Automoció
País Valencià 10/03/2023

Ford pretén acomiadar 1.144 treballadors de la planta valenciana d'Almussafes

La direcció de la multinacional planteja el tercer ERO a la planta des del 2020

2 min
Imatge de l’interior de la fàbrica que Ford té a Almussafes.

ValènciaLa direcció de Ford a Espanya ha informat aquest divendres sobre la pròxima presentació d'un expedient de regulació d'ocupació (ERO) amb el qual pretén acomiadar 1.144 treballadors, el 19% dels 5.800 que té la factoria valenciana d'Almussafes (Ribera Baixa).

Segons l'empresa, la planta ha de rebaixar la seva xifra de treballadors pel cessament l'abril que ve de la producció dels models S-Max i Galaxy i per la necessitat de reestructurar les seves operacions a Europa. Es tracta d'un procés que ja es va iniciar l'any passat quan Ford va triar la factoria valenciana per a la producció dels seus nous vehicles elèctrics per davant de la fàbrica de Saarlouis, a l'estat federat de Saarland (Alemanya).

L'aposta per Almussafes es va produir després que la direcció tanqués un pacte amb el comitè d'empresa. Aquest acord incloïa una contenció salarial fins al 2027 i un empitjorament de les condicions laborals dels treballadors amb la possibilitat d'aplicar torns flexibles en funció de la càrrega de producció, la de treballar els dissabtes i l'ampliació de la jornada diària en 15 minuts per torn.

El pacte va suposar garantir el manteniment de les instal·lacions, atès que el 2024 finalitza la meitat de la càrrega de treball actual. De fet, dels quatre models que es fabriquen a Almussafes –Kuga, Transit, Galaxy i S-Max–, els tres últims aniran deixant-se de produir progressivament i es mantindrà únicament el Kuga, que, això sí, representa més del 50% dels vehicles muntats actualment a la planta valenciana.

El pacte no incloïa, però, mantenir la plantilla actual, ja que la companyia addueix que per fabricar cotxes elèctrics necessita menys mà d'obra. Per a Daniel Portillo, representant de la Intersindical Valenciana, l'anunci ha estat "desolador", atès que els líders sindicals esperaven que l'ERO fos d'una dimensió semblant als dels anys 2020 i 2021 –que van afectar 350 i 630 empleats, respectivament– "però no de gairebé el doble de l'últim". Sobre la possibilitat de rebaixar la xifra d'afectats durant el període de negociació, Portillo no s'ha mostrat gaire esperançat i ha demanat temps per conversar amb la companyia. En aquesta mateixa línia, des de Ford han defensat la seva voluntat de "treballar constructivament amb els sindicats per reduir l'impacte d'aquesta situació en els empleats, les seves famílies i la comunitat local".

L'anunci també arriba després que l'agost passat Ford renunciés a les ajudes del projecte estratègic per a la recuperació i transformació econòmica del vehicle elèctric i connectat (PERTE VEC), pel qual se li havien assignat 106 milions d'euros. La companyia va justificar la decisió per l'empitjorament de les previsions del seu negoci a Europa, que introduïen "un retard en els seus plans de treball per a Espanya".

stats