AUDIÈNCIES

TV3, la més vista a Catalunya per tercer any consecutiu

àlex Gutiérrez M.
02/01/2013

BARCELONAEl 2012 se n'ha anat deixant TV3 com a líder d'audiència de l'any, per tercer any consecutiu, després que entre el 2004 i el 2009 fos Telecinco la cadena més vista a Catalunya. Els resultats de l'any indiquen, un cop més, la pèrdua de força de les televisions generalistes, en favor de les temàtiques i altres opcions. Així, si el 2008 les set principals televisions sumaven a Catalunya un 66,9% de l'audiència, el 2012 la xifra ha caigut fins al 58,3%. Així és com ha anat la festa als diferents barris.

Inscriu-te a la newsletter SèriesTotes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

TV3

Cargando
No hay anuncios

Lideratge còmode, però com a grup s'estanca en un 19,3%

TV3 ha estat la televisió més vista tots els mesos de l'any menys al juny, quan va cedir la primera plaça a Telecinco. En tot cas, en el còmput anual manté un avantatge de 3,1 punts respecte a Telecinco, més ample que el 2% de marge que va marcar l'any anterior. Com a grup, tots els canals de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) sumen un 19,3%, exactament el mateix que el 2011. Però aquesta xifra és molt susceptible de caure el 2013, ja que la reordenació de l'oferta (amb la integració del Super3 i el 33 en un sol canal) li ha costat al novembre i al desembre 1,5 punts d'audiència en el còmput global: si del gener a l'octubre els dos canals per separat sumaven el 3% d'audiència, la nova oferta resultant s'ha quedat només en l'1,5%.

D'altra banda, l'any es tanca mostrant una vegada més el dèficit per al català pel que fa a quota televisiva. Si a les dades dels canals públics de la CCMA s'hi afegeix el 3,2% de 8TV, el share de la televisió en català -sense comptar-hi les locals, que en tot cas aporten poc al global- és tot just del 22,5%. Tenint en compte que un 42% dels ciutadans d'aquest país declaren tenir el català com a llengua primera, el decalatge és evident.

Cargando
No hay anuncios

TVE

En caiguda lliure, salva la mitjana pel primer semestre de l'any

El 9,3% registrat per La 1 és el seu pitjor resultat de la història i enfonsa la cadena a la quarta posició. El 2003 l'audiència de la pública espanyola a Catalunya va ser del 18,6%, o sigui que el canal ha perdut la meitat de la seva audiència en un temps rècord de només nou anys. Un cop d'ull a l'evolució mensual en aquest 2012 mostra com els pitjors resultats s'han concentrat en el quart quadrimestre, en què la seva quota de pantalla s'ha ensorrat als abismes del 7% i el 8%. El canal paga així la política d'extrema austeritat imposada per les retallades del govern central, que l'han obligat a retallar molt en els seus productes estrella, especialment de ficció nacional: moltes de les seves sèries d'èxit han passat mesos hibernant. O directament se n'han hagut de desprendre, com en el cas d' Amar en tiempos revueltos .

Cargando
No hay anuncios

Telecinco

Una segona posició que ajuda a dissimular la caiguda sostinguda

L'11,2% de Telecinco li garanteix la segona plaça a Catalunya, ni que sigui a costa de distanciar-se més de TV3. A més, la cadena encadena la vuitena caiguda anual consecutiva, des que el 2004 va aconseguir ser líder amb el 20,9%. En el seu cas, però, cal tenir en compte que la cadena està diversificant l'audiència a través dels seus canals temàtics (Boing, Divinity, Energy, FdF, La Siete), així que, d'alguna manera, es fa la competència a ella mateixa. En tot cas, com a grup, comptant-hi l'absorbida Cuatro, aconsegueix ser hegemònic, ja que suma el 23,9% de l'audiència a Catalunya.

Cargando
No hay anuncios

Cuatro

La integració a Mediaset agreuja la crisi d'audiència

Cuatro ha tancat amb un 5,1% a Catalunya: la seva dada més baixa i el cinquè any que perd quota de pantalla respecte a l'exercici anterior.

Cargando
No hay anuncios

Antena 3

Tercera en l'any en què s'ha fusionat amb La Sexta

Aquest ha estat l'any en què Antena 3 ha aconseguit xuclar els canals de La Sexta -la cadena homònima, més La Sexta 3 i Xplora- cap al seu grup. De moment, però, s'ha de conformar amb una segona plaça, ja que tots sumats (Antena 3 hi aporta Neox, Nova i Nitro) arriben només al 23,0% enfront del 23,9% de Mediaset. En el cas específic d'Antena 3, enfila el segon any de creixement i se situa en un 10,6% que amenaça la segona plaça a Telecinco.

Cargando
No hay anuncios

La Sexta

Un mal any però amb símptomes de recuperació

La Sexta fa el seu segon pitjor resultat en els últims cinc anys, però l'èxit d'algunes de les seves propostes permet especular un 2013 menys sever. A les bones audiències de Salvados s'hi afegeixen el fenomen Pesadilla en la cocina i també El intermedio , d'El Gran Wyoming, que ha anat creixent progressivament d'audiència en l'any en què complia 1.000 programes.

Cargando
No hay anuncios

8TV

Cuní ajuda a trencar la tendència però la pujada és modesta

Els efectes del desembarcament de Cuní a 8TV es comencen a notar, però el seu efecte sobre l'audiència global de la cadena és encara tímid. El programa ha fet un 6,4% entre el setembre i el desembre i és el més exitós de la cadena del Grupo Godó, seguit per Arucitys . Però en la dada conjunta de l'any, 8TV només puja fins al 3,2%, des del 2,7% que va registrar el 2011.

Cargando
No hay anuncios

Les temàtiques

Es consoliden les germanes petites de les televisions generalistes

Enguany s'han reformulat algunes de les televisions temàtiques. I se'n comencen a perfilar algunes que pràcticament acaricien les generalistes, amb esclats puntuals d'audiència. És el cas de Factoría de Ficción, de Mediaset, que tanca l'any amb un 2,6% de quota, la meitat que Cuatro, aproximadament, però amb un cost notablement menor, ja que s'alimenta de redifusions.