MITJANS PÚBLICS

Un informe signat per 56 experts defensa la CCMA

Un grup d'investigadors de la comunicació han signat un informe que defensa el model de la CCMA. El text argumenta que el seu cost no és especialment elevat ni la plantilla desproporcionada.

Un informe signat per 56 experts defensa la CCMA
Albert Castellví Roca
31/10/2012
2 min

BARCELONAEn un moment en què el model de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) s'està posant en entredit, 56 investigadors de la comunicació, que imparteixen docència a les universitats catalanes, han signat un manifest que es va fer públic ahir i en què defensen la continuïtat del model i alerten del perill que comportaria aprimar els mitjans públics catalans. Segons el document, a l'hora de valorar els resultats dels mitjans de la Corporació caldria tenir en compte no només els índexs d'audiència -molt satisfactoris, especialment en el cas de TV3, que és líder gairebé indiscutible a Catalunya-, sinó també, i especialment, la seva "rendibilitat social i cultural".

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

En declaracions a l'ARA, un dels signants del text, el catedràtic de la UAB Emili Prado, situa en aquesta categoria "tots els objectius que té com a servei públic, que van des de la generació de consens i la cohesió social fins a la defensa de la llengua i la cultura". A més, diu, "si no hi ha un element que garanteixi la diversitat més enllà de la rendibilitat econòmica, tots els formats tendeixen a assemblar-se", per la qual cosa la desaparició dels mitjans públics suposaria "perdre aquesta aposta per la diversitat cultural". Per la seva banda, el professor de la UPF Joan Corbella explica que "cal canviar l'esquema amb què es jutja la televisió pública". "Si no existís, què tindria el ciutadà al seu abast? ¿Ens podem refiar que la privada cobriria aquest espai?", es pregunta. El document no oblida tampoc que TVC és "la televisió més ben valorada per la ciutadania i la considerada més imparcial".

L'estudi admet que, tal com s'ha denunciat, la plantilla de la CCMA -formada per 2.619 treballadors- és molt més àmplia que la dels grans grups privats estatals -Mediaset té 1.390 empleats i Antena 3 1.816-, però posa en dubte el rigor de la interpretació que es fa d'aquestes dades, ja que el model de la Corporació "es basa en la producció pròpia i no en l'externalització generalitzada de la producció". A més, com diu Corbella, "que les privades tinguin menys treballadors no vol dir que a TV3 en sobrin", i posa com a exemple la televisió pública francesa, que en té "més de 8.000".

Pel que fa al cost de la CCMA, l'estudi posa de manifest que, amb 440 milions d'euros de pressupost, els mitjans públics catalans "competeixen amb èxit" amb RTVE, que disposa de 1.000 milions, i "amb dos grans grups privats de 700 i 840 milions". A més, la comparació amb les corporacions dels països europeus de dimensions semblants a Catalunya demostra que la CCMA és de les que costen menys diners als ciutadans, amb 50 euros anuals per càpita, molt lluny dels 160 de Dinamarca i els 157 de Suïssa.

Els experts també aposten pel manteniment de la publicitat en els mitjans públics. Pardo qualifica de "letal" la seva hipotètica desaparició i remarca la tasca de "normalització" d'aquest camp de la comunicació que ha dut a terme TV3.

stats