Xarxes socials
Mèdia Xarxes Socials 10/03/2023

Com utilitza Twitter Elon Musk?

Els tuits del propietari de la xarxa social estan plens de mems, acudits i missatges que l'apropen a l'extrema dreta

Sheera Frenkel, Martín González Gómez i Ella Koeze
6 min
Elon Musk, en una imatge d'arxiu

Nova YorkEl 25 de novembre, gairebé un mes després de convertir-se en el propietari de Twitter, Elon Musk va tornar a un dels seus temes favorits. En un tuit, va escriure: “Només estic lluitant per la llibertat d'expressió als Estats Units”.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Va ser un dels 28 tuits que va publicar aquell dia –va començar a mitjanit, passada la celebració del Dia d'Acció de Gràcies i d'uns missatges en què explicava que bo havia sigut el tradicional sopar de la festivitat–; la piulada de la llibertat d'expressió va ser en resposta a dos seguidors que es van sentir ofesos pel tracte que rebia Musk després d'adquirir la xarxa social a finals d'octubre. La publicació va rebre més de 46.000 m’agrada.

Musk ha dit sovint que Twitter necessita ser més obert i omplir-se d'una diversitat més gran de veus i punts de vista. Tot i això, la cronologia de Twitter del compte de Musk sovint és una càmera de ressonància. De manera regular llegeix, dona m'agrada i respon a missatges que són sobre ell o que es publiquen en comptes que sovint actuen com els seus animadors, segons una anàlisi de The New York Times de la seva activitat a la plataforma.

A Elon Musk li encanta respondre

Respostes a tuits

Tuits originals

Tuits citats

(mitjana de vuit setmanes)

30 tuits

25

20

15

10

5

0

2012

2014

2016

2018

2020

2022

30 tuits

25

Respostes a tuits

Tuits originals

Tuits citats

20

(mitjana de vuit setmanes)

15

10

5

0

2012

14

16

18

20

22

30 tuits

25

Respostes a tuits

Tuits originals

Tuits citats

20

(mitjana de vuit setmanes)

15

10

5

0

2012

14

16

18

20

22

Per avaluar com podria evolucionar la xarxa social sota la supervisió de Musk, el Times ha revisat gairebé 20.000 dels seus tuits públics, i ha analitzat publicacions dels últims anys i imatges que va difondre durant la dècada passada, així com el relativament reduït nombre d'usuaris als quals segueix.

El que Musk diu a Twitter té un gran abast, ara més que mai. La seva audiència és una de les més grans, ja que el segueixen més de 130 milions de comptes. A la plataforma sol·licita consells, porta a terme enquestes, reprova la censura i anuncia canvis radicals a les polítiques de la xarxa social. Com a usuari assidu que ara controla la companyia (recentment, es va autoanomenar el “tuiter en cap”), Musk ha promès refer la xarxa social d'acord amb la seva visió.

Cort d'aduladors

L'anàlisi del Times ha descobert que dels 177 comptes que Musk seguia a finals de gener, la majoria estaven relacionats amb les seves empreses o han expressat admiració pel seu estil de negocis. La llista és, de manera predominant, masculina: només dues desenes no són comptes d’institucions o organitzacions i pertanyen a dones. Està emparentat amb dues d'elles —la seva mare, Maye, i la seva germana, Tosca— i va estar casat amb la persona que té el tercer compte femení que segueix.

Enmig de discussions sobre les polítiques de Twitter, internet per satèl·lits de SpaceX i actualitzacions de programari de Tesla, sembla que les seves publicacions no respecten les regles. Fa servir humor infantil i acudits vulgars (imatges de dispensadors de cinta adhesiva col·locats en posicions sexuals), meravelles científiques (el gran col·lisionador d'hadrons), temes populars en webs d'extrema dreta (com el mem Pepe the frog) i crítiques d'assumptes culturals i socials polaritzats, com la vacunació pel covid.

L'estil de publicacions de Musk és conversacional i, sovint, satíric. S’envia missatges amb exfuncionaris demòcrates del gabinet de Presidència, critica mitjans de comunicació i intercanvia tuits provocadors amb defensors del capital risc.

"L'adquisició de Twitter va ser una decisió presa per guanyar poder, de manera política", explica Joan Donovan, la directora de recerca del Centre Shorenstein de Mitjans, Política i Gestió Pública a la Universitat de Harvard. “És un dels homes més rics del planeta que compra una companyia de xarxes socials en una jugada que s'enfoca, de manera expressa, a la política i la influència sobre la cultura i els mitjans”.

Sovint, els nous missatges es limiten a mems (imatges o vídeos de broma que són copiats i compartits de manera extensa). Molts s'originen en llocs marginals o fòrums de discussió de criptomonedes que són populars entre els seus seguidors. Alguns són sobre ell. I alguns semblen ser originals.

A finals del 2022, Musk havia compartit 1.181 imatges a Twitter. Des d'octubre del 2018, almenys el 47% dels seus tuits van ser mems. L'ús de mems, assegura Donovan, és una manera d'indicar als seus seguidors que ell "coneix i es manté actualitzat sobre la cultura d'internet".

Quan Musk va començar a utilitzar Twitter, publicava amb regularitat fotografies que promovien les seves empreses, des de llançaments de coets de Space X fins a línies d'assemblatge d'automòbils de Tesla (així com alguna ampolla de tequila).

