Gemma Nierga, Carles Francino i Ricard Ustrell, Premis Nacionals de Comunicació
Òscar Muñoz, periodista de 'La Vanguardia', el rep a títol pòstum
BarcelonaLa Generalitat ha atorgat el Premi Nacional de Comunicació en la categoria de ràdio ex aequo al presentador d'El matí de Catalunya Ràdio, Ricard Ustrell, i al veterà periodista Carles Francino, ara al capdavant de La ventana de la Cadena SER, el mateix programa que va conduir la guardonada en la categoria de televisió Gemma Nierga, que ara presenta el Cafè d'idees a La 2. Els premis nacionals, que corresponen a l'any 2024, són el màxim reconeixement a l’excel·lència en el camp de la comunicació a Catalunya o en llengua catalana.
A Ustrell li reconeixen l'"aposta pròpia, generacional i arriscada tant en formats com en continguts" que ha renovat el relat radiofònic català. De Francino destaquen el "rigor, la proximitat i el compromís cívic" i les quatre dècades de professió amb voluntat de servei "sense renunciar mai a l’ètica ni a la veritat". De Nierga celebren "la seva sòlida trajectòria, la seva capacitat d’escolta i el seu estil comunicatiu rigorós, empàtic i intel·ligent". El consell executiu també ha atorgat el premi de premsa escrita a títol pòstum al periodista de La Vanguardia Òscar Muñoz, mort el 18 d'abril i que havia estat un referent de la informació sobre Barcelona amb "mirada crítica i constructiva" des de la secció Vivir. El reconeixen com "un exemple de vocació, integritat i humanitat".
Els guardons inclouen per primera vegada set categories, i per primer cop un Premi Nacional d'Honor que la Generalitat atorga aquest any a l'emissora EAJ-1 Ràdio Barcelona, la primera emissora oficial de ràdio de l'estat espanyol, "per la seva contribució decisiva al desenvolupament de la ràdio a Catalunya". També apareix un nou guardó de comunicació digital, que ha recaigut en la plataforma La Xarxa+, que nodreix sobretot les antenes locals amb continguts de qualitat i esdeveniments estratègics, com castells, actes tradicionals i esports.
Es mantenen els premis en la categoria de comunicació de proximitat i comunicació publicitària i corporativa. El primer és per al Diari de Tarragona, que té 215 anys d'història, i el segon també té dos guardonats ex aequo: la CEO de l'empresa Both, Cristina Salvador, i el pòdcast Càncer 360º, impulsat per l'Institut d'Oncologia Vall d'Hebron (VHIO) i conduït pel periodista Adam Martín, per la difusió de la investigació contra el càncer.
Els Premis Nacionals de Comunicació van ser creats l'any 1999 amb motiu, justament, del 75è aniversari del naixement de la primera emissió regular de ràdio a Catalunya. Els premis s'entregaran el 4 de juliol a Tarragona, per primer cop fora de Barcelona.