José Montilla: "La immersió lingüística és un mètode, no l'objectiu"

L'expresident es mostra partidari d'"examinar l'estat del model lingüístic" actual a l'escola

A falta d'una setmana per al catorzè congrés del PSC, el tema que està suscitant més debat dins i fora del partit és l'aposta per "flexibilitzar" el model d'immersió lingüística que es fa a la proposta de full de ruta per als pròxims tres anys. La polèmica ha sigut intensa en les últimes setmanes, i és en aquest context que l'expresident de la Generalitat José Montilla defensa aquest dijous en un article a l'ARA que, en el el tema de la llengua a les aules, no hi pot haver blancs i negres. Avala, en aquest sentit, que es pugui debatre sobre l'adaptació del model partint de la realitat actual, en la línia del que planteja la ponència socialista.

La llengua, per entendre’ns

"És important recordar que els programes d'immersió (com els defineix per primera vegada la LEC) constitueixen un mètode, útil i necessari. Però no són l'objectiu", afirma Montilla, que considera que "examinar l’estat del model lingüístic del sistema educatiu de Catalunya, si es fa responsablement, sense sectarismes i pensant en el conjunt de la societat catalana, no només no ens ha de preocupar sinó, al contrari, ens ha d’interessar". L'expresident argumenta en el seu escrit que des de l'inici de l'autogovern i l'establiment del català com a llengua "vehicular" a les aules "han aparegut noves immigracions i més complexitat social", així com "l'evidència de la necessitat estratègica de dominar llengües estrangeres".

Pepe González: “Cal renovar el pacte lingüístic partint de la realitat actual del país”

Reivindicant  la Llei de Normalització Lingüística (1983), la de Política Lingüística (1998) i la Llei d'Educació (2009), defensa –això sí– la garantia que "els nens i nenes no seran dividits ni en aules ni en escoles diferents en funció de la seva llengua" i que l'objectiu de fons ha de ser que els alumnes coneguin i dominin tant el català com el castellà. I també que les "estimin", diu, citant Marta Mata, ponent socialista de la llei del 1983. "La introducció d'un element d'afecte respecte de les dues llengües és essencial", remarca Montilla.

L'ex cap del Govern, de fet, deixa clar en l'article que "els conflictes lingüístics són molt perillosos". "Evitem-los tant com puguem perquè contenen el germen de la divisió", demana. En aquest sentit, no s'està de denunciar "episodis de confrontació en aquest terreny" utilitzats –afirma– com a "ariet en defensa de projectes polítics". "N'hi ha que voldrien convertir els drets lingüístics individuals en un combat jurídic", diu, i afegeix: "D'altres [...] voldrien un sistema escolar monolingüe". La polèmica ponència del PSC també denuncia la politització de la llengua a l'escola, però remarca especialment l'ús "partidista" que l'independentisme ha fet de la llengua a l'escola, "associant el català a la seva causa".

Sectors del PSC defensen blindar la immersió lingüística al full de ruta del partit

Per a Montilla, "és bo que parlem, reflexionem i fins i tot discutim sobre la situació de la llengua (de les llengües) al nostre país". "Però fem-ho bé. Seriosament. Examinant què hem fet i legislat des del 1980, veient els problemes que han anat apareixent en el trajecte [...] i proposant solucions que permetin que Catalunya sigui una societat millor, més cohesionada, més respectuosa i alhora més respectada", conclou. El debat ha començat fora del partit però al congrés del PSC, els dies 13, 14 i 15 de desembre, serà intern. Tal com va explicar l'ARA, diverses agrupacions han presentat esmenes a l'esborrany del full de ruta per blindar la immersió lingüística al text final.