La premsa de Madrid silencia l'acte de Súmate

Els principals diaris no es fan ressò de les explicacions de l'associació a la capital espanyola

No hi ha espai. És a dir, no hi ha interès. Els principals diaris que s'editen a Madrid –'El País', 'El Mundo', 'Abc' i 'La Razón'– han obviat, a les edicions impreses d'aquest dimarts, l'acte que va celebrar dilluns al vespre a la capital espanyola Súmate, l'associació formada majoritàriament per catalans amb arrels a altres punts de l'Estat i que aposten per la creació d'un nou país. I això, malgrat els esforços de la gent de comunicació de l'entitat per fer arribar la convocatòria a tothom.

'El País' no hi dedica ni un breu, malgrat que, segons diu l'articulista Miguel Ángel Aguilar, el debat català pot convertir-se en "munició" a les eleccions europees del 25 de maig. El diari, que manté una posició contrària a la consulta –en línia amb les tesis que defensa el PSOE–, celebra el que considera un èxit: les primàries socialistes al País Valencià, perquè "demostren que hi ha vida més enllà dels partits". Precisament, Súmate es va esforçar dilluns a explicar que el moviment favorable a la consulta a Catalunya és "de baix a dalt", no pas promogut pels partits.

A la conferència que l'associació va celebrar a Madrid hi va participar Manolo Ortega, exmembre d'UPyD i ara favorable a l'estat propi. Ell va explicar el seu desencís amb el partit de Rosa Díez quan va comprovar que no defensava el federalisme pel qual, en un primer moment, semblava apostar. Aquest dimarts, 'El Mundo' –diari bel·ligerant amb el sobiranisme– obvia les paraules de Súmate, però dedica un espai a la líder espanyolista. El titular és eloqüent: "Al nacionalisme no se'l calma amb federalisme".

Només hi ha espai per corregir "errors"

L''Abc' tampoc escolta l'independentisme, malgrat que s'expressi en castellà. Només troba espai per parlar –i justificar– que l'armada rectifiqui la seva web perquè parlava de Catalunya "com un regne". I això, segons la periodista que firma la informació, és fals, perquè la casa reial catalana ha estat "inexistent" durant la Història.

La premsa madrilenya s'interessa més per les balances fiscals, malgrat que l'economista en cap que les elabora per al ministeri d'Hisenda, Ángel de la Fuente, pràcticament no va aportar novetats ahir respecte d'allò que els acadèmics van discutir divendres en unes jornades tècniques. A 'La Razón', l'única veu que s'hi recull respecte de Catalunya és a l'apartat de cartes dels lectors. Es titula 'No a la immersió' .

Una de les poques excepcions és 'Público', que només té edició digital. "Espanya ha de despertar amb la sacsejada catalana", titula. Unes paraules que va pronunciar a l'acte el catedràtic de la UNED Ramón Cotarelo.

Hi ha una part del discurs que es genera a Catalunya que l'Espanya majoritària no escolta. Com a mínim, la que s'edita a Madrid.

Més continguts de