Infraestructures
Política 02/07/2023

Generalitat i Estat tanquen l'acord per a la B-40

El finançament de la via entre Sabadell i Terrassa anirà íntegrament a càrrec dels pressupostos estatals

ARA
2 min
Operaris treballant a les obres de la B-40 a Viladecavalls.

BarcelonaTres mesos després que s'acabés el termini que ERC i el PSC s'havien autoexigit, la Generalitat i el govern espanyol desbloquejaran finalment l'acord per a la B-40, segons ha avançat La Vanguardia i ha confirmat l'ARA. Fonts del govern català expliquen que el pacte ja és un fet després que s'hagi incorporat un segon protocol, en què l'executiu estatal es compromet a transferir un deute pendent de 914 milions d'euros per a altres infraestructures viàries.

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

Per la seva banda, el govern espanyol confirma que no hi ha cap punt de discrepància pel que fa a la B-40, però que encara s'estan acabant de tancar alguns serrells sobre la transferència dels 914 milions. De fet, la mateixa ministra de Transports, Raquel Sánchez, fa setmanes que garanteix que tot està tancat i que només cal que la Generalitat decideixi desbloquejar la signatura. Ara ho ha fet –previ canvi de conseller de Territori– i en els pròxims dies es firmarà el conveni de la ronda Nord, que unirà Terrassa, Sabadell i Castellar del Vallès i que serà finançada íntegrament per l'Estat. El Govern serà qui acabi determinant el traçat d'una carretera que no veia necessària i que fins fa poc afirmava que perjudicaria el medi ambient.

A l'espera de conèixer els detalls concrets de l'acord, fonts de l'executiu català expliquen que els recursos no sortiran de la disposició addicional tercera de l'Estatut i que al conveni no es parlarà d'una "via d'alta capacitat", és a dir, que no té per què tractar-se d'una autopista amb dos o tres carrils per cada sentit, com s'havia especulat. Tampoc quedarà recollit que la ronda Nord hagi d'anar més enllà, tot i que inicialment des del ministeri de Transports es pretenia afegir-hi que l'Estat té en "estudi" el tram de la B-40 des de Terrassa, on ara s'acaba l'autopista, fins a "la connexió" amb la Roca del Vallès o la "possible continuïtat" de Sabadell cap a Granollers.

El fet que aquestes qüestions no surtin al document que els dos governs signaran aquesta mateixa setmana –en teoria s'han compromès a fer-ho abans que comenci la campanya electoral, divendres que ve– no significa que no es pugui reobrir el debat més endavant. Es tracta del meló del Quart Cinturó, entre Martorell i Mataró, que el PSC abraça i que ERC rebutja de ple. Per tirar endavant els pressupostos de la Generalitat es va acordar impulsar el tram entre Sabadell i Terrassa, i això serà precisament el que ara es limitaran a posar per escrit.

914 milions en infraestructures

Fonts dels dos governs assenyalen que, de fet, fa dies que hi ha acord respecte a la carretera. Les negociacions s'han allargat per l'anomenada encomana de gestió, que preveu la transferència de 914 milions d'euros a la Generalitat dels que l'Estat té compromesos amb Catalunya. D'aquesta manera, seria el Govern qui s'encarregaria directament de fer les inversions que, a priori, hauria d'haver fet el ministeri. Aquest conveni, que des del govern espanyol apunten que encara no està tancat del tot, se signarà el mateix dia que el de la ronda Nord.

Els milions en qüestió es distribueixen, segons la Generalitat, de la forma següent: 384 milions en actuacions al Maresme; 260 milions en la N-260; 250 més en connexions a l'AP-7 i a l'AP-2, i 20 milions en intercanviadors ferroviaris.

stats