INFRAESTRUCTURES

A Castelló ja aterren helicòpters Lavalin ja ha rebut 2 milions d’euros públics

L’aeroport afirma que els vols comercials arribaran al març, quatre anys després de la inauguració

QUATRE ANYS D’ESPERA 
 Malgrat que el gran dia serà quan aterre el primer vol comercial, ahir va ser un dia important en la història de l’aeroport de Castelló. Hores després que el seu director, Alai Russel, diguera que ja podien arribar avions a l’aeròdrom, un helicòpter procedent de l’aeroclub de Castelló va convertir-se en la primera aeronau que aterrava a la pista de Vilanova d’Alcolea.
Salva Almenar / Agències
12/12/2014
4 min

València / Vilanova D’alcoleaL’aeroport de Castelló deixarà en breu de ser fantasma. Tres anys i nou mesos després de la seua inauguració, ja està tot a punt perquè l’aeròdrom puga començar a funcionar. Segons va explicar ahir als mitjans de comunicació el responsable de l’empresa SNC Lavalin -gestora de la infraestructura- i director de l’aeroport, Alain Russel, el recinte va rebre dimecres l’autorització final de l’Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA) per obrir les seues instal·lacions, cosa que voldir que ja poden aterrar aeronaus en les seues pistes.

De fet, ahir ja va aterrar a l’aeroport ubicat a Vilanova d’Alcolea un helicòpter que va realitzar un vol privat des de l’aeroclub de Castelló. Aquest tipus de vols, privats, seran els que aterraran a aquest aeroport de moment, ja que fins a finals del mes de març no està previst que hi arribe el primer vol regular comercial. Fins a eixe moment, la direcció de l’aeroport té previst que hi puguen arribar alguns vols xàrter i també avions, helicòpters i avionetes que ho sol·liciten.

El president de l’aeroport de Castelló, Alain Russel, que ahir va acompanyar els periodistes en una visita guiada a l’aeròdrom, va explicar que el permís de l’AESA els permet operar de dimecres a diumenge de 10 a 18 hores, encara que va avançar que si alguna de les companyies aèries amb les quals negocien per operar a l’aeroport demana un altre dia o horari sol·licitarien una nova certificació i que podrien tardar dos mesos a aconseguir-la.

Sobre els vols comercials regulars, Russel va dir que aterraran a finals de març, “ja dins del programa d’estiu”, encara que el director de l’aeroport va evitar confirmar si ja s’han tancat acords amb companyies aèries que estiguen disposades a obrir rutes fins a Castelló. Preguntat per si ja hi ha aerolínies que s’hi han interessat, el responsable de l’aeroport va preferir no donar “dades precises”, malgrat que va reconèixer que l’empresa canadenca està negociant amb algunes companyies: “Més d’una, sí, però són elles les que han d’anunciar els seus vols”, va dir.

Alain Russel va explicar que actualment la plantilla de l’aeroport està formada per 27 persones, encara que la previsió és que s’incremente fins al mig centenar d’empleats “quan comencen a arribar vols comercials”. Respecte a les previsions de SNC Lavalin per a l’aeroport que gestiona des de principis de 2014, Russel va dir que esperen rebre 35.000 passatgers el primer any i, en un termini de quinze anys, aspiren a superar el milió de viatgers.

Joaquín i José Luis, els primers

Malgrat que l’aeroport de Castelló veurà aterrar el seu primer vol regular comercial a finals de març, quatre anys després de la seua inauguració, l’aeròdrom va rebre ahir els seus primers passatgers, integrants d’un vol privat. Es tracta d’un helicòpter que va aterrar sobre les 13.30 hores provinent de l’aeroclub de Castelló, d’on va eixir uns deu minuts abans. Els seus tripulants eren José Luis i Joaquín, dos jubilats de Castelló de la Plana que passaran a la història com les primeres persones que trepitgen la terminal de l’aeroport després de baixar d’una aeronau.

Els dos homes van explicar als mitjans de comunicació que estaven a l’aeroport amb motiu de la visita organitzada per Lavalin i que havien decidit planificar el vol després de llegir ahir de matí a la premsa que les instal·lacions ja podien rebre vols privats. “Hem fet el pla de vol, ens l’han autoritzat i ací estem”, van explicar José Luis i Joaquín als periodistes que els esperaven en una terminal que es manté nova com el primer dia. Ha estat un vol en “condicions immillorables”, van explicar els dos tripulants, que en arribar es van mostrar sorpresos pel fet d’haver sigut els primers passatgers de l’aeroport, encara que a bord d’un vol no comercial.

Amb l’arribada del primer vol es posa fi a quasi quatre anys en els quals l’aeroport de Castelló ha sigut quasi sempre notícia per aspectes negatius. Despeses milionàries per a un aeroport tancat, l’escultura de l’artista Ripollés instal·lada en la rotonda d’entrada inspirada en Carlos Fabra -impulsor de l’aeroport- i les obres que s’han hagut de fer per adequar un aeròdrom inaugurat amb alguna deficiència tècnica han sigut algunes de les notícies que s’han contat del rebatejat com a “aeroport fantasma de Castelló” des que fóra inaugurat el 2011.

Concretament, el 25 de març del 2011 els llavors presidents de la Generalitat, Francisco Camps, i de la Diputació de Castelló, Carlos Fabra, van inaugurar l’aeroport. En aquell moment van dir que tan sols caldria esperar uns dos mesos perquè estiguera operatiu però la realitat és que han hagut de passar 3 i 9 mesos perquè arribe el primer vol privat, mentre que el primer comercial està previst que arribe per al quart aniversari de la infraestructura.

Tant de temps ha hagut de passar que en el terreny polític la situació ha canviat i molt. Tant que ahir cap dels dos dirigents que van ser els mestres de cerimònies en la seua inauguració van poder gaudir de l’arribada del primer vol, encara que no fóra un avió sinó un helicòpter. Camp perquè pocs mesos després va haver de dimitir pel cas dels vestits, i Fabra perquè està a la presó condemnat per frau fiscal.

El membre de SNC Lavalin va assegurar ahir als mitjans de comunicació que l’empresa gestora de l’aeroport ja ha rebut dos milions d’euros abonats per la Generalitat Valenciana pel contracte d’explotació signat el passat mes de maig.

El plec de condicions del contracte firmat llavors amb Aerocas -que va deixar de ser en eixe moment l’empresa gestora- preveu que la Generalitat subvencionarà l’empresa canadenca amb un total de 24 milions d’euros durant els primers nou anys d’explotació. També recull el document que quan l’aeroport arribe a l’1,2 milions de passatgers anuals, previsió que l’empresa estableix per al desè any, el Consell no haurà de fer cap aportació a l’empresa gestora en concepte de cànon sinó que participarà dels beneficis també de l’aeroport. Segons aquesta clàusula, SNC-Lavalin pagarà un euro per cada persona que a partir del passatger 1.200.000 aterre a l’aeroport de Castelló.

El contracte signat el passat 27 de maig amb l’empresa SNC Lavalin, que gestiona 16 aeroports amb presència als quatre continents i amb 58.000 vols anuals, és per un termini de 20 anys i no preveu recuperar la inversió pública que es va fer per construir l’aeroport.

stats