El govern valencià demana a Foment un pla estatal d'infraestructures que prioritzi el corredor mediterrani

La consellera d'Habitatge i Obres Públiques de la Generalitat Valenciana exigeix un calendari real per executar les obres

La consellera valenciana d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, María José Salvador, ha reclamat aquest dilluns al govern espanyol que prioritzi el corredor mediterrani en un pacte estatal d’infraestructures. Així ho ha manifestat Salvador en declaracions als mitjans després de l'acte d'obertura de la segona reunió del Fòrum valencià pel corredor mediterrani, on ha destacat que és important "que s’entengui a Madrid que s’ha de superar la visió radial d’Espanya".

La titular d'Obres Públiques de la Generalitat Valenciana ha dit que des del seu departament "recullen el guant" llançat pel ministre de Foment, Iñigo de la Serna, per seure a negociar un acord estatal d'infraestructures. Al respecte, Salvador ha dit que en aquesta reunió el govern valencià posarà per sobre de tot el corredor mediterrani com una infraestructura "irrenunciable" que espera que es faci en una sèrie de condicions.

Entre altres, la Generalitat Valenciana considera que l'estudi del corredor mediterrani elaborat el 2011 "no està ajustat a la realitat". En aquest sentit, ha reclamat una actualització d'aquest estudi i la revaluació de les xifres que s'utilitzen per argumentar la impossibilitat de dur a terme el projecte. "Unes xifres, les de 50.000 milions de cost que s'han utilitzat i s'utilitzen per justificar la solució de tercera amb el pegat de la implantació del tercer fil", ha afegit la consellera.

Referent a això, Salvador ha explicat que aquestes xifres "ja no ens serveixen de referència i és necessària una actualització que volem que el pacte per les infraestructures contempli". A més, ha afegit, que volen "tenir clar les actuacions que realitzarà el ministeri a curt i mig termini, el calendari de les mateixes, una nova avaluació del cost real del corredor mediterrani, el nomenament d'un coordinador, així com la participació activa i en consens amb les diferents autonomies".

En termes semblants el secretari autonòmic de la conselleria, Josep Vicent Boira, ha desmuntat la xifra dels més 50.000 milions d'euros de cost del corredor. "Espero que aquesta xifra ningú la torni a utilitzar per escudar-se en el qual el corredor és molt car perquè aquesta xifra no és real. Per tant el que demanem al ministeri és una actualització d'aquest estudi, una nova avaluació del cost del corredor adaptant a la realitat ", ha afegit.

En aquest sentit, ha explicat que "aquests 53.100 milions d'euros englobaven coses molt diferents, des de línies AVE, connexions ferroviàries, projectes d'integració urbana i zones logístiques des de Girona a Algesires i, a més, el 16% ja estava invertit el 2010 i el 34% es dedicava a estudi i planificació a llarg termini, inversions que s'han de revisar en l'actualitat".

El Fòrum valencià pel corredor mediterrani es va crear el març d'aquest any i aglutina tots els agents socials, econòmics i polítics per coordinar iniciatives i reivindicar aquesta infraestructura de vital importància per a la competitivitat econòmica del territori valencià. El Fòrum es reuneix cada trimestre per posar en comú les activitats realitzades per cada un de les entitats integrants, així com per formular propostes de treball futur.