Telecinco, el canal que més soroll genera a Twitter

L'activitat dels espectadors a la xarxa, cada cop més analitzada, es dispara el 2013

Albert Castellví Roca
08/01/2014
3 min

BarcelonaTelecinco va ser el canal de televisió més vist a Espanya el 2013, amb un 13,5% de quota de pantalla mitjana, dues dècimes més que Antena 3. Però el seu lideratge és molt més espectacular si, en lloc de tenir en compte els espectadors que miren cada cadena, s'analitza quants comentaris van generar els seus programes a Twitter.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

És el que s'anomena audiència social i, segons l'informe elaborat per Tuitele -que des del maig del 2012 recompta i analitza els tuits generats pels programes de televisió que s'emeten a l'Estat-, Telecinco guanya per golejada: durant tot el 2013, les seves emissions van originar més de 26 milions de piulades, que van ser escrites per gairebé 2,6 milions d'usuaris diferents. Són dades que més que doblen d'Antena 3, que és segona amb 10,2 milions de tuits enviats per 1,6 milions de persones. De fet, dels 76,5 milions de comentaris sobre programes que es van fer a Twitter l'any passat, Telecinco en va concentrar el 34,2%, i Antena 3 el 13,3%.

Mediaset també s'imposa en el duel de segons canals: Cuatro ocupa el tercer lloc de la llista amb 8,7 milions de tuits, i dobla La Sexta, que es queda amb 4,3 milions. Mentrestant, La 1 no aconsegueix passar del cinquè lloc, amb 3,8 milions de tuits referits a les seves emissions.

De fet, la televisió pública estatal no ha situat cap dels seus espais al top 10 dels programes amb més audiència social de l'any, una classificació que també domina amb claredat Telecinco, amb Gran Hermano al capdavant del rànquing i La Voz just a continuació. Aquests dos formats són, a més, els únics que, de mitjana, han superat els 200.000 tuits en cada emissió. Entre els deu primers llocs d'aquesta llista hi apareix cinc cops Antena 3, tres vegades Telecinco i dues Cuatro, que situa al podi Un príncipe para Corina.

A més d'aquest rànquing de programes, Tuitele n'ha elaborat un altre amb les emissions individuals més comentades. Novament, La Voz i Gran Hermano apareixen als primers llocs -amb dues entregues cadascun-, però amb l'ordre intercanviat: la final del concurs musical, amb 689.000 tuits, ocupa la primera plaça, per davant de la final del reality. El futbol, que sol liderar amb xifres molt elevades les llistes d'audiència, surt tres cops a la classificació de seguiment social, però sense passar de la cinquena posició.

Cal tenir en compte que l'estudi de Tuitele és d'àmbit estatal, i per tant els canals autonòmics tenen dificultats per treure-hi el cap. TV3 apareix als primers llocs del rànquing de cadenes, però ho fa gràcies a les transmissions esportives que ofereix simultàniament amb La 1 o Antena 3, per la qual cosa es fa difícil precisar quin percentatge dels comentaris correspon a cada cadena. Deixant de banda aquest tipus de continguts, l'emissió de TV3 que més tuits va generar el 2013 va ser l'entrevista a Artur Mas del 16 de desembre, amb 23.994 comentaris escrits per 7.800 espectadors socials. Al rànquing de programes, la segona temporada de Polseres vermelles és el més ben situat, amb una mitjana de 5.526 comentaris enviats per 2.777 usuaris.

Anàlisi qualitativa

Segons Tuitele, el nombre d'espectadors socials a Espanya va créixer un 73,5% entre el desembre del 2012 i el del 2013, i el nombre de comentaris gairebé es va doblar. Això, unit al fet que l'anàlisi del to i el contingut de les piulades -que plataformes com Tuitele ja duen a terme- permet conèixer l'opinió del públic sobre el que està veient, converteix aquestes dades en una font d'informació molt valuosa per a cadenes i anunciants. No és estrany, doncs, que a l'octubre Twitter i Kantar Media -l'empresa que mesura l'audiència televisiva a Espanya- tanquessin un acord per desenvolupar eines d'anàlisi qualitativa de l'audiència social, que posaran a l'abast del sector aquest mateix any.

stats