19/09/2015

El cotxe, el dispositiu més mòbil de tots

4 min
El cotxe, el dispositiu més mòbil de tots

A la Fira Mundial de l’any 1939 a Nova York, un dels pronòstics sobre com seria la vida del demà era que el 1960 els cotxes circularien sense conductor i els passatgers es podrien entretenir jugant al dòmino durant el trajecte. Tres quarts de segle més tard, només el 10% dels vehicles que es venen porten caixa de canvis automàtica i els cotxes autònoms que semblen més a prop de la comercialització no són de cap fabricant d’automoció, sinó de Google, una empresa d’internet nascuda fa menys de dues dècades. Al Saló de l’Automòbil que se celebra aquesta setmana a Frankfurt, la consultora Capgemini reconeixia que la indústria de l’automòbil és molt bona fabricant productes de manera eficient a un preu adient, però va per darrere d’altres sectors en termes d’innovació. Potser per això, el seu estudi Cars Online 2015 revela que a l’Índia i a la Xina, els dos mercats que més creixen del món, vuit de cada deu compradors de cotxes estarien disposats a comprar-ne un de marca Google o Apple. De fet, el 65% dels consumidors més joves de 35 anys preferirien un vehicle d’una empresa tecnològica que un de les marques tradicionals.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Això no significa que els cotxes actuals no siguin molt avançats. A Frankfurt, hem vist prototipus i models comercials amb dispositius d’assistència enormement sofisticats, que fan la conducció i l’estacionament molt més segurs i còmodes: sensors de canvi de carril i de distància amb el vehicle del davant, càmeres que detecten vianants i objectes en qualsevol condició ambiental, transports de dues, tres i quatre rodes més sostenibles en la producció i en el consum... Pràcticament tots els grups d’automoció tenen models elèctrics en una o més de les seves marques: seguint l’estela de Tesla, fins i tot Bentley s’hi ha apuntat en el segment de luxe. Aquesta categoria ja disposa de tota una indústria complementària: paviments amb bobines per carregar les bateries per inducció, endolls de càrrega ràpida per instal·lar-los al garatge de casa, en benzineres i al carrer... i serveis TIC al núvol com Plugsurfing, que permeten pagar amb una aplicació mòbil les sessions de càrrega en 15.000 punts de diverses xarxes elèctriques europees. En canvi, els conductors de cotxes convencionals encara hem de deixar-los al costat del sortidor on acabem de repostar mentre anem fins a la caixa per pagar, exceptuant les benzineres de baix cost sense personal; un consultor d’energies renovables m’assegurava que a les petrolieres no els interessa que puguem pagar el combustible amb el mòbil sense sortir del cotxe perquè les botigues de conveniència de les estacions de servei són un gran negoci.

El territori sobre rodes més colonitzat per la tecnologia de consum és l’entreteniment multimèdia a bord, amb l’ smartphone protagonitzant des de les comunicacions fins a la reproducció de contingut audiovisual mitjançant els comandaments integrats al cotxe. Seat, que viu una època dolça dins el seu grup matriu Volkswagen, ha presentat al Saló de Frankfurt les variants Connect dels seus models León, Toledo i Alhambra, a més de renovar l’Ibiza ja existent. El sistema Full Link d’aquests cotxes permet connectar amb cable USB un telèfon Android, iOS o compatible amb l’estàndard MirrorLink i accedir a les seves funcions amb la pantalla tàctil de 6,5 polzades, que admet gestos personalitzables amb el dit per, posem per cas, trucar a un contacte determinat, activar el navegador per anar a una destinació habitual o fer que el sistema ens llegeixi els missatges que hem rebut per SMS, Twitter o Facebook, que podem respondre amb la veu. Això sí, el català segueix absent d’aquesta mena d’interaccions. Leyre Olavarria, responsable de connectivitat de Seat, em donava la mateixa explicació que els seus homòlegs d’empreses rivals: els seus cotxes es venen a tot el món, i no hi ha capacitat per incloure-hi tots els idiomes. Sorprèn que una indústria capaç de personalitzar tants aspectes del cotxe no pugui modificar un petit detall del software. En qualsevol cas, els desenvolupadors independents podran crear aplicacions per al sistema de Seat, que l’empresa haurà de validar per motius de seguretat en la conducció.

L’aplicació mòbil ConnectApp de Seat registra les dades dels trajectes per a consulta posterior, sigui amb el telèfon o amb un rellotge connectat Gear 2 de Samsung: l’empresa coreana va exhibir a l’IFA de Berlín la seva col·laboració amb BMW, però el seu aliat a Frankfurt ha sigut la marca de Martorell.

Dins del mateix grup que Seat, Volkswagen afegeix a les funcions del sistema interactiu de la versió elèctrica del Golf un mapa que indica fins on podràs arribar amb el nivell de càrrega actual de la bateria, i una llista dels llocs més propers on carregar-la. El fabricant, com d’altres, també disposa d’aplicacions mòbils que extreuen dades de manteniment del vehicle. I al Saló s’hi exposaven moltes aplicacions que permeten fer el mateix, incorporant un adaptador Bluetooth al connector OBD-II de diagnòstic dels cotxes. Mercedes ven per 100 euros el seu per passar les dades al mòbil del conductor, mentre que Vimcar pretén cobrar 15 euros mensuals per guardar-les al núvol, sense aclarir gaire els avantatges de fer-ho.

I entre els nous models de negoci vinculats a la connectivitat dels automòbils hi ha les funcions remotes: des de localitzar el cotxe per rebre avisos quan ens el roben o si el nostre fill supera la velocitat màxima permesa a la carretera fins a engegar la climatització de l’automòbil des del telèfon una estona abans de sortir de casa o del despatx. Per això el cotxe ha de portar incorporada una targeta SIM associada a una línia de telefonia de dades, que la majoria dels fabricants no cobren durant els dos primers anys. Després hi ha diverses opcions, des del pagament d’una quota mensual a la marca de cotxes fins a tenir-la de franc a canvi de rebre publicitat.

stats