Dimarts, al Telenotícies vespre, Toni Cruanyes anunciava: “I ara un apunt tecnològic per als fans d’Apple i la resta del sector”. Es tractava de la propera sortida al mercat del nou iPhone 17. “Tim Cook ha presentat a través del seu canal de YouTube les diferents versions de l’iPhone 17. Entre elles s’ha reservat un lloc destacat per a l’iPhone Air, el més prim i lleuger de la seva història”. Les imatges per complementar la notícia pertanyien als vídeos de presentació de la marca, on podíem veure, movent-se lentament, els nous mòbils amb les seves formes sinuoses i els colors llampants habituals. Són imatges molt llamineres que semblen confirmar-nos que totes aquelles distopies màgiques que imaginàvem llunyanes per fi les tindrem a la butxaca. Cruanyes continuava informant: “També s’ha pogut veure la nova gamma de rellotges intel·ligents i els auriculars”. I, finalment, una informació de servei als espectadors: “Es podran comprar a partir del 19 de setembre”. A les imatges vèiem com la presentació d’Apple també alertava de la possibilitat d’encarregar-los des d’aquell moment.
És indubtable que Apple desperta passions, fins i tot obsessions, molt sovint per la capacitat de seducció de la marca més que no pas pel domini de les prestacions tecnològiques que en tenim els usuaris. Es pot comprendre que l’informatiu vulgui correspondre als interessos i inquietuds dels espectadors, però el que vam veure no era una notícia sinó publicitat a remolc del poder d’influència d’Apple. Les novetats tecnològiques s’han convertit en una part destacada de les informacions dels mitjans i és imprescindible que hi siguin, perquè és una realitat amb la qual convivim. Però caldria fer-ho des de la mirada crítica i experta, plantejant si aquestes novetats són realment un avenç, si responen a determinades estratègies comercials o, fins i tot, si es poden valorar des d’una perspectiva tecnològica més global i no com una nova virtut de la marca. S’entenen les novetats en el context del Mobile World Congress, o si determinada peça d’un nou giny es fabrica a Catalunya. ¿El Telenotícies ens informa també de la sortida al mercat dels nous models de Xiaomi, Samsung, Oppo o Huawei i les seves propietats? D’aquí uns dies, la notícia seran les llargues cues a les botigues per aconseguir l’iPhone 17. Igual que l’anunci de Tim Cook, són informacions que serveixen per crear estímuls de compra o generar una falsa sensació de necessitat. El repte periodístic és establir un criteri informatiu clar sobre les novetats tecnològiques i trobar una manera d’informar-ne que doni una visió més àmplia i crítica de l’aparell revelació del moment. El seguidisme tan literal d’Apple, repetint com un lloro els grans titulars de la seva promoció, és pura inèrcia sense cap filtre d’un professional de la informació. El gran poder de seducció de la marca, tan sibil·lí i embriagador, també s’aprofita dels mitjans de comunicació més tradicionals, que gratuïtament els fan bona part de la campanya publicitària. I s’hauria d’intentar no caure-hi de quatre potes.