"Estic molt espantada, m'està entrant aigua": els testimonis d'usuaris de teleassistència morts en la dana

Les gravacions que entren a la causa sobre la gestió de la catàstrofe al País Valencià confirmen el crit d'auxili d'alguns usuaris

La UME rescata a una persona amb helicòpter a Utiel
ARA
13/11/2025
3 min

BarcelonaLes transcripcions de les converses de víctimes mortals de la dana al País Valencià estan posant cada cop més llum a les dimensions de la catàstrofe que va succeir fa un any en ple desgavell de l'operatiu d'emergències, condicionat per una convocatòria del Cecopi molt tardana, segons reconeix la mateixa jutgessa instructora, Nuria Ruiz Tobarra; i per la llarga sobretaula del president Carlos Mazón. La magistrada ha incorporat al sumari les converses esgarrifadores de dues persones que van acabar morint a Utiel i Picanya. Els testimonis confirmen que 37 usuaris del servei que presten la Generalitat Valenciana i la Diputació de València mitjançant una empresa concessionària van morir tot i demanar auxili.

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

Una de les transcripcions que s'han fet públiques és la d'una usuària del servei de teleassistència de la Diputació de València que residia a Picanya. "Estic molt espantada", afirma la dona dependent. "Tinc [la casa] plena d'aigua", diu. L'interlocutor del servei li recomana pujar a un sofà o al llit, però ella li respon que ja està "al sofà", just abans que el servei de teleassistència li demani que no es mogui i li comuniqui que avisarà la policia local del municipi. "Sisplau, sisplau!", exclama la dona. El personal de teleassistència es va intentar posar en contacte amb el cos policial, però tot apunta que sense èxit perquè no es reflecteix en cap conversa. Just després d'aquesta telefonada, van trucar a una amiga de la víctima per saber si algú se'n podia fer càrrec, però estava aïllada en un segon pis.

"¿Ella no té cap veí en el pis de dalt que la pugui ajudar, o són només cases baixes?", pregunta el servei de teleassistència. "Són només cases baixes, i la casa dels jubilats és una planta baixa, no tenen on ficar-se", respon l'amiga. El servei de la Diputació torna a contactar amb la dona una altra vegada: "Està tot saturat. Té algun veí?", li demanen, i obtenen la resposta que l'aigua "entra amb molta força". "Pugi al més amunt possible; no al sofà, a una taula", li diuen. "Estic al sofà, però està entrant", etziba. En aquest moment crític li demanen que "intenti anar del sofà a la taula": "Continuo demanant ajuda, entesos?", li diuen a la dona. "D'acord, sisplau, ràpid", prega. Una ajuda que no arribaria per a una dona que acabaria morint ofegada, tot i que el servei continuava sol·licitant l'assistència, tal com li responen. Després d'aquesta trucada consta una desena d'intents de contactar amb el 112 des del servei provincial de teleassistència, cosa que no va ser possible.

Víctima d'Utiel

En l'altra transcripció recollida per la instrucció, una dona truca al servei de teleassistència de la Generalitat per avisar a la desesperada sobre la seva mare, usuària dependent, perquè la zona estava inundada. "Si està a casa deu estar molt malament. Perquè està l'aigua fins dalt. Llavors mirin a veure si m'ho poden solucionar, sisplau", exclama la filla, preocupada per la mare, que vivia a Utiel. "A veure, jo intentaré comunicar-me amb el domicili. No té llum tampoc, no hi podem contactar", contesta l'interlocutor del servei, compromès a "esbrinar alguna cosa".

Després d'almenys sis intents de contactar amb el 112, el tècnic ho aconsegueix: "Tenim una usuària a Utiel a qui se li ha inundat la casa, té 90 anys, i no poden… no hi deixen accedir als fills ni poden contactar-hi. Necessitem saber si la policia o els Bombers l'han tret del domicili", sosté. En acabat, dona indicacions sobre el domicili de la víctima i explica al personal del 112 que el servei de teleassistència no funciona perquè no hi ha electricitat i que li resulta impossible parlar amb la víctima. Aleshores, truca a la filla per informar-la que han avisat Emergències i telefona a la policia local d'Utiel, des d'on se li demana que "vagi al gra perquè hi ha moltes trucades". "No estem fent rescats", arriben a assegurar els agents, que comenten que s'estan derivant les trucades "al punt de coordinació". Però les trucades no pararien i la filla de la víctima ja començava a admetre que es "tem el pitjor", atrapada per la incertesa perquè li diuen que no troben la seva mare. El personal de teleassistència va trucar a la filla cinc cops més per saber si tenia notícies de la mare.

Informe desolador

Una empresa encarregada dels serveis de teleassistència ha lliurat recentment a la jutgessa de Catarroja un informe sobre sis usuaris del sistema morts, que reflecteixen un primer contacte en aquest dia que va quedar registrat a Utiel –on es va desbordar el Magre– a les 15.51 hores del 29 d'octubre. Hi consten dades de quatre usuaris, ja que en dos casos no està registrada l'activació del servei per part de les dones per cap de les dues vies: ni personalment ni a través de familiars. La jutgessa havia demanat a la companyia que gestiona el servei les gravacions de les trucades del 29 d'octubre per sis usuaris. A les 15.51 h, Mazón feia només tres quarts d'hora que havia començat el dinar de quatre hores amb la periodista Maribel Vilaplana.

stats