País Valencià 24/02/2022

El TSJ valencià anul·la dos projectes lingüístics de centre per no tenir una "proporció raonable" de castellà

Els programes derogats fixaven que s'utilitzés el català com a llengua vehicular entre un 65% i un 53% de les hores lectives

Daniel Martín
3 min
Català a La Bressola
 El nord que no perd el sud

ValènciaLa secció quarta de la sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia del País Valencià (TSJPV) ha anul·lat per primera vegada els projectes lingüístics de dos centres educatius que establien un ús majoritari del valencià com a llengua vehicular considerant que no hi ha una “proporció raonable” entre el català i el castellà, tant pel que fa al temps lectiu com pel que fa a les assignatures troncals.

En total, el tribunal ha dictat quatre sentències –dues han derogat els programes lingüístics i dues els han validat– en les quals reclama que hi hagi una “proporció raonable” de cada idioma i que aquesta estigui adaptada al context socioeducatiu i "demolingüístic" de cada municipi amb l'objectiu que l'aplicació de la norma garanteixi que tot l'alumnat aconsegueixi la competència lingüística en totes dues llengües. "Si tots els espanyols tenen el deure de conèixer el castellà, haurem de convenir que el sistema educatiu no pot obviar aquest mandat", addueix la sala.

Els plans anul·lats, una decisió que el govern valencià ja ha anunciat que recorrerà judicialment, pertanyen als col·legis Joaquín Muñoz de Torís (Ribera Alta) i Beata Inés de Benigànim (Vall d'Albaida), dues petites poblacions on l'ús social del valencià és majoritari i on fins a l'aprovació de la nova llei de plurilingüisme s'aplicaven les conegudes línies en valencià, equivalents al model d'immersió en català. Els projectes lingüístics derogats establien que en el centre educatiu de Torís, a educació infantil s'utilitzi el valencià en el 64% de les hores lectives, el 26% d'hores siguin en castellà i l'11% en l'anglès. A primària, aquests índexs són del 56% per al valencià, el 28% per al castellà i el 17% per a l'anglès. Per la seva banda, al col·legi de Benigànim el consell escolar havia aprovat que en infantil el valencià fos la llengua vehicular en el 65% de les hores, el castellà en el 25% i l'anglès en l'11%, mentre que a primària, els percentatges eren del 53% per al valencià, el 32% per al castellà i el 17% per a l'anglès.

Projectes validats

Per contra, la secció quarta de la sala contenciosa administrativa del TSJPV ha validat els projectes lingüístics dels centres educatius Villar Palasí de València (Horta) i Vicenta Ruso de Santa Pola (Baix Vinalopó), dues ciutats on l'idioma amb més presència és el castellà. En el primer, el pla educatiu fixa l'ús del valencià a infantil en el 40% de les hores, un 50% en castellà i un 10% en anglès. Uns percentatges que a primària són del 45% per al valencià, el 40% per al castellà i el 16% per a l'anglès. En el segon, el projecte lingüístic de centre estableix l'ús del valencià en infantil en el 46% de les hores, el 45% en castellà i l'11% en anglès, mentre que a primària els percentatges són del 43% per al valencià, el 42% per al castellà i el 17% per a l'anglès.

En els quatre casos analitzats, els recurrents sostenien que hi havia una discriminació cap al castellà i una vulneració del dret constitucional dels pares i mares a triar la llengua vehicular en què volen que els seus fills siguin educats, fent referència als articles 14 i 27 de la Constitució. En totes les seves resolucions, el tribunal descarta que l'actuació administrativa hagi vulnerat aquest dret. "L'article 27 de la Constitució no inclou el dret dels pares a triar la llengua de preferència", subratllen els magistrats.

A més, en un cinquè procediment, la sala ha validat el repartiment curricular entre les dues llengües en un centre escolar concertat d'Elda (Vinalopó Mitjà), encara que ha estimat parcialment el recurs perquè no s'han adoptat mesures per ajudar l'alumnat amb dificultats en l'aprenentatge d'idiomes o d'incorporació tardana al sistema educatiu valencià.

Mínim de 25% de valencià i castellà

El model plurilingüe aprovat el 2018 per les Corts Valencianes ha iniciat aquest curs 2021-2022 la seva implantació a secundària, batxillerat i formació professional després d’haver-ho fet ja a infantil, primària i educació especial. El nou programa fixa un mínim d’un 25% i un màxim d’un 60% d'hores amb el català i el castellà com a llengües vehiculars i d’entre un 15% i un 25% amb l’anglès. Els encarregats de concretar els percentatges són els consells escolars mitjançant l’aprovació del projecte lingüístic de centre.

stats