Mèdia 16/01/2020

#OnSónLesDones denuncia al Síndic la "invisibilització" de les dones als espais d'opinió

A la premsa, les opinadores representen el 27% del total, set punts més que fa tres anys

Albert Castellví Roca
2 min
Presentació de l'últim informe d'On Són les Dones

BarcelonaEl col·lectiu #OnSónLesDones i altres entitats han presentat aquest dijous una queixa formal davant del Síndic de Greuges per denunciar "la invisibilització de les dones als espais d’opinió dels mitjans de comunicació catalans i la manca de diversitat i de pluralitat en els perfils de les persones que són convidades a participar en aquests espais". Aquesta plataforma, que des de fa tres anys i mig es dedica a comptabilitzar quantes dones apareixen a les tertúlies televisives i radiofòniques i als espais d'opinió dels diaris impresos i digitals, ha presentat també un nou informe, corresponent a l'últim trimestre de l'any passat, segons el qual les dones han signat el 29% d'aquests articles o intervencions, i els homes el 71% restant. El juliol del 2016, les primeres dades difoses per aquest col·lectiu situaven el percentatge d'opinadores per sota del 25%.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

L'estudi ha analitzat els quatre diaris catalans d'àmbit nacional, cinc mitjans digitals, vuit tertúlies radiofòniques i cinc de televisives. Aquest últim grup és el que treu més bona nota, amb un 41% de dones i un creixement de 8 punts respecte al 33% que va recollir el primer informe, corresponent al període entre el juliol del 2016 i el juny del 2017. Dins d'aquest grup, el Més 324, amb un 49% de presència femenina, és el programa que convida una proporció de dones més elevada, seguit d'El debat de La 1 (43%), el Tot es mou (40%), Els matins (36%) i Bàsics, de Betevé (30%).

Pel que fa a la ràdio, ha pujat lleugerament respecte al primer informe, del 34% al 36%. Aquí destaca el cas d'El suplement de Catalunya Ràdio, l'únic espai de tots els que s'han analitzat en què més de la meitat dels opinadors són dones, amb un 53%. El segueixen dos programes més de l'emissora pública (Catalunya migdia i Catalunya nit), amb un 43%; el Via lliure de RAC1 (41%); El matí de Catalunya Ràdio (40%); el No ho sé de RAC1 (36%); Aquí amb Josep Cuní, de SER Catalunya (33%), i El món a RAC1 (27%).

En el cas de la premsa impresa, les dones representen el 27% del total d'opinadores, però s'observa un creixement notable respecte al 2016-2017, quan el percentatge se situava en el 20%. Encapçalen el rànquing El Periódico (32%) i l'ARA (31%), per davant d'El Punt Avui (23%) i La Vanguardia (22%).

Finalment, els mitjans digitals són els únics que mostren una tendència a la baixa, i passen del 23% de presència femenina al 22%. Catalunya plural és el que té una proporció més alta d'opinadores (30%), per davant de Nació Digital (25%), El món (23%), Vilaweb (23%) i El Nacional (19%).

La queixa col·lectiva presentada al Síndic es va elaborar conjuntament amb l'Associació de Dones Immigrants Subsaharianes, l'Associació Generació Guineo-Catalana, l'Associació Intercultural Diàlegs de Dona, l'Associació RRomane Glasura-Veus Gitanes i la Xarxa de Migració Gènere i Desenvolupament.

99,5% de blancs

Per primera vegada, l'informe #OnSónLesDones incorpora també la variable de la racialització, i en aquest cas la desproporció és encara més evident: el 99,5% de les opinions comptabilitzades durant els últimes tres mesos del 2019 corresponen a "persones blanques o que són llegides com a blanques", mentre que només el 0,5% corresponen a "persones en condició de racialització". En concret, les persones no blanques van representar 49 de les 10.788 aparicions analitzades. Entre les dones, arriben a l'1,2%, però els homes es queden en el 0,1%.

stats