TELEVISIÓ

Les sèries triomfen, però l’amor no

Les cadenes tanquen temporada amb èxits importants, sobretot en ficció, però també amb fracassos sonats

La temporada televisiva que s’acaba serà recordada per l’estrena de formats com Joc de cartes, La casa de papel o Sé quién eres, i pel retrobament dels exconcursants d’ Operación Triunfo. Però també destaca el gran nombre de programes relacionats amb l’amor que s’han estrenat -com ara El amor está en el aire, All you need is love... o no o Tú, yo y mi avatar -, que en la majoria dels casos no han obtingut el suport dels espectadors. A continuació, fem balanç de les principals novetats de la temporada, canal per canal.

TV3

De l’èxit de ‘Joc de cartes’ a la decepció del ‘Tot o res’

L’arribada de l’estiu no és una notícia especialment bona per a la televisió pública, que sap que molt probablement el juliol i l’agost estroncaran la millora de resultats que ha experimentat els últims dos mesos, després d’un estiu nefast, una tardor molt complicada i un començament d’any en què va quedar ensorrada en la tercera posició. L’estrena, a l’abril, de Joc de cartes va ser el revulsiu que necessitava TV3 per acabar el curs amb una mica d’optimisme. El programa que presenta Marc Ribas ha sigut la gran revelació de la temporada a Catalunya, i el 16,2% de quota de pantalla que acumula fins ara supera en més de 5 punts l’audiència mitjana del canal, que és del 10,7%. L’èxit del format va donar lloc al naixement de Fora de carta, l’espai de debat sobre el concurs, que, malgrat les crítiques rebudes, s’ha fet un lloc en el late night, una franja en què habitualment TV3 és molt dèbil, i ha obtingut un meritori 10,8% de share.

Pel que fa a la resta de novetats de la temporada, la més ben acceptada pels espectadors ha sigut Fora de sèrie. L’audiència d’aquest format ha variat molt en funció dels protagonistes de cada entrevista, i en general va obtenir més bons resultats en la seva primera etapa, a principis de curs, que no pas des que va reaparèixer a la primavera, però en conjunt ha arribat a l’11,2%. Emergències, amb un 10,9%, també se situa per sobre de la mitjana.

La llista de decepcions l’encapçalen el Tot o res -que només va aguantar quatre mesos com a substitut d’ El gran dictat, i es va acomiadar amb un discret 5,7%- i Bogeria a la pastisseria. El programa protagonitzat per Christian Escribà va ser retirat abans d’hora amb un 8,2% de quota mitjana, i la intenció és que els quatre capítols pendents s’emetin durant l’estiu. Tampoc no ha rebut, de moment, el suport de l’audiència No perdis el compàs! : amb un 6% de share el concurs musical queda lluny dels registres de l’ Oh happy day, que no va notar els canvis de format i es va mantenir en xifres similars a les de la temporada passada, amb un 12,5%. Per acabar, tant El sopar (8,8%) com Trinxeres (8,9%) es van quedar amb registres massa curts per competir amb èxit en prime time.

La 1

Un clàssic reinventat i un de recuperat, les úniques alegries

De la desena llarga de formats que La 1 ha estrenat aquesta temporada, l’únic que ha funcionat ni tan sols es pot considerar del tot una estrena. Es tracta de MasterChef celebrity, la variant amb famosos del seu exitós concurs de cuina, que va mantenir la línia del format original -i de la seva versió infantil- i va aconseguir un excel·lent 22,8% de quota a Espanya, més del doble del 10,3% que ha tingut de mitjana la televisió estatal des del setembre fins ara. L’altra gran alegria per a TVE va ser l’èxit inqüestionable dels especials sobre el 15è aniversari d’Operación Triunfo, que van obtenir un 21,2% de share i van convèncer els responsables de la cadena de recuperar el format de cara a la temporada vinent.

Més enllà d’això, s’acumulen els mals resultats: Jugando con las estrellas (8,4%), Fantastic duo (8,6%) i fins i tot José Mota i el seu El acabose (8,7%) han quedat per sota dels números que se n’esperaven, i Poder canijo només va aguantar dues setmanes abans de ser relegat als matins de diumenge, on va tancar el seu periple amb un 5,2% de mitjana. En l’àmbit de la ficció han punxat la comèdia iFamily (6,5%) i la superproducció de Jose Luis Moreno Reinas (7,3%), i només La sonata del silencio va aconseguir registres acceptables, amb un 10,1%. Tampoc és gens menyspreable el 9,3% que marca Servir y proteger a la franja de sobretaula.

Per la seva banda, l’ Hora punta de Javier Cárdenas també ha fet curt. Oficialment té un 8,4% de quota, tot i que en realitat l’audiència és més baixa: TVE parteix el programa en dues parts i té en compte només els registres del tram final -que en ocasions representa menys de la meitat de la durada total de l’espai-, en què el seguiment és més elevat. Malgrat això, el programa ja ha renovat.

