#OnSónLesDones denuncia al Síndic la "invisibilització" de les dones als espais d'opinió

A la premsa, les opinadores representen el 27% del total, set punts més que fa tres anys

El col·lectiu #OnSónLesDones i altres entitats han presentat aquest dijous una queixa formal davant del Síndic de Greuges per denunciar " la invisibilització de les dones als espais d’opinió dels mitjans de comunicació catalans i la manca de diversitat i de pluralitat en els perfils de les persones que són convidades a participar en aquests espais". Aquesta plataforma, que des de fa tres anys i mig es dedica a comptabilitzar quantes dones apareixen a les tertúlies televisives i radiofòniques i als espais d'opinió dels diaris impresos i digitals, ha presentat també un nou informe, corresponent a l'últim trimestre de l'any passat, segons el qual les dones han signat el 29% d'aquests articles o intervencions, i els homes el 71% restant. El juliol del 2016, les primeres dades difoses per aquest col·lectiu situaven el percentatge d'opinadores per sota del 25%. 

L'estudi ha analitzat els quatre diaris catalans d'àmbit nacional, cinc mitjans digitals, vuit tertúlies radiofòniques i cinc de televisives. Aquest últim grup és el que treu més bona nota, amb un 41% de dones i un creixement de 8 punts respecte al 33% que va recollir el primer informe, corresponent al període entre el juliol del 2016 i el juny del 2017. Dins d'aquest grup, el  Més 324, amb un 49% de presència femenina, és el programa que convida una proporció de dones més elevada, seguit d' El debat de La 1 (43%), el  Tot es mou (40%),  Els matins (36%) i  Bàsics, de Betevé (30%).

Pel que fa a la ràdio, ha pujat lleugerament respecte al primer informe, del 34% al 36%. Aquí destaca el cas d' El suplement de Catalunya Ràdio, l'únic espai de tots els que s'han analitzat en què més de la meitat dels opinadors són dones, amb un 53%. El segueixen dos programes més de l'emissora pública ( Catalunya migdia  Catalunya nit), amb un 43%; el  Via lliure de RAC1 (41%);  El matí de Catalunya Ràdio (40%); el  No ho sé de RAC1 (36%);  Aquí amb Josep Cuní, de SER Catalunya (33%), i  El món a RAC1 (27%). 

En el cas de la premsa impresa, les dones representen el 27% del total d'opinadores, però s'observa un creixement notable respecte al 2016-2017, quan el percentatge se situava en el 20%. Encapçalen el rànquing  El Periódico (32%) i l'ARA (31%), per davant d' El Punt Avui (23%) i  La Vanguardia (22%). 

Finalment, els mitjans digitals són els únics que mostren una tendència a la baixa, i passen del 23% de presència femenina al 22%.  Catalunya plural és el que té una proporció més alta d'opinadores (30%), per davant de Nació Digital (25%),  El món (23%),  Vilaweb (23%) i  El Nacional (19%).

La queixa col·lectiva presentada al Síndic es va elaborar conjuntament amb l'Associació de Dones Immigrants Subsaharianes, l'Associació Generació Guineo-Catalana, l'Associació Intercultural Diàlegs de Dona, l'Associació RRomane Glasura-Veus Gitanes i la Xarxa de Migració Gènere i Desenvolupament.

99,5% de blancs

Per primera vegada, l'informe #OnSónLesDones incorpora també la variable de la racialització, i en aquest cas la desproporció és encara més evident: el 99,5% de les opinions comptabilitzades durant els últimes tres mesos del 2019 corresponen a "persones blanques o que són llegides com a blanques", mentre que només el 0,5% corresponen a "persones en condició de racialització". En concret, les persones no blanques van representar 49 de les 10.788 aparicions analitzades. Entre les dones, arriben a l'1,2%, però els homes es queden en el 0,1%.