Nous formats
Mèdia Xarxes Socials 08/10/2023

Eva, la finestra digital 'secreta' de TV3 per captar el públic jove

El nou projecte jove de la CCMA ha començat a caminar a Instagram i TikTok

3 min
Alba Riera i Andrea Gumes

BarcelonaFa anys que se sent el mantra que el públic jove no s’acosta als mitjans tradicionals, i en aquest grup també s’inclou TV3. Per solucionar aquesta anomalia, la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) va posar en marxa aquest estiu Eva, una finestra digital que funciona principalment a través de xarxes socials i que va començar a caminar sense fer gaire soroll. No se'n va fer presentació oficial als mitjans i es va apostar perquè el públic s’hi acostés d’una forma natural. Encara més, en els perfils que té a diferents xarxes socials no s'hi menciona de manera explícita el vincle amb la CCMA, així que d'alguna manera s'ha convertit en la finestra secreta de TV3.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

"Eva és un projecte que ve a cobrir el dèficit de continguts d’un target jove. Des de la desaparició del 3XL no hi havia línia de continguts per a aquest públic. Quan es va plantejar reprendre el projecte, sabíem que la televisió i la ràdio no eren les finestres adequades per aquest públic. Havíem d’atacar les plataformes de continguts i xarxes socials com Instagram i Twitch", expliquen Adrià Serra, cap de continguts digitals de la CCMA i impulsor del projecte, i Patrícia Martínez del Hoyo, editora del nou canal jove de la CCMA. Així doncs, Eva, que es promociona a xarxes sota el hashtag #SomEva, funciona amb píndoles de continguts fetes per creadors joves que es poden consumir a través d’Instagram (@someva__), TikTok (@someva__) i YouTube. Segons la CCMA, Eva és "una comunitat de creadors i creadores GenZ en català i sense filtres".

Els dos responsables del projecte expliquen que Eva va arrencar a l'estiu sense una gran campanya perquè volien provar-ne l'acollida. Remarquen que el públic al qual s'adrecen s'interessarà més per aquesta comunitat si la coneixen a través de creadors de continguts que ja són els seus referents que no pas si en senten a parlar a través del Telenotícies de TV3. "El públic jove no sempre veu amb bons ulls coses que vinguin de la Corporació, per això ho havíem de servir d'una altra manera", detallen. De fet, Eva només es va presentar en un programa, al LOFT d'iCat, que presenten Xènia Casado i Berta Aroca i que va adreçat al públic de la generació Z. Reconeixen que aquest podcast és l'antecedent d'Eva, i això es nota quan es fa una repassada als clips de vídeo del perfil d'Instagram: una bona part són fragments del programa de Casado i Aroca.

Donar eines

De moment, entre els creadors que formen part d'Eva figuren noms com Sofia Coll, sorgida d'Eufòria, Cèlia Espanya o Helena Sardá Grau, Àngela Mármol o Spursito. Aquests tres últims, que tenen un gran nombre de seguidors, normalment s'expressen en castellà a les xarxes, però amb Eva han fet el salt a fer continguts en la seva llengua materna. "És una realitat que la gent vol més oferta de contingut en català. Hi ha molts creadors que són catalans i que quan els dones un espai per fer continguts en català tenen ganes de fer-ho. Potser fins ara no ho feien perquè ningú els hi havia proposat", expliquen els responsables del projecte. En aquest sentit, destaquen el cas de Mármol. "Ella és de Girona però la gent no ho sap. Els seus seguidors s'emocionen quan la senten fer contingut en català", remarquen.

@someva__ Els inicis de l’Àngela Mármol ens deixen “frozen” 👀🥶 #estiktokat #angelamarmol #spursito #Spursito&company #somEVA @spursitoelite @amarmolmc ♬ original sound - EVA
@someva__ Etiqueta aquell amic que sempre que pot presumeix del seu “english”! @helenasarda #economiaEVA #somEVA #english #estiktokat ♬ original sound - EVA

A l'hora de crear els continguts, els responsables d'Eva tenen essencialment una funció d'acompanyament. "Ens posem darrere dels creadors, els donem recursos i eines perquè creixin", detallen. Així i tot, sí que hi ha un guiatge pel que fa a l'elecció de les temàtiques. "Som un mitjà públic i hi ha coses que creiem que hem de fer com a mitjà públic. Nosaltres suggerim certs temes, però és molt important que el desenvolupament recaigui sobre els creadors de continguts i nosaltres fem un pas al costat. Partim d'una línia editorial que inclou qüestions com la pressió estètica o la salut mental", diuen. Adrià Serra i Patrícia Martínez del Hoyo asseguren que el més interessant i gratificant de l'experiència és que tot sovint els creadors presenten formats que a ells no els havien passat pel cap.

Tot i que ara els continguts d'Eva se circumscriuen únicament als seus perfils a xarxes, la idea és que alguns d'ells també estiguin disponibles a la nova plataforma de 3Cat amb capítols de 15 o 20 minuts. Un dels projectes que tindrà aquesta doble vida és La turra, presentat per Andrea Gumes i Alba Riera (que ja va debutar a Eva amb una sèrie de clips sobre la vida d'Erasmus catalans arreu d'Europa). Segons ha avançat Gumes, que fins fa poc presentava el podcast Tardeo a Ràdio Primavera Sound, la seva nova aventura professional serà "una conversa sobre temes que ens interessen a totes".

stats