments de l’audiència, estimular les fibres més sensibles perquè la jornada de celebració agafi els ciutadans amb l’actitud adequada.

L’espot d’aquest any és una coreografia de dansa contemporània amb molta càrrega simbòlica. La música, com és habitual, és l’encarregada de potenciar l’èpica necessària. La versió de Llibertat, la cançó de Nil Moliner, apel·la directament al missatge que s’ha de desprendre d’aquesta salut sexual i reproductiva: la llibertat en tant que eliminació d’estigmes, opressions i estereotips que condicionen la vida de les persones. En el conjunt de ballarins hi ha diversitat de cossos i edats. I els diferents aspectes que tractarà La Marató sobre la sexualitat com la fertilitat, l’etapa de maduresa, el gènere, l’educació, la prevenció o el benestar de la persona són representats al·legòricament a través de la dansa. Els mocadors sedosos voleiant per parlar de prevenció, l’educació vinculada a una suggeridora coreografia grupal i el llum per representar el focus sobre la maduresa fins ara ignorada conformen un espectacle visual intens i preciós. L’ambientació juga amb el contrast entre la penombra –vinculada al tabú, la invisibilització i la ignorància– i la il·luminació, que és sinònim de coneixement. D’aquí l’eslògan La Marató que dona llum, amb aquesta voluntat de divulgació i de treure de la clandestinitat aspectes importants vinculats a la sexualitat.

Però més enllà de tot el vessant interpretatiu, l’anunci és molt potent i enèrgic. L’observació dels cossos en moviment provoca un cert efecte hipnòtic. La dansa associada a la sensualitat, la llibertat, el vigor i la fluïdesa i, a la vegada, el moviment corporal vinculat al plaer connecten amb el desig de mirar que ha de suscitar tot anunci.

L’enfocament original i arriscat sobre la salut sexual i reproductiva no sabem encara com s’abordarà i quina rebuda tindrà a l’hora de fomentar les donacions econòmiques. De moment, però, l’espot ha aconseguit cridar l’atenció i sintetitzar valors com la diversitat, el respecte, la salut i la divulgació, que sempre han sigut els pilars bàsics de La Marató.

Mònica Planas Callol és periodista i crítica de televisió
stats