23/11/2022

La vacuna del Brexit

2 min
La primera ministra d'Escòcia i líder de l'SNP, Nicola Sturgeon

El resultat del referèndum sobre la separació del Regne Unit de la Unió Europea ha resultat ser un trauma de tal magnitud que és summament improbable que cap nou primer ministre britànic autoritzi la celebració de cap més.

No es podrà demostrar mai, però tinc la convicció que, amb el resultat del referèndum del Brexit a la mà, no s'hauria autoritzat la convocatòria del referèndum sobre la independència d'Escòcia del Regne Unit. El referèndum escocès va ser possible perquè va ser convocat abans del referèndum de la sortida del Regne Unit de la Unió Europea.

És summament injust que sigui així, perquè, com és sabut, els ciutadans escocesos van votar molt majoritàriament per la permanència a la Unió Europea i, en conseqüència, tenen molts més motius per voler fer un referèndum sobre la seva independència del Regne Unit el 2022 dels que tenien el 2014. Però no és infreqüent que la justícia i la política operin en direccions contraposades.

La pretensió de convocar un nou referèndum a Escòcia és un bon exemple d'aquesta contraposició. A la campanya del referèndum del 2014 als escocesos se'ls va amenaçar dient-los que, en cas de triomfar l'opció per la independència, Escòcia quedaria fora de la Unió Europea, ja que estats com Espanya vetarien el seu ingrés amb la finalitat que no servís de precedent per a Catalunya. Si volien continuar a la Unió Europea, s'havien de quedar dins del Regne Unit. Ara sabem que quedar-se al Regne Unit ha suposat per a Escòcia sortir de la Unió Europea contra la voluntat supermajoritària dels seus ciutadans.

El Brexit ha vacunat el Regne Unit contra el referèndum. Penso que contra tota mena de referèndums. És molt probable que no només el Regne Unit hagi estat vacunat, sinó que també ho hagin estat els estats membres de la Unió Europea.

Mentre no resolgui la seva relació amb la Unió Europea, cap govern del Regne Unit no tindrà prou energia per plantejar-se cap problema de naturalesa constitucional que pugui afectar la seva integritat territorial. Amb la catàstrofe del Brexit en tenen per a molts anys.

A la Unió Europea no hi ha hagut una catàstrofe similar, però es van acumulant els problemes que poden arribar a posar en qüestió fins i tot la seva pròpia supervivència. Per això no és probable que s'estigui en condicions d'acceptar que s'hi afegeixin problemes que afectin la integritat de les fronteres dels estats membres que ara mateix la componen. Després de la invasió d'Ucraïna per Rússia, encara menys.

No és possible saber quant de temps durarà l'efecte de la vacuna, però és més que probable que duri prou perquè Europa sigui un lloc molt diferent del que ara mateix coneixem.

Javier Pérez Royo és catedràtic de dret constitucional de la Universitat de Sevilla
stats