13/06/2021

Contemplant una esperançadora posta de 'Sun'

2 min

L'últim balanç de la filial de diaris britànics de News Corp, la poderosa empresa mediàtica de Rupert Murdoch, valora en zero lliures esterlines el valor del Sun. El tabloide es va convertir en el diari més venut al Regne Unit el 1978, nou anys després de ser comprat pel magnat, però l'any passat va ser destronat pel Daily Mail. El covid ha fet la resta: la facturació en anuncis s'ha desplomat un 23% i les pèrdues s'han més que triplicat i ja s'acosten als 200 milions de lliures. I, encara més preocupant, sense perspectives de tornar a números en negre en un futur a curt o a llarg termini. El diari suporta, a més, el pes d'haver de fer front a indemnitzacions astronòmiques per l'escàndol d'haver punxat telèfons de nombroses celebritats per obtenir informació: van ser 52 milions de lliures el 2020, el doble que les satisfetes durant el 2019.

Una de les polèmiques portades de 'The Sun'

Més enllà de la desgràcia sobre aquesta capçalera concreta –que continua sent una bèstia informativa de 546 treballadors–, les xifres permeten preguntar-se si s'està introduint un canvi, un moviment tectònic. La premsa groga apel·la a la compra impulsiva i se serveix del sensacionalisme, però en paga un preu important en prestigi. En una societat que va prenent consciència de la vulnerabilitat que comporta no defensar-se de les manipulacions i intoxicacions, els diaris de qualitat estan aconseguint que els lectors mantinguin les capçaleres i supleixin la davallada publicitària. Els tabloides no poden seguir aquest camí, així que el rigor potser acaba guanyant la batalla sobre el soroll. I ves que la crisi de determinades capçaleres espanyoles, que tenen no pas pocs paral·lelismes amb la premsa sensacionalista del Regne Unit, no tingui a veure amb la dificultat de rendibilitzar un periodisme que no es fa en favor de la gent, sinó de l'agenda política.

stats