TELEVISIÓ

Amb la ‘p’: concurs que Telecinco no troba a faltar gaire

‘Sálvame banana’, el substitut d’urgència de ‘Pasapalabra’, obté uns resultats molt similars

Exagerant una mica, es podria dir que el principal maldecap dels programadors de Telecinco a l’hora de buscar un substitut per a Pasapalabra (tancat per ordre judicial) va ser decidir amb quina fruita completarien la macedònia de Sálvame. Finalment l’escollida va ser la banana, que a partir del 2 d’octubre va passar a denominar l’hora extra del programa de xafarderies, després de Sálvame limón (de 16 h a 17 h) i Sálvame naranja (de 17 h a 20 h).

L’allargament del programa, que des de llavors ocupa tota la franja de tarda del canal, semblava d’entrada una solució d’emergència davant la necessitat de cobrir una hora de graella d’un dia per l’altre, però un mes després Sálvame banana continua al mateix lloc i res no fa pensar en una desaparició immediata. De fet, l’audiència ha avalat el canvi: el tram final del programa que presenta Jorge Javier Vázquez reuneix cada vespre més espectadors dels que tenia Pasapalabra el seu últim mes.

Des que es va estrenar, el 2 d’octubre, fins divendres passat, 1 de novembre, Sálvame banana va tenir, de mitjana, 2.015.000 espectadors a tot Espanya. En canvi, del 2 de setembre (primer dia de la temporada) fins a l’1 d’octubre, en què es va emetre per últim cop, Pasapalabra havia reunit 1.890.000 persones cada dia. Això sí, la quota de pantalla era llavors més elevada: arribava al 18,4%, mentre que Sálvame banana es queda en el 17,1%. Aquesta aparent contradicció indica que el consum global de televisió entre les vuit i les nou del vespre va ser més elevat a l’octubre que al setembre, però que els nous espectadors van optar majoritàriament per canals diferents de Telecinco.

Ara bé, amb Pasapalabra o sense, el canal de Mediaset segueix liderant l’hora prèvia als informatius nocturns. El concurs d’Antena 3 ¡Boom!, que havia arribat a ocupar el primer lloc abans de l’estiu (gràcies, en part, a Los Lobos, l’equip que va batre tots els rècords de permanència i que al juliol es va acabar enduent el pot més alt de la història de la televisió mundial), ha retornat ara a les seves xifres habituals, i el creixement que ha experimentat després de la desaparició del seu rival més directe ha sigut mínim: al setembre va tenir 1.375.000 espectadors i un 13,7% de share, i a l’octubre (amb més persones mirant la televisió) es va situar en 1.634.000 i un 14,1%.

A Catalunya el lideratge de la franja és per a l’ Està passant de TV3, que aquest mes també ha experimentat un gran creixement, tot i que, probablement, més motivat per la situació política que no pas pels moviments a la competència. De fet, en aquest cas Sálvame banana no només millora el resultat de Pasapalabra en nombre d’espectadors (de 185.000 a 257.000), sinó també en share (del 10,3% al 12,3%).

Les xifres indiquen que el principal damnificat per la desaparició del concurs (més enllà de l’equip del programa) és Pedro Piqueras, que presenta, a partir de les 21 h, l’informatiu nocturn de Telecinco. Quan el precedia Pasapalabra el miraven 2.376.000 persones a Espanya i tenia una quota del 17,9%. Ara, en canvi, es queda amb 2.276.000 i un 15,5%. Això sí, aquest segueix sent l’informatiu més vist a l’Estat, amb 300.000 televidents més que el d’Antena 3 i mig milió més que els Telediarios de TVE.

Paradoxalment, el principal responsable de cedir a Piqueras un bon coixí d’espectadors és El tirón, un petit concurs estrenat el 18 d’octubre que ocupa els últims 20 minuts de Sálvame banana i amb el qual Telecinco intenta mantenir viu l’esperit de Pasapalabra. No en va, el presenta Christian Gálvez i els dos primers concursants (que encara hi participen) són els que es disputaven el pot d’aquell concurs en el moment de la cancel·lació.

Aquest espai, que formalment és una secció de Sálvame banana, se situa al voltant dels 2,3 milions d’espectadors i del 16% de quota. És a dir, té més seguidors que la mitjana del programa (i més que Pasapalabra ), però un share inferior. Això indica que, tot i acumular nous espectadors, ho fa en una proporció més baixa que els seus rivals, la qual cosa perjudica l’arrencada de l’informatiu. Fins fa un mes, aquests minuts els ocupava el rosco final de Pasapalabra, i aquí sí que s’observa una diferència notable amb la situació actual: aquella prova era el moment de més audiència del concurs i passava, per tant, un relleu molt més potent a Piqueras. Telecinco, doncs, no troba a faltar Pasapalabra, però sí el rosco.

Mediaset encara espera poder recuperar ‘Pasapalabra’

Pasapalabra es va emetre per última vegada l’1 d’octubre, el mateix dia que el Tribunal Suprem va fer pública la sentència definitiva del litigi entre el grup Mediaset i la productora britànica ITV, que confirmava una decisió de l’Audiència Provincial de Madrid del 2016 que obligava la cadena a cessar “immediatament” les emissions del programa i li impedia reprendre-les en el futur, seguir-ne utilitzant el nom o oferir formats similars. Malgrat que la sentència culminava una dècada de batalla judicial, aquell dia Mediaset va emetre un comunicat en què obria la porta a mantenir el concurs en antena si arribava a un acord amb ITV. De moment això no s’ha produït, però les dues parts negocien encara per trobar alguna fórmula per fer tornar el programa, que podria passar perquè Telecinco pagués el concurs a un preu més alt i comprés altres formats a la productora, per compensar els 7 milions d’euros d’indemnització que va fixar el Suprem. Segons publicava ahir El Confidencial Digital, però, ara mateix les converses estan encallades.