Illa no garanteix els pressupostos tot i la cessió d'Aragonès amb la B-40

El president assumeix la seva "contradicció" i pressiona el líder socialista per firmar l'acord de seguida

4 min
Aragonés i Illa avui al parlament de Catalunya

BarcelonaEl Parlament havia de ser aquest dijous l'escenari on s'escrivís l'epitafi de la negociació dels pressupostos catalans. Tot estava disposat perquè el PSC i ERC escenifiquessin al ple de la cambra les seves divergències sobre la B-40 –l'autopista que els enfronta des de fa setmanes– i que aquesta discussió acabés certificant el fracàs de les converses sobre els comptes. Però en un gir que ha agafat per sorpresa a tothom, ERC ha anunciat que acceptava la construcció d'aquesta carretera, un gest a la desesperada per fer reflexionar els socialistes. El PSC ha celebrat el canvi de criteri i s'ha obert a reprendre la negociació, però no s'ha mogut del seu no als comptes i manté la incògnita de si els aprovarà.

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

Tot ha començat a canviar pels volts del migdia. El president Pere Aragonès s'ha tancat amb la direcció del grup d'ERC al Parlament als despatxos de la cambra. Uns minuts després, el diputat republicà Ferran Estruch ha anunciat davant del ple que el seu partit votaria sí a la moció del PSC que defensava començar de manera imminent el procés de construcció de la B-40. Tothom esperava un no o una abstenció d'Esquerra, però els republicans han decidit posar punt final a dècades d'oposició al tram d'aquesta autopista entre Sabadell i Terrassa. Una cessió en tota regla. L'argument ha sigut que si això permetia a la Generalitat tenir pressupostos, la claudicació estava justificada. La moció ha quedat aprovada.

Segons la moció, el Govern assumeix ara el compromís d'asseure's amb el ministeri de Transports i "fer efectiu" en dos mesos "el conveni d'acord i finançament que garanteixi la redacció del projecte de la ronda Nord dels sistemes urbans de Terrassa, Sabadell i Castellar". Per si això no fos suficient, queda per escrit també que "l'execució de les obres" anirà a càrrec de la Generalitat. Tindrà la responsabilitat de fer-les un dels seus grans opositors, l'exalcalde de Sabadell i actual conseller de Territori Juli Fernández. Fonts republicanes asseguren a l'ARA que el conseller estava informat de la situació i que ha participat també en les deliberacions que han portat a prendre la decisió.

Claudicar en la seva oposició històrica a la B-40 no és un fet innocu per a Esquerra. No només suposa una cessió al PSC, sinó que també exposa els republicans al descontentament de la seva militància al Vallès pocs mesos abans de les eleccions municipals. També és un moviment problemàtic al grup parlamentari. Tothom ha mantingut la disciplina de vot i ha dit sí a la moció, però diversos diputats no han dissimulat el seu disgust. Ni de portes endins, ni en el moment de la votació. En la balança del president Aragonès, però, ha pesat més intentar tenir uns pressupostos que li donarien oxigen per mirar d'esgotar la legislatura.

Aragonès accepta la B-40: "Assumeixo la contradicció, el cost i el desgast polític i personal”

En una compareixença des del Palau de la Generalitat posterior a la votació, el president ha explicat el perquè del seu gir. No ha amagat que la B-40 no és el seu "model de mobilitat", però ha justificat que hi ha un "bé superior" que calia preservar, que era tenir pressupostos. Així, ha admès que donar suport a l'autopista és una "contradicció" que pot tenir un "cost" i un "desgast polític i personal", però que els entoma. A canvi d'assumir aquest cost, però, col·loca tota la pressió als socialistes, a qui reclama firmar "ja" el pacte. "Ja no hi ha cap excusa ni cap escull per aprovar el pressupost", ha reblat.

El PSC no cedeix

¿Serà tot plegat suficient perquè el PSC reconsideri la seva negativa als pressupostos? Per ara, no. Illa ha comparegut a la tarda i ha acceptat reprendre les negociacions, però no fixa un límit sobre fins quan poden durar les converses ni diu amb precisió que més vol a part de la B-40. "No puc dir que hi hagi un acord tancat. Som més a prop, sí, però queda feina per fer i punts pendents", ha conclòs. Sobre els punts pendents, s'ha limitat a dir que són relatius a "la protecció dels ciutadans" i a "inversions sobre les quals cal seguir treballant". Cap més pista.

El primer secretari del PSC, Salvador Illa, aquest dijous.

Al Palau de la Generalitat ja fa dies que sospiten que el PSC no vol cap acord, però, a la vegada, tampoc vol donar per trencada la negociació per no quedar com el responsable de la ruptura. Malgrat la cessió d'avui amb la B-40, aquesta sospita segueix planant sobre l'executiu. Al Govern ha generat especial perplexitat que Illa hagi parlat de no reprendre les negociacions fins "dilluns", d'aquí més de tres dies, al·legant motius "d'agenda". Des de la Generalitat manifesten el seu disgust: "Per agenda? Per agenda no deu ser", expliquen fonts del Govern.

Els comuns dins, Junts fora

El canvi de parer d'ERC amb la B-40 també ha obligat a moure fitxa a dos altres grups, que ho han fet de manera oposada. Malgrat que rebutgen la B-40, els comuns mantenen el seu compromís d'aprovar els pressupostos. L'argument de la seva líder, Jéssica Albiach, és que té la paraula del president Aragonès que els comptes no inclouran "ni un euro" per a aquesta autopista i, amb això, ja es donen per satisfets. Els diners, però, amb tota probabilitat els posarà l'Estat.

La situació de Junts és la inversa. Malgrat que sí que són partidaris de l'autopista, el partit de Borràs i Turull avui s'ha allunyat una mica més dels comptes. Turull ha retret a ERC els "esforços" per pactar amb el PSC i ha considerat que evidencien que els republicans ja han triat soci i que aquest són els socialistes. Fa setmanes que el Govern i Junts constaten que les converses no van enlloc –són massa recents les ferides del divorci a la Generalitat– però fins ara els ha interessat a tots mantenir les aparences.

La negociació dels pressupostos entre el Govern i el PSC ha guanyat avui un marge de temps que ningú pensava que quedava. La pregunta de si Catalunya tindrà nous comptes aquest any, però, segueix sense tenir una resposta clara.

stats