Deport Them Now: el grup ultra que la Fiscalia demana investigar a Catalunya
Comuns reclama al ministeri públic que s'aclareixi també la seva relació amb Vox
BarcelonaEls fets a Torre Pacheco aquest estiu van marcar un abans i un després en l'estratègia de l'extrema dreta contra la immigració. L'atac que va patir un veí de la localitat a mans de tres homes d'origen estranger va ser instrumentalitzat per part de grups ultres per fer una crida a "caçar immigrants" a la localitat murciana. Un d'ells era Deport Them Now,grup neonazi liderat per un jove de Mataró que, a hores d'ara, és a presó preventiva per haver instigat els aldarulls. Però no era la primera vegada que aquest individu es veia involucrat en protestes vinculades a l'extrema dreta. Abans, havia participat en una manifestació també a Mataró, convocada per Vox, en què se'l va veure vestit amb roba militar i fent la salutació feixista. Això va començar a fer sospitar Comuns de les possibles connexions entre aquest grup i la formació, i de la seva implantació a Catalunya. Per tot plegat el partit va denunciar a la Fiscalia tant aquesta manifestació com diversos atacs contra persones d'origen magribí a la província de Barcelona en els últims mesos, i darrere els quals demanen investigar si també hi havia Deport Them Now. Ara el ministeri públic els ha donat la raó.
En un escrit consultat per l'ARA, la Fiscalia es mostra partidària d'investigar aquests fets com a presumpte delicte d'odi i associació il·lícita. Ara bé, també recorda que ja hi ha un jutjat de Mataró que ha obert diligències arran de la manifestació a la ciutat, on es van veure cartells amb els missatges "Els espanyols som superiors" o "Immigració deportació". Serà en el marc d'aquesta investigació, recalca el fiscal, que caldrà aclarir si les altres dues agressions que ha denunciat Comuns van ser instigades o organitzades per Deport Them Now. Una és l'assalt a un establiment de kebab a Sabadell al juliol, i l'altra l'incendi a una mesquita a Piera. Comuns també ha denunciat l'atac que va patir un centre de menors a Vallirana aquest estiu per part de grups ultra.
"Una amenaça greu a la societat"
En roda de premsa, el diputat de Comuns Andrés García Berrio ha anunciat que, a més, ja s'han personat com a acusació popular davant del jutjat de Mataró per poder seguir el cas. Un dels elements que demanaran aclarir en la causa és quina relació hi ha entre Deport Them Now i Vox a Catalunya. Al líder del grup ultra se'l va veure conversant amb un regidor de Vox a la manifestació de Mataró sota la lupa judicial, però Berrio ha reconegut que correspon a la justícia establir si hi ha "connexions directes entre organitzacions i persones concretes", més enllà de la coincidència en protestes o en els missatges que difonen a les xarxes socials. Des dels Comuns de Mataró, Noe Ayguasenosa ha acusat Vox de voler incendiar barris de la ciutat com el de Cerdanyola, i ha avisat que difondre discursos que relacionen immigració i inseguretat "té conseqüències" per a la cohesió social.
"La ultradreta violenta és una amenaça greu a la nostra societat. Necessitem saber quantes persones hi ha detingudes pels casos de Piera i de Sabadell", ha continuat García Berrio. Una petició que traslladaran en seu parlamentària, per tenir més detalls sobre les operacions policials que es puguin haver activat contra aquests grups. Arran de la detenció del líder de Deport Them Now, la Guàrdia Civil va tancar els grups de Telegram que els seus simpatitzants van fer servir per mobilitzar-se i per difondre missatges d'odi contra els immigrants. El suposat instigador dels aldarulls a Torre Pacheco vivia a Mataró i té 28 anys. Havia treballat en un centre de justícia juvenil de Barcelona. Uns mesos abans havia obtingut l'habilitació per exercir com a escorta privat, i s'havia presentat sense èxit a les places de tècnic administratiu laboral per al centre penitenciari de Mas d'Enric, a Tarragona.