Així i tot, el 2018, a mesura que s'enfrontava a dificultats per aconseguir els ambiciosos objectius de producció de Tesla, el seu comportament a la xarxa va començar a canviar. L'octubre d'aquell any va compartir una imatge d'una notícia falsa que deia que havia comprat el popular videojoc Fortnite per "salvar els nois de la virginitat eterna".

Des de llavors ha compartit molts més mems, com un d'un monjo resant i una dona mostrant-li el cul. També hi ha temes que són populars en la perifèria política. Musk ha tuitejat molts mems sobre prendre "la píndola vermella", una referència a la pel·lícula Matrix que ha estat adoptada per grups d'extrema dreta com una forma de condemnar la ideologia liberal.

També ha tuitejat sobre Dogecoin, una criptomoneda basada en un acudit sobre un gos Shiba Inu. El preu de la moneda es va disparar després que Musk va començar a publicar sobre ella, però des de llavors s'ha desplomat, i va perdre aproximadament el 85 % del seu valor des del seu màxim assolit el maig del 2021.

Musk no ha respost a una petició feta pel New York Times perquè comentés la seva activitat a la plataforma. A Twitter, com en moltes de les seves altres companyies, Musk no té un equip convencional a càrrec de les comunicacions. El que fa és tuitejar.

Des que va crear el seu compte el juny del 2009, Musk ha tuitejat més de 23.000 vegades. En els darrers anys, això ha significat publicar a tota hora del dia, la majoria dels dies de la setmana. Donovan afegeix que Musk “s'ha fet a si mateix impossible d'ignorar convertint-se en el rei de Twitter”.

Durant un període de 48 hores al novembre, moment en què va presumir d'una activitat rècord a la xarxa social sota el seu lideratge, Musk va publicar 60 vegades. Els seus missatges incloïen comentaris sobre el col·lapse d'una criptomoneda i respostes combatives a les crítiques sobre les seves polítiques laborals. En una ocasió, va emetre un decret sobre els comptes paròdia després que diferents usuaris canviessin els noms dels seus perfils per imitar-lo. Molts dels seus missatges es van fer populars ràpidament entre els seus seguidors.

No està clar què és el que Musk veu en la seva cronologia de Twitter. La seqüència exacta dependrà de si ha triat rebre recomanacions algorítmiques o només tuits dels comptes que segueix. (Ja ha tuitejat que la gent està “manipulada per l'algoritme”).

La seva activitat consisteix cada cop més a respondre als usuaris que l’esmenten. Quan respon a comptes que no segueix, sol triar els que l’han felicitat o elogiat. En desenes d'ocasions en els últims sis mesos, segons l'anàlisi del Times, ha respost a tuits d'usuaris els comptes dels quals diuen que donen suport o inverteixen en empreses propietat de Musk, o que són admiradors del seu lideratge.

Esborrar tuits

De vegades, Musk dubta del que escriu. En els darrers dos anys, ha esborrat centenars de tuits poques hores després de publicar-los. Segons el lloc web PolitiTweet, que arxiva totes les piulades de Musk, també ha esborrat desenes de missatges en els mesos transcorreguts des que va adquirir Twitter. El 14 de novembre, per exemple, Musk va tuitejar que estaria “treballant i dormint” a la seu de Twitter a San Francisco fins que l'organització estigués arreglada. Un lloc web que rastreja els moviments de l’avió privat de Musk suggereix que estava viatjant lluny de San Francisco al voltant d’aquella hora. L'empresari va esborrar el tuit unes 18 hores després de publicar-lo.

Però per a una persona amb una base de seguidors tan gran com la de Musk esborrar tuits no és gaire efectiu a l'hora de canviar l'impacte i la influència que tenen aquestes publicacions un cop ja s'han fet. "Milions de persones veuen els seus tuits, i no moltes d'elles se n'adonaran quan els esborri", va dir Donovan. Molts dels tuits polèmics de Musk encara estan publicats.

El 2018, unes setmanes després que fumés marihuana durant una entrevista al podcast de Joe Rogan, Musk va tuitejar que tenia el finançament per portar Tesla al sector privat amb accions a 420 dòlars. Els experts van començar a preguntar-se si tot el feed de Musk s'enfocava a les bromes, i van assenyalar les repetides referències a la marihuana en els seus tuits (incloent-hi el preu de finançament).

Aquest incident va originar una denúncia de la Comissió del Mercat de Valors i, més tard, es va establir un acord que incloïa la supervisió del que Musk podia publicar sobre Tesla a Twitter. L'incident també va produir una demanda dels accionistes que exigeixen milers de milions de dòlars en danys i perjudicis per una proposta d'adquisició que mai no es va materialitzar. El 3 de febrer, un jurat va sentenciar a favor de Musk.

El mes passat, Musk es va unir a una trucada d'inversors en què Tesla va informar sobre els guanys trimestrals recents, que van mostrar un respectable augment dels beneficis malgrat una creixent llista de problemes que afecten l'empresa. Els resultats desiguals del fabricant d'automòbils l'any passat havien fet que molts es preguntessin si la concentració i l'atenció de Musk a Twitter significava que estava descuidant els seus deures a Tesla.

Musk va esquivar aquesta crítica a la trucada insinuant que els seus milions de seguidors de Twitter eren un signe de la seva popularitat. "És possible que no sigui popular entre algunes persones –va dir–, però per a la gran majoria de la gent el meu nombre de seguidors parla per si mateix".

Copyright The New York Times

stats