POLÍTICA MUNICIPAL

La CUP responsabilitza CiU, PSC, ERC, PP i ICV d'edificar una "marca Barcelona" encarada a l'especulació

La formació identifica en un web una cinquantena d'operacions realitzades des del franquisme que haurien orientat la ciutat als negocis en detriment dels veïns

La CUP de Barcelona ha presentat aquest divendres una pàgina web en què identifica una cinquantena d'operacions de diferent tipus encarades a edificar la marca Barcelona i que, segons la formació de l'esquerra independentista, perjudiquen els veïns i contribueixen a construir una "ciutat dels negocis, els empresaris i l'especulació". "L'objectiu és transmetre què significa la marca Barcelona, un model fictici, amb una lògica publicitària i discursiva transversal a totes les regidories", explica el portaveu de la CUP de Barcelona, Albert Martín, que assegura que en realitat es tracta d'un model de ciutat estàndard a nivell europeu i que evoluciona coherentment des de l'alcalde franquista Josep Maria de Porcioles. Així, Martín identifica com a elements recurrents d'aquest model les requalificacions dels usos del sòl, la terciarització del sector productiu (cap a l'hosteleria, la restauració i les noves tecnologies), la voluntat de normativitzar-ho tot (amb l'ordenança cívica, per exemple) o l'organització de grans esdeveniments per atraure inversions (com el Fòrum de les Cultures o el Mobile World Congress).

Unes mesures que, segons la CUP, "no han beneficiat les necessitats dels veïns i les classes populars" la ciutat. Per això, el nou web identifica per ara 20 d'aquestes iniciatives, amb una fitxa sobre què ha comportat i qui li ha donat suport, i en dues setmanes començarà a afegir cada dia un nou element crític de la marca Barcelona fins completar la cinquantena. Així mateix, la CUP també identifica als que considera responsables polítics d'aquest model, des de Juan Antonio Samaranch –que va ser president de la diputació de Barcelona durant el franquisme– i Narcís Serra, Pasqual Maragall o Oriol Bohigas, fins a Imma Mayol, Jordi Hereu, Jordi Portabella, Ricard Gomà, Xavier Trias o Jorge Fernàndez Díaz.

Així, segons Martín, el web vol ser una "memòria col·lectiva dels barris i la gent que s'ha vist perjudicada per la marca Barcelona", i permet que els usuaris puguin proposar noves mesures per incloure-les. A ningú se li escapa, però, que el projecte arriba en un moment en què una candidatura com Guanyem aposta per unir en una mateixa candidatura per a les eleccions municipals la CUP i ICV. I enmig d'aquesta crida, els primers, més reticents a la coalició, assenyalen els ecosocialistes com uns dels responsables del model de ciutat que volen denunciar i capgirar.

Més continguts de