Formats
Mèdia 18/08/2022

‘Escapisme i novel·les de duro’: un singular radioteatre català arriba a Irlanda

Ambientat a la presó Model, la producció de Gerard Freixes Ribera s’estrenarà el 4 de setembre a RTÉ

Rory Elliott Armstrong
3 min
Un moment de descans durant l'enregistrament de la sèrie, als estudis d'RTÉ a Dublín

BarcelonaGerard Freixes Ribera, de 43 anys i d’Igualada, tindrà el privilegi de poder dir que ell ha publicat la primera ficció sonora d’autoria catalana a la Ràdio Nacional Irlandesa, o RTÉ en les sigles gaèliques. Es tracta d'Escapism and dime novels (Escapisme i novel·les de duro), inspirada en la vida de Luis García Lecha, guardià a la presó de la Model de Barcelona, que va escriure novel·les de duro aconsellat pel reclús Francisco González Ledesma, futur guanyador del Planeta, que també escrivia històries de l'oest sota el pseudònim de Silver Kane.

Freixes, que es defineix com a creador –o, en les seves paraules, es dedica a “tot el que no fa diners”– ha estat implicat en el món del cine, la il·lustració i l’escriptura. De petit devorava tot tipus de còmics i contes com The Sandman, The Spirit o els llibres de Roald Dahl. També comprava els anomenats bolsilibros o novel·les de duro, uns contes curts i populars a la postguerra que es podien comprar per un breu baix (d’aquí els ve el nom) als quioscos. Aquests llibrets publicaven literatura popular, i els temes anaven des de la ciència-ficció fins als westerns. Alguns autors durant la dictadura els van utilitzar com a font d’ingressos a causa de la censura, com Ledesma, que en aquell moment estudiava dret.

Cartell d''Escapsim and dime novels'

Els protagonistes de l’audiodrama també són un guàrdia i un reclús que comparteixen l’interès per les historietes de l’oest, i d’aquí ve el nom de l’obra. Escapisme remet al doble sentit de la paraula, es refereix tant a la literatura escapista com al fet o les ganes d’escapar-se de la presó. Potser per això un radioteatre ambientat a Catalunya també interessava a Irlanda, pel seu passat també ple de censura, revolucionaris i empresonaments.

Freixes va escriure l’obra en anglès i la va intentar vendre a una productora d’aquí, però ho van rebutjar. Li van recomanar que ho provés a la BBC més que a RTÉ, perquè era una empresa amb un temari més ampli, però per a Freixes va funcionar del revés. L’emissora de ràdio irlandesa va llegir la seva creació el març d’aquest any i al maig ja estaven gravant a Dublín. Els productors van decidir contractar actors d’origen hispà per conservar un cert accent estranger quan parlessin en anglès: una qüestió cultural, perquè a Espanya es doblen els personatges forans amb l’espanyol “neutral”.

A propòsit del que li agrada més sobre les produccions sonores, Freixes contesta, encara que sembli fora de lloc, “les imatges”, perquè “són més bones quan te les imagines”. També destaca el fet que la ràdio pot combinar la vocació de l’escriptura i la realitat temporal del cinema. “Hi ha coses que es poden narrar que potser en la pantalla ho hauries de solucionar amb una recreació visual”, explica Freixes. A més, l’escriptor català emfatitza que en la ràdio no cal narrar-ho tot, sinó que es poden fer servir recursos sonors per despertar la imaginació de l’audiència.

Aquests detalls són els que, segons Freixes, diferencien la qualitat dels programes de ràdio espanyols i dels països de parla anglesa. Tot i que sorgeixen produccions excel·lents arreu de l’Estat, no són gaire freqüents. De fet, Freixes recorda que des dels anys noranta no hi ha una continuïtat de produccions sonores a Espanya i per això opina que encara estan “temptejant el terreny”. En canvi, la BBC té espais reservats fixos per a aquesta mena de programes i la RTÉ va ser de les primeres ràdios del món que produeix radioteatres des dels seus inicis i amb regularitat.

Gerard Freixes, cineasta, il·lustrador i escriptor

Freixes també va escriure l’audiodrama El inconsciente de María Gil per a RNE i és el dibuixant oficial del Festival de Cinema de Sitges. L’il·lustrador es dedica a captar en el paper moments de l’acte com rodes de premsa o l’ambient de les cues, pel fet que són moments en què la gent s'està en un mateix lloc durant un temps. “Dona un toc una mica més personal comparat amb una foto”, explica Freixes, que també està dissenyant un espai amb dibuixos de dones del món fantàstic.

Com a promoció del radioteatre, RTÉ emetrà amb antelació el programa In the wings: Escapism and dime novels, en què cobrirà aspectes de la realització d'aquesta ficció sonora, amb entrevistes a l'equip. Tant l'audiodrama Escapism and dime novels com l'especial In the wings es podran escoltar a Catalunya per internet durant l'emissió del diumenge 4 de setembre a les 20 h, i posteriorment al podcast Drama on One de RTÉ.

stats