13/03/2021

Matemàtiques per a un món millor

3 min

El 2019 la Unesco va proclamar el 14 de març Dia Internacional de les Matemàtiques. La iniciativa va ser liderada per la matemàtica Christiane Russeau, d’origen francès i establerta al Canadà, que ara continua al davant de la comissió internacional per promoure que aquesta data sigui una festa de les matemàtiques arreu del món.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

La celebració del Dia Internacional de les Matemàtiques és una invitació oberta a l’organització d’activitats de tota mena relacionades amb les matemàtiques. El lligam comú entre elles és un lema que va variant d’any en any: per al 2021 és “Matemàtiques per a un món millor”. Però ¿realment les matemàtiques poden contribuir a millorar el món? Els matemàtics pensem que sí, i el creixement espectacular de la influència de les matemàtiques en camps molt diversos ens ho confirma d’una manera objectiva.

L’accessibilitat immediata a gran quantitat de dades i la facilitat per manipular-les és el factor clau que ha contribuït a fer que les matemàtiques estiguin presents en el nostre dia a dia, encara que moltes vegades no en siguem conscients. Combinades amb el tractament de dades, les matemàtiques permeten crear algorismes que fan segures les transaccions a internet o que garanteixen la comunicació dels mòbils en zones molt densament poblades. El miracle de les imatges mèdiques és possible gràcies a potents fonaments matemàtics que permeten interpretar els mapes de punts que fan els escàners. Després d’un any de pandèmia i de sentir cada dia termes com aplanar la corba o creixement exponencial, ha quedat ben exemplificat com l’ús de les dades i la modelització matemàtica pot ajudar a anticipar-se als problemes i a prendre decisions. Estem davant d’una nova revolució del coneixement, que lord Nicholas Stern i el Bond report del 2018 (The era of mathematics. An independent review of knowledge exchange in the mathematical sciences ) van batejar com l’Era de les Matemàtiques.

Recentment s’han fet informes en diferents països que valoren l’impacte de les matemàtiques en l’economia real com un percentatge del PIB; les xifres es mouen entre el 16% de la Gran Bretanya, el 15% de França i un 10% a l’estat espanyol. Això es reflecteix en el fet que, actualment, els graduats en matemàtiques i disciplines properes, com l’estadística, són una mà d’obra altament qualificada i apreciada per tota mena d’empreses. En un moment en què s’ha evidenciat la manca de perspectiva de futur per a gran part del jovent, els graduats en matemàtiques són una excepció. La implantació dels nous reptes tecnològics -com la incorporació del 5G- fan preveure que les demandes del mercat de treball augmentaran de manera important en un futur proper. Les universitats han respost al repte creant nous graus enfocats a matemàtiques, la ciència de dades i les seves aplicacions. Tot i amb això, sembla que encara faltaran titulats en matemàtiques, i és que aquest panorama tan afalagador també ens planteja reptes molt importants.

Per assegurar que les matemàtiques serveixin per fer un món millor cal ser sensibles a qüestions ètiques en l’ús de les dades. És essencial mantenir intactes la privadesa i els drets individuals, però també és important aprendre a combinar-ho amb els avantatges que pot proporcionar la manipulació de les dades. Per això s’han de desenvolupar procediments efectius per anonimitzar les dades. Cal evitar tot tipus de discriminació (gènere, raça) quan es recopilen dades i quan es dissenyen algorismes. Cal despertar la sensibilitat envers aquest tipus de qüestions a tots els nivells.

El desenvolupament de l’Era del Coneixement i, escombrant cap a casa, de l’Era de les Matemàtiques s’ha de fer amb la incorporació plena de les dones. Jo mateixa, quan vaig estudiar matemàtiques als anys 80, no vaig ser conscient de les dificultats que ara se’ls presenten. Esclar que llavors semblava que un titulat en matemàtiques només podia orientar el seu futur cap a la docència, i això ja era adequat per a una dona. Certament, les coses han canviat molt!

Això ens porta al repte més important que ens planteja aquest canvi de paradigma de les matemàtiques: l’educació matemàtica. És essencial per a la incorporació dels futurs ciutadans a l’Era del Coneixement. Tal com deia Mogens Niss l’any 2005, la democràcia és una broma si la ciutadania és analfabeta en matemàtiques. Cal un currículum de matemàtiques ben dissenyat i bons professors de matemàtiques per desenvolupar-lo.

Actualment, dedicar-se a la docència ha deixat de ser atractiu perquè l’oferta laboral s’ha diversificat. Cal donar suport a qui tingui vocació, necessitem matemàtics i matemàtiques a les aules i cal prioritzar la seva entrada al màster de formació de professorat de matemàtiques. Urgeix canviar-ne els criteris d’accés.

Que tingueu un bon Dia Internacional de les Matemàtiques!

stats