'Deport Them Now': la maquinària europea de l'odi que s'aprofita de Torre Pacheco

Detingut a Mataró el líder del grup que havia atiat els aldarulls a Múrcia

Manifestants d'ultradreta a Torrepacheco
Cesc Maideu, Gemma Garrido Grangeri Telmo Rivilla
16/07/2025
5 min

BarcelonaLa Guàrdia Civil ha detingut un home a Mataró, C.L.F., pel seu presumpte paper com a instigador dels aldarulls racistes que s’han produït aquests dies a la localitat murciana de Torre Pacheco. Segons ha informat l’institut armat en un breu comunicat, després d’entrar i escorcollar l’habitatge on vivia i confiscar-li dos ordinadors, s'han recopilat prou proves per assumir que l’arrestat exercia “tasques de direcció” dins d’un grup de caràcter supremacista i xenòfob que operava a les xarxes socials, sobretot a Telegram, i que animava a fer una “cacera” contra el col·lectiu magribí.

El nom d’aquest grup supremacista és "Deport Them Now UE" [Deporteu-los ara, en anglès] i fonts policials diuen que no se’ls ha de veure com una organització formal, sinó com un element més dins d’un moviment global que ha anat guanyant presència en diferents països d’Europa com a disseminador dels ideals de l'extrema dreta i de la ultradreta mitjançant informació falsa o tergiversada que associa la immigració –sobretot procedent del Magrib– amb la delinqüència.

Un home observa la protesta
Una dona amb una bandera d'Espanya amb el sagrat cor de Jesús a la concentració d'aquest dimarts a Torre Pacheco

De fet, agitar la població per causar aldarulls a Torre Pacheco “en defensa d'Espanya”, tal com es pot llegir en missatges previs, no és un cas aïllat: des de fa mesos aquest grup (juntament amb molts altres) defensa idees racistes com la deportació massiva d'immigrants (i de persones amb origen estranger) fent valdre el concepte de “reemigració” i animen la població a participar en protestes i mobilitzacions convocades per partits polítics d’ultradreta o afins a les seves idees.

Per als experts en extremismes consultats per l'ARA, Deport Them Now (DTN) és un grup més dins de la constel·lació de l’activisme de la ultradreta amb molts noms i molts projectes, però amb les mateixes persones al darrere. El grup que ha atiat el foc a Múrcia està ben organitzat a les xarxes, però té una escassa participació al carrer.

Fonts policials subratllen que DTN fins ara havia tingut un paper més aviat anecdòtic, però confirmen que a Catalunya han fet crida i s'han deixat veure en algunes protestes organitzades per Vox a Mataró o Terrassa. També explica que alguns membres destacaven per la seva estètica militaritzada, que desencaixava completament amb la resta d’assistents, majoritàriament veïns. “Ha circulat un cartell on apareix el logotip de DTN al costat del de Vox, i tots dos eren presents en aquella concentració”, subratlla el periodista especialitzat en extrema dreta Miquel Ramos.

Manifestants durant els disturbis antimigrants,

L'expert afirma que és sabut que aquest grup manté vincles no només amb partits d’extrema dreta espanyols, sinó també d’abast europeu. “Fa poc van participar en un congrés celebrat a Milà, centrat en el concepte de la reemigració. Van ser-hi, es van fer visibles i van publicar material promocional per mostrar la seva presència al costat d’aquestes organitzacions", assegura.

La islamofòbia

El rol de grups com DTN és animar els ciutadans que combreguen amb els ideals antiimmigració a mobilitzar-se a través de les xarxes socials. Com? Aprofitant-se dels conflictes veïnals que salten a l’opinió pública en barris amb alts índexs de pobresa i de població immigrant –l’ocupació d’un immoble, l’obertura d’un centre de culte o la comissió d’un delicte per part d’una persona d’origen estranger– per generalitzar-ho com un problema causat per tot el col·lectiu migrant.

Sovint, a més, aquests grups es valen d’imatges i vídeos d’un altre moment o fins i tot d’un altre país "per impedir la distinció entre el que és veritat i el que és mentida", puntualitza Ramos. L’objectiu: amplificar la sensació d’inseguretat barri a barri, atraure els seus simpatitzants i fer forat als barris “perquè s’acabi parlant de la immigració des d’una òptica d'inseguretat i violència”.

A partir d'aquí, afegeix Ramos, el grup posa en marxa tota la maquinària de l’odi, "cridant la seva gent a actuar, a posar ordre", davant una suposada inseguretat que atribueixen de manera sistemàtica als immigrants. Fonts policials comparen aquest moviment amb els inicis de Pegida, nascut el 2014 a Alemanya i que denunciava “el procés d’islamització” del país germànic a causa de l’augment, des de finals del segle XX, de la població que professa aquesta religió.

I això és el que propaguen ara aquests grups: que l’enemic són els musulmans, sobretot els magribins. “Existeix un discurs islamòfob que s’ha convertit en l’antisemitisme del segle XXI”, resumeix Ramos. Cal afegir, a més, que ara les mentides es difonen a través de les xarxes socials, però també els polítics els reprodueixen en els seus propis canals i comptes.

És el cas del president de Vox a Múrcia, José Ángel Antelo, que va dir: "Tota la violència que es viu a Torre Pacheco és culpa del PP i del PSOE per finançar i omplir els nostres carrers d'immigració il·legal. Amb Vox, deportacions, seguretat i pau als nostres barris". Per a Ramos, incidents com aquest no surten del no-res, sinó que "sorgeixen dels laboratoris ideològics de l’extrema dreta" i són la culminació d’un procés que fa molt de temps que es gesta, a foc lent, tant des de les institucions –impulsat per partits d’extrema dreta– com des de certs mitjans de comunicació, que aborden fenòmens com la migració vinculant-los sistemàticament amb la delinqüència i la inseguretat.

Eines de desinformació

Avui, aquest procés s’amplifica a través de les xarxes socials. "Hi ha personatges que s’han fet molt populars, així com canals de YouTube i grups de Telegram on la desinformació i el discurs d’odi circulen lliurement”, defensa Ramos, que insisteix que tots els partits que han obtingut representació parlamentària en els darrers anys han tingut accés a una gran quantitat de diners públics i han posat en marxa nombroses escoles de formació, estratègies de difusió política i eines per propagar el seu discurs. "Hi ha persones dedicades exclusivament a la desinformació", assegura.

Aquest dimarts, la Guàrdia Civil ha informat que s’ha tancat l'accés al canal de Telegram utilitzat per Deport Them Now UE per haver difós el comunicat d'incitació a l'odi per atreure simpatitzants a Múrcia, si bé l'ARA ha pogut comprovar que a hores d'ara hi ha altres grups amb el mateix nom plenament operatius en aquesta plataforma. El jutjat d'instrucció número 4 de San Javier, a Múrcia, ha assumit la coordinació del cas, conjuntament amb la Fiscalia de Delictes d'Odi de la comunitat autònoma.

stats