Telecinco

Les noves sèries funcionen, però els nous programes no tant

El canal de Mediaset ha concentrat els seus èxits en el capítol de ficció. Així, Sé quién eres va aconseguir un 15,2% de share mitjà -malgrat que la seva tendència va ser sempre a la baixa-, Lo que escondían sus ojos va arribar al 18,9% i Perdóname, Señor ha arrencat fregant el 20%, mentre que la mitjana de Telecinco és del 13,8%. En canvi, no han funcionat tant les estrenes de programes: Risto Mejide s’ha quedat amb un 11,8% amb All you need is love... o no, i Toñi Moreno no ha passat del 10% els dissabtes a la tarda amb Viva la vida, de manera que ha perdut força respecte al ¡Qué tiempo tan feliz! que presentava María Teresa Campos.

Antena 3

Èxits concentrats en els últims mesos de la temporada

El gran hit d’Antena 3 per a la temporada que s’acaba ha arribat ja en el tram final: La casa de papel està complint les expectatives d’audiència i se situa fins ara en un 16,8% que fa créixer la mitjana del canal, del 12,9%. En canvi, l’altra sèrie nova de la temporada, Pulsaciones, no va acabar de convèncer, i tot i que va arrencar amb força es va acomiadar amb una mitjana del 13% després de perdre espectadors gairebé cada setmana. També ha tingut una bona arrencada Ninja warrior (17%), que de moment sembla un bon substitut per a Tu cara no me suena todavía els divendres a la nit. La nova versió sense famosos de Tu cara me suena va aconseguir un 18,7%, un resultat molt satisfactori que, tot i així, va quedar per sota del format original i no va poder derrotar La Voz kids, el seu rival directe a Telecinco.

A l’altre costat de la balança hi ha El amor está en el aire, que va ser cancel·lat després de només sis entregues amb un 10,5% de quota mitjana; i també El árbol de tu vida, en què Toñi Moreno rebuscava en el passat dels convidats, del qual només es van emetre tres capítols, amb una mitjana de l’11,2%.

A més, Antena 3 s’ha endinsat aquesta temporada en el camp del true crime amb l’estrena de Lo que la verdad esconde, que fins ara ha obtingut un acceptable 12,6%, en línia amb la mitjana del canal.

Cuatro

La cadena no troba remei per al problema de la sobretaula

La graella de Cuatro segueix trobant en First dates, estrenat a finals del curs passat, el seu principal pilar. El programa de cites que presenta Carlos Sobera té de mitjana un 8,1% de quota de pantalla, clarament per damunt del 6,2% de la cadena. Cuatro, però, ha intentat estirar el fil dels dating shows amb dos formats que no han rebut la resposta desitjada: Amores perros es va quedar amb un 4,5%, i Tú, yo y mi avatar només va aguantar dues setmanes en antena i va ser retirat amb un 5,4% de share mitjà. En canvi, la temàtica amorosa sí que va triomfar a Chester in love, que amb un 8,1% de quota es va convertir en la millor estrena de la temporada per a la cadena. L’altra novetat que va obtenir bons resultats va ser l’espai de reportages Fuera de cobertura, amb un 6,6%, però potser el gran èxit de la temporada per a Cuatro tot just acaba d’arribar: A cara de perro, estrenat la setmana passada, va sorprendre en debutar amb un 10% de share (12,2% a Catalunya) i convertir-se en la segona emissió més vista del prime time.

D’altra banda, la cadena va emetre al febrer Proyecto bullying, que la temporada passada no havia pogut veure la llum a causa de les traves imposades per la fiscalia de menors. Malgrat la polèmica, el format no va cridar l’atenció de l’audiència i es va quedar amb un 5,2%. Però on Cuatro té un problema que no sap com resoldre és a la sobretaula. La temporada va començar amb l’estrena d’ Hazte un selfi, que va ser retirat després de cinc mesos (i nombrosos retocs en el format) amb un 2,5% de mitjana. Per substituir-lo, al febrer va arribar Dani & Flo, però el duet d’humoristes, que amb les seves anteriors propostes en aquesta franja havia obtingut registres raonablement bons, ha punxat estrepitosament i no ha passat del 3,4%.

La Sexta

Els programes de Pedroche no connecten amb els espectadors

La Sexta ha optat per introduir poques novetats a la seva oferta, però en general n’ha tret resultats satisfactoris. Va funcionar especialment bé Malas compañías, l’espai de reportatges presentat per Cristina Pardo que va substituir Salvados durant dues setmanes i que va aconseguir un 9,8% de share, tres punts per sobre de la mitjana de la cadena, que és del 6,7%. També han contribuït a fer créixer aquesta xifra el reality La isla (8%) i Cazadores de trolls (7,6%). En canvi, els dos programes que La Sexta ha atorgat a Cristina Pedroche no se n’han acabat de sortir. El concurs de talents Tú sí que sí es va quedar amb un discret 5,7%, i l’espai de reportatges Dentro de ha obtingut un 6,4%.

8TV

Les noves sèries s’estrenen amb registres d’audiència desiguals

La cadena del Grupo Godó ha incorporat noves sèries, amb resultats desiguals: Bron ha arribat al 4,3%, mentre que Roma criminal s’ha quedat amb un 2,9%. La mitjana de la temporada de 8TV és del 3,2%.

Més continguts de